Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - kultura
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

3. ročník festivalu indies Creepy Teepee nabídne witchhaus i hypnagogický pop

25. 7. 2011 - PRAHA [Econnect]

Přehlídka současné světové alternativní hudby CREEPY TEEPEE, jejíž 3.ročník byl původně ohlášen do Jezuitské koleje Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře, se přesouvá do jiných prostor. Ve dnech 28. – 31.července 2011 přivítá diváky v areálu bývalého pivovaru v Kutné Hoře. Prostor kapacitou obdobný nádvoří Jezuitské koleje očekává příjezd více než 20 kapel, reprezentujících současné živé proudy na alternativní scéně. Mezi klíčová jména letošního ročníku alternativní akce, kde v minulosti hráli Bill Callahan, Former Ghosts nebo Final Fantasy, letos patří americká avantgardní kapela YACHT, experimentální projekt XIU XIU, elektronické duo LIGHT ASYLUM, čerstvý objev surf-rocku DIRTY BEACHES nebo matador lo-fi scény R. STEVIE MOORE.

Letošního ročníku Creepy Teepee se dotkly změny v Galerii Středočeského kraje. Brzy po nástupu nového vedení GASK začaly jeho rozpory se členy kurátorského a produkčního týmu, který zde zformoval předchozí ředitel Jan Třeštík. Ty vyvrcholily demonstrativním odchodem všech členů „starého“ týmu GASK. Creepy Teepee se ocitlo podobně jako mnohé jiné projekty plánované předchozím týmem ve velké nejistotě. Nové vedení totiž i smluvně zakotvené závazky, se kterými probíhala příprava letošního ročníku Creepy Teepee, smetlo ze stolu: „Ta část rozpočtu, kterou měl na letošní ročník Creepy Teepee poskytnout GASK, a s níž jsme počítali při víc než půlročním plánování letošního ročníku, byla s výměnou vedení galerie škrtnuta,“ říká Štěpán Bolf ze sdružení A.M.180, které stabilně zajišťuje dramaturgii festivalu. „Nové vedení nám při následném jednání navrhlo varianty, které znamenaly buď úplné zrušení letošního ročníku nebo přinejlepším jeho zásadní zredukování, což bylo pro nás nepřijatelné. Z jednání s vedením GASKU vyplynulo, že Creepy Teepee není akcí, za kterou by si stáli a prosazovali jí. Zřejmě se míjí se směřováním galerie pod novým vedením. O jeho prioritách jsme se nedozvěděli vlastně nic,“ říká Bolf. „V ten moment, šibeniční dva měsíce před ohlášeným datem konání akce, jsme stáli před rozhodnutím přistoupit na zrušení akce nebo uspořádat Creepy Teepee bez účasti GASK s naplánovaným programem. Nakonec jsme se ve shodě s částí bývalého týmu GASK, z něhož Ondřej Chrobák je spolu s A.M.180 spolutvůrcem myšlenky Creepy Teepee, rozhodli pro druhou variantu.“ Půjde už o třetí ročník události, která byla i v mezinárodním kontextu dobře přijata. „Diváci oceňují, že jde o výjimečnou příležitost slyšet v srdci Evropy hudbu, která hýbe světovou alternativní scénou, kde dominují anglo-americké kapely, jako tomu v historii moderní hudby bylo nakonec vždycky. Navíc ve výsledku nejde pouze o hudbu, ale z Creepy se stala společenská událost (v porovnání s jinými letními festivaly) komorních rozměrů, kde se sejdou lidé podobného zájmu a možná menšinového, ale určitě ne horšího vkusu,“ doplňuje Bolf a dodává, že přistoupit na zrušení letošního ročníku by s velkou pravděpodobností znamenalo definitivní zánik Creepy Teepee.

