Soutěž Zklidňování dopravy ve městech a obcích: 14 dní zbývá na přihlášení projektů
18. 5. 2004 - PRAHA [Econnect / Nadace Partnerstí]
Přihlášené projekty musí být realizovány v posledních pěti letech, tj. předané k užívání v roce 1999 a letech následujících. Pro nejlepší projekty je připravena finanční odměna (celkem bude rozděleno 300.000,-Kč) nebo Cena měsíčníku Moderní obec.
Zklidňování dopravy je souhrn opatření, která vedou ke zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů, snižují negativní vlivy dopravy na životní prostředí, zlepšují celkovou estetiku a vzhled veřejných prostranství a také spravedlivěji rozdělují veřejný prostor, který často nepřiměřeně zabírá automobilová doprava. Smyslem je vytvořit místo pro jiné aktivity (chůzi, jízdu na kole, odpočinek) než je jízda či parkování automobilů.
"Zkušenosti ze západní Evropy, ale třeba i z Maďarska, jednoznačně potvrzují, že použití dopravně zklidňovacích prvků, především okružních křižovatek, ostrůvků, vyvýšených ploch a zúžených jízdních pruhů, je nejen velmi účinným způsobem, jak výrazně snížit dopravní nehodovost uvnitř obcí, ale obvykle přináší i zlepšení plynulosti provozu. Prostřednictvím soutěže chceme zviditelnit již existující dobrá dopravní řešení na našem území a motivovat města a obce k zkvalitňování veřejného prostoru a k vytváření podmínek pro větší bezpečnost všech účastníků silničního provozu," říká o přínosu soutěže Petr Šmíd, koordinátor programu Doprava pro 21. století.
V roce 2003 získala hlavní cenu v kategorii měst Opava - za výrazné zklidnění dopravy, vytvoření příjemného obytného prostoru a ozdravení životního prostředí v historickém jádru města. V kategorii obcí zvítězily Těšetice (okres Olomouc), kde byl zrekonstruován a dopravně zklidněn průtah obcí. Od roku 2002 bylo ve třech ročnících soutěže oceněno celkem 10 projektů. Vedle Opavy a Těšetic to byly projekty: dopravně zklidňující opatření na průtahu Vsetínem; rekonstrukce místních komunikací v Rybitví; řešení havarijní situace tranzitní dopravy v centru města Chlumec nad Cidlinou; okružní křižovatka na náměstí 28. října v Luhačovicích; úprava zastávky trolejbusů v ulici Na Dlouhých v Plzni; zklidnění silnice I/58 na průtahu obcí Krmelín; obytná zóna Plzeň - Nová Hospoda a velká okružní křižovatka u nádraží v Chebu. Podrobný popis všech oceněných i ostatních hodnocených projektů nabízí internetové stránky programu Doprava pro 21. století.
Soutěž je také dobrým příkladem fungující spolupráce neziskového sektoru s veřejnou správou. Taková spolupráce může přispět i k naplňování cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, jejíž novou podobu schválila na konci dubna vláda ČR. Národní strategie platí pro období 2004 - 2010 a stanovila si jako hlavní cíl snížení počtu usmrcených v provozu na pozemních komunikacích na 50% úrovně roku 2002. Tento cíl má být naplněn pomocí různých opatření - jak např. úpravou zákonů, výchovou a šířením informací, represemi, tak opatřeními dopravně technickými. Zklidňování dopravy je jednou z důležitých oblastí takových opatření a kvalitní projekty, na které soutěž upozorňuje, mají sloužit jako dobrý příklad.
Doprava pro 21. století je společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA, který chce přispívat k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu trvale udržitelných druhů dopravy (veřejná osobní, cyklistická, pěší) za současného omezování růstu individuální automobilové dopravy. Jednou z priorit programu je bezpečnost silniční dopravy.