Silničáři na Vysočině přebírají od Arniky štafetu v natírání stromů
14. 6. 2010 - PRAHA [Econnect/Arnika]
Sdružení Arnika v rámci projektu Natírat a chránit od loňského jara opatřilo bílým nátěrem stromy v jedné aleji na Berounsku a ve dvou alejích na Vysočině, celkem téměř 500 stromů. "Současně jsme jednali s krajskou správou a údržbou silnic Vysočin, vedením kraje a zástupci dalších institucí zabývajících se ochranou zeleně. Jsme rádi, že díky spolupráci zodpovědných úřadů je právě Vysočina prvním krajem, který se rozhodl chránit řidiče i stromy," vyzdvihla význam rozhodnutí kraje Jana Vitnerová z jihlavské Arniky. "Více než před rokem jsme poprvé upozornili na to, že bezpečný provoz v alejích není nutné řešit jenom kácením. Díky vstřícnosti všech zúčastněných máme na Vysočině velmi pozitivní výsledky," dodala Jana Vitnerová.
Během následujících měsíců začne obnova značení dalších stromů v alejích kraje Vysočina. Současně má být díky dvěma projektům, které získaly finanční podporu z Operačního programu Životní prostředí, ošetřena řádově tisícovka stromů. „Vysočina a aleje podél silnic jsou zde významným krajinným fenoménem,“ říká Ing. Bc. Aleš Fučík z Krajské správy a údržby silnic Vysočiny. "V rámci přípravy projektů kofinancovaných z Evropské unie probíhá inventarizace každé aleje, což do budoucna zajistí lepší péči o svěřený majetek. Zároveň se pokusíme získat dotace z národního programu Péče o krajinu, který administruje Agentura ochrany přírody a krajiny. Bohužel tento program není postaven na ošetřování velkých alejí, ale spíše na menší stromořadí nebo solitérní stromy," podotkl Aleš Fučík. Celkem již bylo nebo bude podáno 9 žádostí, z nichž jsou 2 projekty již realizovány.
Natírání stromů bílými pruhy je jedním z opatření, které pomáhají bezpečnosti provozu v alejích. Snižuje riziko nehody podobně jako značení jiných objektů v blízkosti krajnice, např. pilířů mostů nebo sloupů, a stromy není nutné zbytečně kácet. Dalším takovým opatřením může být umisťování svodidel v problematických úsecích nebo dopravní značení. „Místa, kde je na silnici s alejí snížena rychlost nebo zákaz předjíždění, jsou i v kraji Vysočina,“ říká Vitnerová. „Samozřejmě vždy záleží na zodpovědnosti a ukázněnosti řidičů, jaký způsob jízdy v takovém místě zvolí,“ dodává. Další zvýšení bezpečnosti podle Jany Vitnerové přináší pravidelné ošetřování stromů: "Odstraní se suché, zlomené a křížící se větve. Při špatném počasí, například při větru, nejsou řidiči ohrožováni jejich nečekaným pádem na vozovku nebo přímo na kapotu auta," dodala Jana Vitnerová.
"Na Vysočině a v naší krajině obecně jsou aleje významným krajinným prvkem, navíc mají důležitou roli jako přírodní biotop. Vedle loňské změny zákona, která zrušila možnost nepovoleného kácení alejí u silnic, je systematické značení a ošetřování stromů dalším významným počinem, který pomůže chránit stromořadí. Bez nich by krajina nejen na Vysočině nenávratně ztratila svůj charakteristický ráz," říká mluvčí sdružení Arnika Zora Kasiková. Arnika již také navázala komunikaci se zodpovědnými institucemi v Olomouckém a Zlínském kraji. Dále připravuje metodiku ochrany alejí, která vychází z dosavadních zkušeností, názorů odborníků a výsledků několika seminářů, které Arnika v uplynulých měsících uspořádala.