Pořadateli Creepy Teepee 2011 se tak stala občanská sdružení lidí z A.M.180 a některých bývalých členů kurátorského a produkčního týmu GASK. Jednou z variant zachování festivalu byl i přesun místa konání do jiného města, ale nakonec festival zůstává v Kutné Hoře; Nejen z logistických důvodů, ale také proto, že Kutná Hora poskytuje atraktivní a neokoukané zázemí návštěvníkům festivalu. Definitivně pak rozhodlo, že město Kutná Hora nabídlo ke konání festivalu prostory bývalého kutnohorského pivovaru. Tím taky projevilo důvěru a podporu této akci.

„Pro nás jako dramaturgy je zásadní, že se program podařilo udržet v původní podobě, festival bude mít tvář, kterou jsme mu zamýšleli dát, a kterou ročník od ročníku pilujeme. Doufáme, že publikum teď přijede do Kutné Hory v takovém počtu, aby ta akce nebyla ztrátová“, komentuje situaci výtvarník Jakub Hošek, další z dramaturgů festivalu. Akci podpořilo grantem Ministerstvo kultury a část nákladů by měly uhradit příspěvky sponzorů. Naprosto zásadní finanční podporu ale organizátoři potřebují získat z prodeje vstupenek. „Je to pro nás všechny kdo jsme na sebe vzali zodpovědnost pořadatelů velká sázka do loterie, riskujeme ztráty z vlastních kapes. Creepy nám za to ale stojí a věříme, že i divákům. Pokud ti ho nenechají padnout, uděláme všechno proto, aby pokračovalo i v dalších letech,“ doplňuje Bolf.

Počínaje letoškem se tak stane mimo kontext státem instituce financované z veřejných zdrojů. „To je možná největší zklamání z toho všeho: předchozí dva ročníky Creepy a vůbec umělecké dění v GASK totiž naznačovaly, že se tady rodí něco na západ od našich hranic běžného, totiž odvaha státní kulturní instituce iniciovat, podporovat a prosazovat jako plnohodnotnou součást svojí dlouhodobé umělecké vize i projekty jako je Creepy Teepee, které nesledují hlavní divácký proud, jsou určené pro zvídavější a vybíravější publikum, přičemž dopad takových akcí je za hranicemi nejen regionu, ale i státu… Po krátkém období, které vzbudilo takové naděje, jsou tyhle naděje v troskách, a to po jediném personálním otřesu,“ říká Bolf. V českém prostředí, kde je i víc než dvacet let po revoluci otevřenost k alternativám všeho druhu pořád velmi vrtkavá a např. v kultuře je progrese či neotřelost většinou dřív nebo později zadupána do země průměrností a konvenčností, bohužel nic výjimečného… „Letošní Creepy se tak stává i vyjádřením nespokojenosti s tímhle stavem“ uzavírá Jakub Hošek.

Mezi klíčová jména letošního ročníku patří americká progresivní kapela YACHT, experimentální projekt XIU XIU, elektronické duo LIGHT ASYLUM, post-punková kytarovka THE THERMALS, čerstvý objev surf-rocku DIRTY BEACHES nebo mladičký britský objev KING KRULE/ZOO KID. Důležitým hostem festivalu je i matador lo-fi R.STEVIE MOORE. Kromě zahraničních kapel dostanou prostor i domácí kapely a projekty.

XIU XIU se z původě kultovního jména posvátného jen pro nejoddanější fanoušky během pár let proměnili v jedno z nejskloňovanějších jmen na experimentální scéně. Vedle jediného stálého člena Jamieho Stewarta se průběžně vyměňují spoluhráči, nezaměnitelný hlas a drásavě temné, občas perverzní, stejně tak zvláštním způsobem ironické vidění světa jejich leadera je přítomné na všech jejich albech. To poslední se stylovým názvem Dear God I Hate Myself nahráli Xiu Xiu vloni. Tour, jehož zastávkou je i Creepy Teepee, je prý poslední, kdy je Xiu Xiu možné vidět v sestavě duo Jamie Stewart a Angela Seo (klávesy, perkuse). Klip ke skladbě Grey Death.

