Automobily dusí Brňany - dýchali zamořený vzduch už 2x déle než je legální
10. 11. 2011 - PRAHA [Econnect]
„Zákon a evropská směrnice o ovzduší oficiálně povolují překročit denní limit (50 µg/m3) pro znečištění prachem (PM10) po 35 dnů během kalendářního roku. Monitorovací stanice Brno-Svatoplukova stačila dle údajů ČHMÚ překročit limit koncem února už 36-krát a 5. listopadu byl limit překročen po 70-té. Chronické překročování limitů na řadě dalších měřících stanic ukazuje, že špatná situace je i v dalších částech Brna.
Podle modelového hodnocení kvality ovzduší města Brna je doprava zodpovědná až za 90% denních koncentrací prachu (PM10),“ uvedl MUDr. Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví a dodal: „Za nejnebezpečnější je považována frakce jemných prachových částic, které unikají typicky z výfuků dieselových automobilů. Tyto jemné prachové částice mají schopnosti vnikat až do plicních sklípků. Jsou příčinou zejména vážných srdečně-cévních onemocnění a způsobují i předčasná úmrtí.“
Jako prachové částice nebo polétavý prach se obvykle označují částice s průměrem menším než 10 μm (PM10). Jemné částečky o průměru do 2,5 μm (PM2,5) jsou schopny pronikat hluboko do dýchacího systémů, a jsou proto pro zdraví lidí nebezpečnější. Např. z dieselových motorů pak unikají nejnebezpečnější tzv. ultrajemné nebo submikronové částice, jejichž velikost se pohybuje v řádech desítek nebo stovek nanometrů. Krátkodobé vdechování prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečně-cévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti. Dlouhodobé působení prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délky dožití hlavně v důsledku úmrtí na srdečně-cévní a plicní onemocnění.
„Primátor Roman Onderka se před loňskými komunálními volbami vyjadřoval pro zavádění tzv. prachových filtrů, které zachycují nejnebezpečnější zplodiny u vozidel s dieselovými motory. Po volbách bohužel vedení města Brna zrušilo připravovaný projekt na instalaci prachových filtrů do autobusů městské dopravy a vyslovuje se proti vytvoření nízkoemisní zóny“, uvedl Miroslav Šuta a dodal: „Jak zavádění prachových filtrů, tak myšlenku nízkoemisní zóny během našeho jednání na radnici odmítl náměstek primátora pro životní prostředí Ladislav Macek (ČSSD). Zlepšení kvality ovzduší v Brně si slibuje od budování dalších kapacitních silnic a od častějšího zametání ulic. Zahraniční studie přitom ukazují, že zametání ulic není schopno kvalitu ovzduší ve městech vylepšit. Ani navrhovaná stavba dalších kapacitních silnic se ve městech jako Brno neosvědčila, neboť za astronomické náklady pouze přesouvá určitý podíl znečištění z jedné části města do jiné“.