Podpořené organizace budou posilovat sebevědomí mladých dívek
29. 10. 2007 - PRAHA [GITA]
Dva princové se snaží zachránit princeznu od zlého obra, který si na ni dělá zálusk. Nejsou úspěšní a vypadá to, že princezna se stane obrovou obětí... Ale kdepak, chytrá princezna obra pomocí klubíčka s vlnou přelstí a zachrání se sama. Genderová pohádková opravovna „Byla 3x jedna princezna...“ je jednou z aktivit ženských organizací, konkrétně Gender Studies, kterou SCWF v minulosti podpořil. Dalším velmi oblíbeným výtvorem jsou omalovánky Evropské kontaktní skupiny „Táta – máma, máma – táta, v kuchyni i u Fiata.“
Fond přerozděluje prostředky od různých dárců. Hlavními oblastmi, na které se zaměřuje, jsou rovnost příležitostí pro ženy a muže, reprodukční práva jednotlivců i párů, prevence a boj proti násilí na ženách, prevence a potlačování obchodování se ženami, obhajoba práv žen ze znevýhodněných skupin, podpora vzdělávání v oblasti genderových studií a odstraňování genderových stereotypů.
V září 2007 SCWF realizoval výzkum, který sledoval sebevědomí mladých žen a dívek v České republice. Hlavním zjištěním bylo, že sebevědomí je v ČR připisováno především mladým mužům a i oni sami sebe tak nejčastěji vnímají. Dívky jsou častěji označovány jako „spíše sebevědomé“, a to i jimi samými. Sebevědomí žen často pozitivně ovlivňuje partner, negativně spolužáci ze školy.
Nejsebevědomější jsou ženy vzdělané, duševně pracující a ženy z velkoměst. Jak vypadá žena/dívka nejméně sebevědomá? Většinou je to středoškolačka z menšího města.
Mladé ženy mají, více než muži, pocit, že jsou omezovány, a čtvrtině mladých žen dávají mužští kamarádi najevo svoji dominantní roli. Jako hlavní bariéru své seberealizace vidí dívky svůj vlastní pocit viny, pocit, „že se to nehodí“. Díky tomu pak často slevují ze svých nároků.
Na výzkum navázalo vyhlášení grantového kola. V říjnu vybral Slovensko-český ženský fond osm projektů, které posílí sebevědomí a schopnosti mladých žen. „Hlavním důvodem tématu sebevědomí byl fakt, že mladé ženy si častokrát přenášejí zažité stereotypy i vzory chování ze svých rodin a z okolí, a ty jim pak brání v seberealizaci, individuálním rozvoji a následně v budování zdravého sebevědomí, což potvrzuje až čtyřicet pět procent českých dívek,“ říká Markéta Hronková, ředitelka fondu v ČR. „Vlastní pocit viny, okolí, partner a rodiče jsou nejčastějšími bariérami rozvoje mladých žen.“
Mezi podpořenými projekty je informační kampaň Přijmi své tělo občanského sdružení Anabell, které poskytuje sociální poradenství nemocným anorexií a bulimií. Prostřednictvím výstavy fotografií v tramvajích, nestereotypní módní přehlídky a seminářů pro ženy chtějí odbourávat mýtus krásy. Brněnská organizace Nesehnutí připraví pro studentky přednášky na téma reprodukční práva, rovné příležitosti, násilí na ženách a jiné a bude se je snažit nalákat k dobrovolnické práci v neziskových organizacích. Genderové informační centrum NORA chce odbourat genderové stereotypy při výběru povolání v 9. třídě a Žába na prameni uskuteční pět workshopů pro deset mladých žen na témata gender, PR a řízení neziskové organizace.
Alexandra Jachanová Doleželová