Hlavou projektu YACHT je Jona Bechtolt, muzikant, performer a výtvarník, před lety spolu s Kaheelou Maricich tvořící výraznou dvojici The Blow. Po jejich rozchodu Bechtolt naplno rozjel sólovou dráhu, která vydala zatím tři dlouhohrající alba, kdy to poslední, See Mystery Lights, už coby duo se zpěvačkou Claire L. Evans, zaštítil label DFA. Ten je vyhrazen pro to nejlepší z newyorské experimentální taneční scény. U stejného labelu jim právě teď v červenci vychází nová deska Shangri-La. YACHT se z původně Bechtoltovy napůl improvizované sólojízdy s muzikou často prokládanou jeho kvazi-break-danceovými vložkami dopracovali ke konceptu profesionálně působící pětičlenné koncertní kapely, a právě tak přijedou i na Creepy. Nový singl Utopia/Dystopia. (The Earth Is On Fire)

Jedním z vrcholů letošního programu bude R. STEVIE MOORE na svém prvním evropském turné. Podivínský rodák z Nashvillu, který vydává někdy od konce 60tých let svoje nahrávky na vlastním labelu Home Cassette Tapes (první skladbu – duet s country zpěvákem Jimmy Reevesem „But You Love Me, Daddy“ – nazpíval prý v 7 letech, jeho vlastních autorských kazet a alb existuje k dnešku prý něco přes 400…) a s desetiletí neutuchajícím entusiasmem natáčel sám či s pomocí blízkých přátel svoje videa, to všechno bez větší odezvy publika. Po léta si udržuje v podstatě totožný sound i kvalitu, pohybuje se v podobných psychedelických výšinách nad zemí jako kdysi Captain Beefheart nebo Syd Barett. Až kolem přelom tisíciletí se mu dostalo zadostiučinění – lidi jako Ariel Pink právě R.Stevie Moorea vtáhli do centra pozornosti nikoli jako bizardní raritu, ale jako svého guru, u kterého se učili nejenom metodě neučesaných home-made nahrávek a programovému popření autocenzury, ale i volnomyšlenkářským postojům k showbyznysu. Příští rok šedesátník R.Stevie Moore tak na stará kolena vyráží vůbec na svoje první velké tour. Doprovází ho skoro o dvě generace mladší kapela TROPICAL OOZE, která by si na Creepy měla také střihnout sólový set. Krátké interview z roku 1984 a skladbu Going Down The Way.

Hlavou londýnského projektu KING KRULE/ZOO KID je Archy Marshall, sotva plnoletý hoch s nadáním, kterým převálcuje nejednu hvězdu. Coby ZOO KID vydal spíš pokoutně několik EP, ze kterých se ale stala menší senzace, už proto, že Británie má ráda zvuk kytary, na kterou Archy umí excelentně, a miluje melancholické post-punkové songy, které navazují na ostrovní tradici – se skladbami, které přinejmenším svojí náladou citují taková jména jako Morrissey nebo Billy Bragg, to Zoo Kid splňuje. Zájmem možná kapku zaskočený Archy reagoval změnou názvu na KING KRULE a přesedláním na elektronické dubové improvizace, na Creepy ale přijíždí s kapelou ve složení kytara/basa/bicí. Video Out Of Getting Ribs.

Významným jménem současné newyorské scény jsou LIGHT ASYLUM, tedy dvojice klávesák Bruno Coviello a zpěvačka Shannon Funchess. Ač bývají někdy zařazováni do vlny witch-house kapel a sami právě z kapelami z tohoto ranku cítí i osobní spřízněnost, jejich popový zvuk, silná dramatičnost a gradovaná energie, na čemž má lví podíl projev zpěvačky Shannon, jim dopřává pozornost i mimo společenství milovníků domácích černokněžnických rituálů. Po dlouhém hledání vhodného labelu si nakonec sami vloni vydali EP In Tension, a od té chvíle vlna zájmu o ně jen nabírá na síle. Klip ke klíčové skladbě Dark Allies.

