Nechejte svá auta doma, osedlejte svoje kola, radí Pražské matky
13. 11. 2009 - PRAHA [Econnect]
Program podporuje šetrnou a zdravou dopravu dětí do školy. Vychází z posuzování dopravní bezpečnosti v okolí školy samotnými dětmi. Na základě vytipovaných problematických míst v okolí školy a ve spolupráci s dětmi zpracoval dopravní projektant Ing. Josef Kocourek z ČVUT dopravní studii jako podklad pro další jednání s pražským magistrátem o zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty v okolí školy. Součástí projektu je i dlouhodobější strategie podpory šetrné a zdravé dopravy dětí do školy – školní plán mobility.
Ve studii jsou navržena dopravní opatření pro zvýšení bezpečného dopravování dětí do školy pěšky, ale zejména na kole. „Jsem velmi potěšen, že se v Klánovicích opět rozvíjí cyklistika, která za mých mladých let v Klánovicích dominovala,“ prohlásil Ing. Jaroslav Losert, starosta MČ Klánovice. „Studie vychází z mapování nebezpečných míst, které provedli naši žáci se svými rodiči. Součástí výzkumu byl i dotazník, který zkoumal přání a očekávání pro přepravu dětí do školy. Výsledky ukázaly, že kolo má u nás zelenou, a tak jsme díky projektu posílili kapacitu pro parkování kol ve škole a zvýšili i zabezpečení škol proti krádeži prostřednictvím osobních čipů, které již dnes děti užívají pro výdej obědů,“ sdělila koordinátorka projektu Kateřina Hloušková, která se spolu s dětmi stará o další rozvoj projektu a dopravní výchovy ve škole. „Díky projektu jsme si pro naši školu vytvořili vlastní plán mobility a jeho součástí je i celoškolní soutěž třídních kolektivů Cesta kolem světa – za jak dlouho, která v průběhu celého školního roku bude pravidelně sledovat způsob přepravy dětí do školy. Za cestu, která proběhne jinak než automobilem budou přibývat kilometry a vyhrává třída, která Zemi obejde nejdříve,“ sdělili zástupci dětského parlamentu.
Školní projekty v rámci programu města Bezpečné cesty do školy podporující děti v tom, aby do školy chodily pěšky nebo jezdily na kole je výjimečný tím, že děti motivuje k zájmu o své okolí a věci veřejné. Seznamuje je aktivně s problematikou udržitelnosti dopravy a bezpečnosti a zapojuje je do rozhodování o charakteru – nejen – dopravního prostředí. „Každé dítě touží jezdit do školy na kole, být samostatné a podílet se na tom, jak bude vypadat prostředí, ve kterém žije. Program Bezpečné cesty do školy jim takový odpovědný a aktivní přístup ke svému okolí a ke svému životu umožňuje,“ tvrdí Jarmila Johnová z o.s. Pražské matky, které Bezpečné cesty na školách koordinuje.