Do práce na kole dnes vyrazila třetina Pražanů a Pražanek
16. 6. 2011 - PRAHA [Econnect]
„V Praze dnes nasedlo na kolo více lidí než ve Vídni a to jak v poměru tak v absolutních číslech. Podíl cyklistů v ulicích se blíží světově špičkové Kodani,“ řekl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. „V Amsterodamu nebo Kodani, kde se na kole uskuteční přes třicet procent cest, má vysoký podíl cyklistů pozitivní vliv i na plynulost automobilové dopravy. Také v Praze dnes hlučící kolony aut nahradily desítky tisíc cyklistů. S nadsázkou lze říci, že protivládní stávka udělala během jediného dne pro rozvoj cyklistické dopravy v Praze více než vedení města za deset let,“ dodal Masare.
Zatímco v běžný všední den projede po Podolském nábřeží mezi sedmou a devátou hodinou ranní asi 330 cyklistů, dnes to bylo 2 328. Podobný nárůst zaznamenaly cyklostezky na Rohanském nábřeží a v Sulické ulici v Krči. Lidé se ale neomezovali na cyklostezky. Vršovickou ulicí projelo ve špičce šestapůlkrát více cyklistů než v jindy. Dokonce i na křižovatce Dukelských Hrdinů, která je jednou z nejnebezpečnějších v Praze, byl zaznamenán trojnásobný nárůst pohybu cyklistů.
Do centra dnes na kolech zamířily desítky tisíc Pražanů. „Zjištěný počet by za běžného dne znamenal v centru patnácti až dvacetiprocentní podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu. S ohledem na omezení provozu MHD můžeme předpokládat, že na kolo dnes nasedla až třetina Pražanů směřujících do centra,“ komentoval dnešní den Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Podle odhadu iniciativy Auto*Mat byla více než polovina dnešních cyklistů na své cestě po Praze na kole vůbec poprvé. S výběrem tras, bezpečností jízdy, ale také zabezpečením kola proti krádeži a výběrem vhodného oblečení lidem radil server PrahouNaKole.cz.
„Obyvatelé Prahy používají jízdní kolo spíše rekreačně, na víkendy nebo prázdninové výlety. Dnes si velká část z nich vyzkoušela, že bicykl umožňuje rychlý, pohodlný a nezávislý pohyb městem i v tak mimořádné situaci, jakou je stávka a zastavení provozu metra,“ říká administrátor serveru PrahouNaKole.cz Vratislav Filler.
Především v centru města mají ale cyklisté mnoho překážek, jako jsou neprůjezdné jednosměrky nebo náročné průjezdy křižovatkami. Dnešní den potvrzuje výsledky loňského průzkumu sdružení Oživení, podle něhož by v centru mohlo jezdit až třikrát více cyklistů, kdyby byly odstraněny nejzásadnější bariéry. Praha potřebuje kvalitní a bezpečné trasy a propojení cyklostezek končících na hranicích historického centra.
Že Pražané a Pražanky pomalu propadají kouzlu jízdní kola podobně, jako obyvatelé Vídně, Berlína nebo třeba Kodaně, dokazuje i úspěch nedávné kampaně „Do práce na kole“, do níž se vedle bankéřů, herců či obchodníků zapojili také úředníci ministerstev nebo badatelé z Akademie věd. Podle řady mezinárodních studií přináší právě cyklistická doprava levnou a účinnou odpověď na stále více znečištěné ovzduší velkých měst, všudypřítomný hluk, ulice plné parkujících aut, ale také civilizační choroby pramenící ze sedavého způsobu života.