Zástupcem Kanady v letošním lineupu bude vancouverský resident Alex Chang alias DIRTY BEACHES. V době, která přeje one-man projektům všeho druhu, je právě jeho tvorba klasickou ukázkou co může být pro někoho šťastnou volbu: jeho show působí trochu jako když si kluk před zrcadlem zkouší finty s kytarou, právě ale tahle bezprostřednost, výrazná vnější i zvuková retro stylizace a kombinace předtočených rytmů s divokou živou kytarou, to všechno se propojuje v zážitek, který se podle těch šťastnějších, kdo už s Dirty Beaches měli tu čest, jen tak nevidí. Týpek jak z Jarmuschova Mystery Train vloni vydal výrazné debutové album Badlands, z něj je i skladba Sweet 17.

Vedle Dirty Beaches je další kanadským želízkem, tentokrát z Montrealu, noiseová parta AIDS WOLF. Mezi znalci post-hardcore patří k pojmům, zejména kvůli svému totálně dekompozičnímu stylu hraní a divokému projevu nepřeslechnutelné zpěvačky, která si říká Special Deluxe. Ze stejného města se pak do Kutné Hory chystá taky objev JEF BARBARA, který produkuje do zvuku 80tých let stylizované elektro-popové skladby, za které by se nemusel stydět ani Prince. Jefova skladba Wild Boys.

V letošním lineupu lze najít hned několik jmen, která jsou počítána ke skloňovanému žánru witch house, kombinující prvky taneční hudby, estetiky čarodějnických rituálů a spiritismu i záliby v laciných hororech. Kromě temného mexického one-man projektu DRUGS FOR DRUNKS, do určité míry i minimalistické dvojice z Kansasu CVLTS, zdejších věrozvěstů stylu TEMPELHOF nebo zmíněných LIGHT ASYLUM to jsou hlavně DREAM BOAT, holka/kluk dvojice z Providence. Vlastním nákladem vydali několik kazet, než se dostali do hledáčku labelu AMDiscs, který jim digitálně vydal debutové EP i album. Jejich mixu taneční hudby, sonických koláží a útržků cizích skladeb, které umí propojit do mimořádně chytlavých celků s jedinečnou, často dost mrazivou atmosférou, se dostalo nadšeného přijetí hlavně ve světě specializovaných hudebních blogů. Na Creepy Teepee zahrají v rámci showcase labelu AMDiscs, stejně jako CVLTS a Jef Barbara. K vydání v červenci je připravená nová deska Dream Boat s názvem Widow. Ukázkové stylové witch house video ke starší skladbě Your Beaches.

Na festival se taky chystá manchesterský producent STAR SLINGER, z kalifornské Venice Beach se chystá dorazit svérázný elektro-kutil JAMES FERRARO, z Los Angeles přijedou FOOT VILLAGE, což je formace složená ze tří bubeníků a zpěvačky, ambientní elektronický set předvede projekt KOHWI. Label Luaka Bop, kterému velí David Byrne, vysílá na Creepy Teepee lehce infantilizujícího performera TERROR PIGEON DANCE REVOLT. Britský výsadek doplní jedni z hlavních strůjců londýnského klubového života současnosti z labelu Upset! The Rhythm s vlastní kapelou WAY THROUGH. Zahajovací den festivalu vystoupí mimo jiné Jon Nicholson z uznávané alternativní kapely Excepter se svým sólovým projektem S.S.PYRAMID SNAKE a holandská djská crew HAUNTED CASSETTE TAPES. Rakouská dvojice CRUISE FAMILY vytváří psychedelií ovlivněnou taneční hudbu. A chybět nebudou ani zdejší kapely, z nichž mezi potvrzená jména patří math-rockoví DEPAKINE CHRONO, drone-avantgardní multimediální projekt BIRDS BUILD NESTS UNDERGROUND a trojice screamo kapel REMEK, OWLS ARE NOT WHAT THEY SEEM a ESA Z LESA.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz