„Sluneční taxikář“ na cestě kolem světa
17. 7. 2007 - PRAHA [Ekolist / Econnect]
Video obsah
Sluncem poháněné auto se skládá z bateriového elektromobilu a pět metrů dlouhého přívěsu se solárními články. Ty umožňují za jízdy akumulovat sluneční energii a dají se i naklánět vzhledem k poloze slunce. Vůz byl vyprojektován ve čtyřech švýcarských vědeckých institutech.
Energie, kterou auto spotřebuje, pochází cca z 50 % přímo ze solárních článků na přívěsu, zbytek zajistí baterie, které Palmer dobíjí z běžné elektrické sítě. Aby byl vůz zcela poháněný sluncem, vyrábí kolektory umístěné na střeše soukromého domu Louise Palmera a také na střeše firmy Swisscom elektřinu, která pokryje spotřebu baterií. Solární panely dodávají proud do běžné rozvodné sítě ve stejné výši, jakou pak Palmer kdekoli na světě spotřebuje na znovunabití baterií. Trasa vozidla je také naplánovaná z velké části po solárních farmách.
Denní dojezd vozidla činí asi 350 km, nejvyšší rychlost je 90 km/hod., s přívěsem řidič jede šedesátkou. Vozidlo funguje vlastně jako solární taxík, protože Palmer bude po cestě přibírat spolujezdce. Volant je umístěn na posunovatelné konzoli, proto si i pasažéři mohou vyzkoušet, jaké to je řídit solární vůz. V expedici je i doprovodné vozidlo pro případ technických závad. Palmer už vůz otestoval během cesty do Španělska a neměl s ním žádný problém.
Expedice začala 3. července ve švýcarském Luzernu a pokračuje směrem na východ. Prvním pasažérem na palubě solárního taxíku byl vzduchoplavec Bertrand Piccard, který chce v roce 2011 obletět svět v solárním letadle „Solar Impuls“.
„Cílem expedice,“ říká propagátor sluneční energie, “je poukázat na to, že technologie udržitelného rozvoje už jsou připraveny pro každodenní použití. Navíc jde o způsob, jak se bránit proti změnám klimatu. Pokud půjde vše podle plánu, stane se solární taxík prvním motorovým vozidlem, které objede svět bez použití fosilních paliv.“
Přednáška na elektrotechnické fakultě byla jednou z mnoha, kterými chce Palmer po cestě oslovovat veřejnost. Průběh expedice může každý sledovat i na internetu, kde naleznete jak blog spravovaný posádkou (http://solartaxi.blueblog.ch/), tak domácí stránku expedice (http://solartaxi.divio.ch/).
S pomocí občanského sdružení Elektromobily, které zajišťovalo průjezd Českou republikou, navštívila expedice ještě Jihlavu a Brno a poté zamířila do Vídně.
(Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.)
Pavel Fojtík