R52 zřejmě není ve veřejném zájmu
21. 12. 2007 - BRNO [EPS]
Krajský úřad JMK na žádost Ředitelství silnic a dálnic loni v červenci vydal výjimku z ochrany ohrožených druhů živočichů pro stavbu prvního úseku R52 od Pohořelic po Ivaň. Podle názoru MŽP však toto rozhodnutí bylo vydáno nezákonně a předčasně. Zejména ale nebyla prokázána výrazná převaha veřejného zájmu na realizaci R52 nad zájmem ochrany přírody a nebyla vzata v úvahu otázka existence jiného uspokojivého řešení dálničního spojení Brna s Vídní.
Taková varianta s využitím stávající dálnice D2 a plánovaného obchvatu Břeclavi totiž existuje a podle dosavadních výsledků odborných studií je z dopravního, ekologického i ekonomického hlediska přijatelnější než varianta na Mikulov. „Požadavek na posouzení této varianty byl již mnohokrát vznesen ze strany ombudsmana, evropské komise i české vlády 1). Přesto Ředitelství silnic a dálnic a Jihomoravský kraj pokračují v přípravě trasy na Mikulov, což je možné označit za velmi špatnou správu věcí veřejných a plýtvání veřejnými prostředky,“ tvrdí Barbara Homolová, právnička Ekologického právního servisu (EPS), který se řízení o udělení výjimky od počátku účastní.
Z celkového hlediska je varianta přes Břeclav výhodnější. Je sice pravda, že břeclavská varianta zasáhne cenné lužní lesy jižně od Břeclavi, ale tento zásah nebude výrazně větší než by byl v případě realizace dvoupruhového obchvatu Břeclavi, který se uskuteční v každém případě. „Pokud by byl současně využit pro dálniční spojení Brna s Vídní, nebylo by třeba stavět zcela novou a zbytečnou dálnici na Mikulov se všemi negativními vlivy, které taková stavba přináší,“ doplnila Homolová.
1) Usnesení vlády ČR č. 1064 ze dne 19.9.2007, o Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013
Kontakty pro další informace:
Ekologický právní servis
Barbara Homolová, telefon 775 154 085, barbara.homolova@eps.cz
Barbara Homolová