Lokální potraviny jsou zatím spíše zpestřením než běžnou součástí jídelníčku
9. 11. 2017 - PRAHA [Econnect/Asociace regionálních značek]
Toto zjištění potvrzuje i to, že lokální potraviny nakupují lidé nejčastěji na příležitostných trzích a festivalech v rámci svého regionu (téměř 60 %). Již méně v kamenných prodejnách, které tyto produkty nabízí (40 %) nebo přímo od výrobce (38 %). „Zatím jen 8 % spotřebitelů využívá k nákupu různých on-line služeb, kterých na trhu s lokálními potravinami rychle přibývá. Pro obchodníky se tak v této oblasti stále nabízí nevyužitý prostor,“ doplňuje socioložka Hana Friedlanderová z agentury Nielsen AdMosphere, která průzkum realizovala v červenci 2017 na reprezentativním vzorku 1017 respondentů.
BIO ztrácí sympatie
Zajímavé údaje ukazuje hodnocení respondentů v souvislosti s označením potravin, které má zvýraznit jejich kvalitu. Nejvíce sympatií získalo označení „české“ (37 % respondentů), naopak nečekaně propadlo označení „BIO“ (2 %). Zákazníkům se nelíbí ani přízvisko „lokální“, které označilo za sympatické jen 5 % respondentů.
Tento výsledek naznačuje, že se lidé často nechávají zlákat reklamními kampaněmi velkých řetězců, které označení „české“ využívají poměrně běžně. „Pokud něco vzniklo v Česku, ještě to neznamená, že se jedná o kvalitní a skutečně lokální produkt,“ vysvětluje Kateřina Čadilová. „Vždy záleží především na tom, jakým způsobem produkt vzniká, jaké suroviny přitom použijete, a jaký dopad má výrobek na ekonomiku a rozvoj daného regionu,“ pokračuje Čadilová.
Právě zvýšení informovanosti o skutečných lokálních potravinách a možnostech jejich nákupu si klade za cíl nová kampaň ARZ „Jíst s rozumem“. „Chceme lidem odlehčenou formou ukázat, že jsou lokální potraviny reálnou a hlavně rozumnou cestou, jak se stravovat. Ideálně by neměly být raritou, ale pevnou součástí našeho jídelníčku,“ uzavírá Čadilová.
Kampaň a její výstupy, včetně celého výzkumu, je možné nalézt na webu www.jistsrozumem.cz a pod hashtagem #jistsrozumem
Video ke kampani:
Facebook: http://bit.ly/2AnpFJN
Youtube: http://bit.ly/2jedP1f