Praha šetří na špatném místě. Auto*Mat vyzývá zastupitele, aby přestali zalévat peníze do betonu
26. 1. 2012 - PRAHA [Econnect]
Zatímco vídeňská radní pro dopravu Maria Vassilakou prohlašuje, že „životu ve městě nesmí dominovat auta“, Pražané každý den na vlastní kůži zažívají, proč. Investiční rozpočet na rok 2012, který chtějí schválit pražští zastupitelé, předpokládá další budování silnic.
„Magistrát připravuje pokračování tunelu Blanka přes Libeň a Jarov ke Štěrboholům za 20 miliard. Jenže tunely vábí korupci, zhoršují život v ulicích a podvazují městský rozpočet. Na nic pak nejsou peníze a v době finanční krize se musí se šetřit na školách i kultuře, nezbývá na opravy chodníků. Metro D se odkládá stejně jako nová parkoviště P+R,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Město by mělo dokončit rozestavěnou Blanku, poté opustit monstrózní betonové stavby a zaměřit se na efektivní investice, které přinesou užitek všem. Do volebního roku 2014, kdy má být tunel Blanka zprovozněn, bude pohlcovat další miliardy. Praha tak již od roku 2007 nemá peníze téměř na nic jiného. Avšak v roce 2014 by opět mohla mít volné zdroje na řadu potřebných projektů.
„Místo pár kilometrů dálnice si můžeme pořídit raději desítky kilometrů tramvajových tratí a nové zastávky vlaku, odstraňovat z ulic bariéry pro pěší a investovat do oprav silnic a chodníků,“ uvádí Vratislav Filler z Auto*Matu. Myslí si, že Praha kvůli Blance šetří na nesprávném místě. „Mezi největší letošní investice patří stavby slonince a hrošince v ZOO či bazénu Šutka. Škrtají se však rozpočty na větší bezpečnosti chodců a cyklistů. Nabízíme městu řadu nápadů, jak zlepšit situaci a neutratit přitom moc peněz,“ podotýká Filler.
V letošním rozpočtu lze podle něj ušetřit přes dvě stě milionů jen na stavbách Jinočanské spojky či Radlické radiály. Peníze by bylo daleko účelnější investovat například do rozšíření parkovišť P+R, která kapacitně naprosto nestačí. Měla by sloužit k parkování obyvatelům Středočeského kraje, kteří nyní jezdí každodenně svými auty až do centrálních čtvrtí Prahy.
Již v roce 2008 upozornil Auto*Mat na předražování pražských tunelů. Veřejně se tehdy vsadil s primátorem Pavlem Bémem, že Blanka se nevejde do rozpočtu. Cena stavby zatím narostla o 10 miliard a ukázalo se, že proplácení faktur bylo mimořádně nestandardní. Bém by měl odpracovat 50 hodin veřejně prospěšných prací, avšak odmítá prohru sázky uznat. Pokud budou dnešní politikové pokračovat v drahých stavbách, mohou se snadno dostat do podobné situace.