Smrt dělníka: v evropských nákupních centrech se prodává oblečení z indických továren, kde dochází k hrubému porušování bezpečnosti práce
20. 1. 2011 - PRAHA [Econnect/Fair Trade]
Situaci dělníků z továren v této oblasti monitoruje Organizace pro práci a rozvoj (The Society for Labour and Development). Její zástupkyně Saleena Pookunju Společnosti pro Fair Trade sdělila, že „odmítání firemní odpovědnosti a následné popírání hrubého porušování bezpečnosti práce patří v místních poměrech k normě“. Neúnosné pracovní podmínky, častá práce přesčas a neadekvátní finanční ohodnocení zaměstnanců, které bychom u nás netolerovali, je tak každodenní praxí textilních společností působících v regionu. „Tragické nehody vedoucí až k úmrtí zaměstnanců, kteří vyrábějí v nelidských podmínkách zboží naší denní spotřeby, jsou zde poměrně častým jevem,“ dodala koordinátorka kampaně Ušili to na nás! Michaela Rychtecká ze Společnosti pro Fair Trade. Oděvy šité v továrně Modelama Exports jsou běžně dostupné v evropských nákupních centrech.
Případ Modelama Exports
Továrna Modelama Exports zaměstnává za zcela nevyhovujících pracovních podmínek kolem 4 000 dělníků. Opakované upozorňování na závažné nedostatky týkající se elektroizolace šicích strojů management továrny zcela ignoruje. Porušuje tím bezpečnostní předpisy a pracovní právo zakotvené jak v indické legislativě, tak v mezinárodních pracovních standardech. Ani významné oděvní společnosti, například GAP, které zde nakupují ve velkém oděvy pro americký a evropský trh, se bohužel neutěšenou situací dělníků na pracovišti svého dodavatele nijak nezabývají. Dělník je lehce nahraditelný a k podobným případům, jakým je i tragické úmrtí pana Rabbana, dochází téměř pravidelně.
Po této šokující nehodě požadovali dělníci jasnou změnu postojů majitelů továrny a vysvětlení okolností úmrtí kolegy, které jim však management odmítl poskytnout. Místní odboroví předáci podpořeni skupinou asi pěti set dělníků se proto rozhodli vyjádřit nespokojenost se situací formou poklidného protestu před branami svého zaměstnavatele. Za asistence místní policie účastníky demonstrace brutálně rozehnala ochranka najatá vedením továrny.
Kampaň Ušili to na nás!
Kampaň Ušili to na nás! si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, ze kterých pochází většina našeho oblečení. Dbá proto na to, aby veřejnost dostávala dostatek informací o podmínkách, jež při výrobě tohoto spotřebního zboží panují. Snaží se docílit, aby se spotřebitelé zajímali o původ svého oblečení a svou nákupní sílu používali cíleně a pozitivně. Se zázemím zájmu spotřebitelů pak míří na změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Snaží se rovněž přispět k takovým legislativním změnám, které by na tyto firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží.
V neposlední řadě se kampaň rovněž snaží o rozšíření nabídky alternativ k běžnému zboží, aby zákazníci, kteří nechtějí kupovat eticky diskutabilní zboží, měli na výběr a mohli nakupovat i výrobky s nezávisle ověřovanou certifikací (Fairwear, Fairtrade či jinou, kterou garantuje nezávislá autorita). Více o kampani Ušili to na nás! se dočtete na www.usilitonanas.cz.
Společnost pro Fair Trade
Česká nevládní organizace Společnost pro Fair Trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí a vede kampaně za zlepšení pracovních podmínek v rozvojových zemích.
www.fairtrade.cz ǀ www.svetvnakupnimkosiku.cz