Obchodní řetězce se o kvalitu života hospodářských zvířat téměř nezajímají
12. 12. 2017 - BRNO [Econnect/Nesehnutí]
NESEHNUTÍ se obchodníků dotazovalo, zda uplatňují etické standardy při výběru dodavatelů živočišných produktů, a jaké překážky jim brání v zavedení takovýchto zásad. „Původní záměr sestavit tabulku s rozdíly mezi jednotlivými řetězci musel ustoupit zjištění, že takové rozdíly téměř neexistují. Průzkum nám tak posloužil alespoň jako lakmusový papírek současné situace,” komentuje skromnost výsledků průzkumu Anna Kučerová z NESEHNUTÍ.
Z celkem dvaceti oslovených maloobchodních řetězců se jich i po urgencích k oběma otázkám vyjádřilo pouze pět. Jediný zcela konkrétní a významný závazek uvedlo Tesco, které ve svých prodejnách v zemích střední Evropy přestane od roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů. To, že neprodávají vejce z klecových chovů, mají také ve svém kodexu Sklizeno a Náš grunt. „Odpovědi řetězců byly jinak spíše obecné a nezávazné, případně obsahovaly závazky, které jsou beztak stanovené zákonem a musejí je dodržet všichni,” dodává Martin Hyťha z NESEHNUTÍ.
„V západní Evropě obchodníci stále častěji začleňují ochranu hospodářských zvířat do svých závazků. Uvědomují si totiž spojitost mezi šetrnějším chovem zvířat, kvalitou potravin a rostoucí důvěrou zákazníků a reputací značky. Na to si u našich regálů s masem, mlékem a vejci budeme muset ještě počkat,” uzavírá Anna Kučerová.