Na festivalu Jeden svět v Brně bude i dokument Dál nic
20. 3. 2014 - BRNO [Econnect/Děti Země]
Snímek na jedné straně představuje Miroslava Patrika, který s buldočí důsledností upozorňuje na soustavné porušování zákonů, a na straně druhé předkládá pohled stavbyvedoucího Pavla Lányho, který dálnici staví. Podle plánu měla být hotová již v roce 2010. Nyní se její dokončení očekává až v roce 2016. Do cesty se jí totiž v červnu 2013 postavil obrovský sesuv.
„Pro naši kampaň proti aroganci státní moci, která nerespektuje své vlastní zákony, odmítá naslouchat názorům angažující se i odborné veřejnosti a ani nehledí i na zájmy lidí, je dokument velmi cenný, neboť s dynamizující kamerou a s úchvatnou wagnerovskou hudbou zachycuje výstavbu dálnice D8 v Českém středohoří. Stačila jen vůle a dálnice i s dlouhým tunelem mohla dávno být,“ říká Miroslav Patrik z Dětí Země.
„Snímek Dál nic je zejména filmem o neschopnosti naší společnosti navzájem se domluvit, o nepřekonatelné roztržce, kvůli níž nejsme ochotni chápat své vzájemné potřeby či práva. Dálnice ve filmu figuruje jako symbol zpřetrhané komunikace,“ říká režisér filmu Ivo Bystřičan, který v Brně na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity vystudoval sociologii a nyní tímto snímkem dokončuje dokumentaristiku na FAMU v Praze.
Podle Bystřičana film představuje provokativní filmovou reportáž, která zhmotňuje absurdní situaci předraženého veřejného projektu, jehož budoucí existence je nejistá, a subtilně odhaluje projevy dysfunkčnosti státu a jeho institucí. Zároveň nahlíží do soukromí lidí bydlících v blízkosti dálnice a sleduje, jak se okolnosti stavby odrážejí v jejich životech a proměňují je.
Dokument Dál nic zahájil dne 24. října 2013 Mezinárodní filmový festival dokumentárních filmů v Jihlavě a dne 17. února 2014 měl českou veřejnou premiéru. Nyní ho mohou lidé spatřit v rámci festivalu Jeden svět po celé zemi. Dokonce ho v březnu 2014 uvidí třikrát i diváci na festivalu Jeden svět v Bukurešti.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 14,5 mld. Kč (bez DPH), tzn. o 46 procent, a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na červen 2016.