Festival etnické hudby a world music Respect se vrací s africkou hudbou
3. 6. 2005 - PRAHA [Econnect/Respect Music]
-Hudební festival etnické a world music Respect-
V českém kulturním dění se jedná o první akci svého druhu, která k nám poprvé přivezla dnes tak populárního romské dechovky jako např. Boban Marković či Kočani Orkestar, stejně jako londýnskou bhangru skupin Alaap nebo Sister India, karibské styly legendy Skatalites nebo Joaquina Diaze a i DJské sestavy jako třeba Future World Funk. Zatímco jiné přehlídky profitují na sezónních trendech, Respect si dodnes udržuje vyhraněný profil a už osmý rok systematicky seznamuje pražskou veřejnost s mimoevropskými hudebními kulturami i s hudebními styly z evropského kontinentu.
V rámci cyklu koncertů Respect Plus Praha už dvakrát slyšela teskně kousavé kytary saharských rebelů Tinariwen - a po nich přicházejí další utajené poklady. Kytarista Amadou a zpěvačka Mariam znějí jako dobře šlapající bigbeat s vůní Jamajky i Afriky, na svém poslední albu producentsky vyšperkovaný Manu Chaem. Nahrávka je od května v prodeji u nás pod názvem Dimanche a Bamako.
Konono N°1 naopak představují stylově nezařaditelný oříšek: elektronika s africkým citem pro správný rytmus i zkreslení, proti němuž je kytarový booster rajskou hudbou. Hudba z válečné zóny jižního Konga, přenesená na periferii metropole Kinshasy, s drnkacími skříňkami, megafony, perkusemi z autovraků a po domácku vyrobenými mikrofony.
Afričan Bonga musel kvůli svým názorům emigrovat z Angoly, v Portugalsku ho stíhala tajná policie, díky svému rebelanství bývá srovnáván s Felou Kutim. Jeho první album Angola 72 bylo v jeho vlasti dlouhá léta na indexu, během exilu v Holandsku se sblížil s kapverdskými muzikanty a světový hit Sodade natočil o 18 let dříve, než jej proslavila Cesaria Evora.
Susheela Raman je po předcích z jižní Indie a žije v Anglii - ale její hudba se přitom ostře liší od elektronických fúzí asijského undergroundu. Mládí strávila v Austrálii, kde ji zaujal rock a blues. Ve dvaadvaceti letech odjela studovat zpěv do Indie a znovuobjevila vlastní identitu. V roce 2001 byla nominována na britskou cenu Mercury, v lednu 2002 zvítězila jako nový objev v cenách BBC Radio 3 World Music Awards.
Zahraniční program letos poprvé doplňují respektovaná tuzemská jména: písničkářka Dagmar Andrtová, romská skupina Terne Čhave i poslední objev pražské world scény Al-Yaman.
Ojedinělou přehlídku etnické hudby a world music zahájila v roce 1998 agentura Rachot ve spolupráci s týdeníkem Respekt. Na svojí dobu to byl poměrně odvážný čin, neboť etnická hudba byla tehdy pro místní publikum spíše neznámý pojem. Nešlo však jen o další hudební festival, ale také o způsob, jak přiblížit lidem zcela odlišnou kulturu.
"Organizovat festival jsme začali v době, kdy v Čechách kulminovaly nejrůznější rasistické nálady a xenofobie. Úplně bezprostředním impulsem byla rasistická vražda súdánského studenta, ke které došlo v té době v Praze. Myslím si, že na rasismus je nejlepší odpovědí hudba, protože té se nedá odporovat," říká organizátor festivalu Bořek Holeček.