Monsanto upustilo od vývoje GM pšenice, v Evropě GM nemají mnoho šancí
12. 5. 2004 - PRAHA [Econnect / Greenpeace]
Zásadní odmítnutí GM pšenice, která má dle Monsanta sníženou citlivost na herbicidy, zaznívá prakticky ze všech koutů světa. Podle Greenpeace se tak znovu projevil velký odpor spotřebitelů vůči geneticky modifikovaným potravinám. V průzkumu amerického ministerstva zemědělství se uvádí, že pouze čtyři země - Peru, Sri Lanka, Pakistan a Jemen - jsou ochotny nakupovat GM pšenici. "Spotřebitelé a farmáři již dávno ztratili důvěru ve firmu, která nám dala také pesticidy, PCB a geneticky modifikované růstové hormony pro dobytek," uvedl vedoucí oddělení Greenpeace pro GM organismy Dan Hindsgaul.
"Doufejme, že se z GM pšenice stane mrtvá myšlenka, stejně jako z GM lnu, rajčat a brambor. Kanadská vláda by se nad tím měla zamyslet a přehodnotit svoji podporu této nepotřebné technologii," prohlásil Pat Venditti, vedoucí genetické kampaně Greenpeace v Kanadě.
Monsanto se nyní podle BBC soustředí na geneticky upravovanou sóju a kukuřici, které se používají na výrobu oleje respektive jako krmivo pro dobytek.
Nejedná se o první případ, kdy firma dočasně upustila od marketingu upravené plodiny. Už dříve zastavila vývoj bramborové odrůdy rezistentní vůči škůdcům, když narazila na odpor potravinových řetězců, které se odmítly na kontroverzní produkci podílet. V roce 2003 zase společnost oznámila ukončení vývoje geneticky modifikovaných rostlin užívaných ve farmaceutickém průmyslu.
Také velká část výrobců potravin a obchodních řetězců v České republice odmítá používat GM suroviny - především kvůli exportním možnostem. Vyplynulo to z nedávného dotazníkového průzkumu, ve kterém Greenpeace oslovila 174 českých výrobců potravin a 25 velkých obchodních řetězců. Odpovědělo 32 % výrobců a 70% obchodních řetězců. Nejdůležitějším trhem pro jejich výrobky je totiž Evropská unie, kde je veřejné mínění obráceno proti GM potravinám. Téměř všechny významné řetězce v ČR tak garantují, že jejich vlastní výrobky budou GM free, a také že nebudou prodávat žádné jiné GM potraviny. Mezi významnými potravinářskými výrobci zcela odmítajícími využití GM produktů jsou například firmy Bonduelle, Danone LU, Choceňská mlékárna Masterfoods, Michelské pekárny, Opavia či Unilever "Naším cílem je dosáhnout podobného stavu, jaký je v Británii, kde veřejnost GM produkty zcela odmítla," uvedla Magdalena Klimovičová, koordinátorka genetické kampaně Greenpeace ČR.
Výrobky označené jako GM se zatím na českém trhu neobjevily, ale vzhledem ke zdokonalené české i evropské legislativě týkající se povinného značení GM potravin by se tak mohlo stát. V neděli 18. dubna 2004 začala v Evropské unii totiž platit nová, mnohem přísnější a důslednější legislativa týkající se značení potravin pocházejících z geneticky GM plodin. U nás tato nová pravidla označování vstoupila v platnost dnem našeho vstupu do Evropské unie, tedy 1. května 2004.
Po celé Evropě Greenpeace zahájilo akci "Zkontroluj si nákupní košík", při níž se miliony spotřebitelů budou snažit bránit tomu, aby GM potraviny pronikly na regály evropských obchodů. Informace k tomu nabízí také stránka pro evropského spotřebitele - Trolley Watch.
Již ve 20 zemích celého světa vydalo Greenpeace také tzv. Průvodce spotřebitele. Ten obsahuje "červené" seznamy produktů obsahujících geneticky modifikované organismy a seznamy "zelené", které naopak vypočítávají výrobky zcela GM free. V češtině vyšel již v roce 2001 průvodce. Greenpeace jej hodlá v nejbližší době rozšířit a aktualizovat.