Lidé ohrožení sociálním vyloučením mohou využít pomoci poradny
4. 9. 2007 - PRAHA [Econnect / Člověk v tísni]
„Protože se náš tým a poskytované služby rozrůstají, otevřeli jsme také nové kontaktní centrum na Smíchově v ulici Na Skalce 27, které má stejný charakter jako kontaktní centrum v Karlíně ve Vítkově ulici 24,“ říká ředitelka pražské pobočky Jaroslava Saifrtová.
Terénní sociální práce
Za nejčastější problémy sociálně slabých lidí v Praze lze označit bydlení, malou schopnost orientovat se v systému sociálních dávek a zadlužování. Klienti se často obtížně orientují ve své situaci a je pro ně složité například se dohodnout na splácení dluhů. „Pomáháme jim domluvit se s úřady nebo jinými institucemi na vytvoření splátkových kalendářů a připomínáme jim, že se jedná o důležitý signál, kterým dokazují, že si jsou vědomi svých povinností," uvedla Eva Hilčerová, koordinátorka terénní sociální práce v Praze.
Terénní sociální pracovníci klientům poskytují sociální a právní poradenství. „Lidé si často nejsou vědomi svých práv a podepíší smlouvy, kterým nerozumějí, jsou pro ně velmi nevýhodné a mohou je připravit i o bydlení,“ uvádí Eva Hilčerová. Pracovníci v terénu klientům hodně věcí vysvětlují. Pomáhají jim s vyřízením úředních listin, dávek pomoci v hmotné nouzi a státní sociální podpory. Nabízejí klientům i doprovod při jednáních na úřadech. „Za zásadní považuji nejen vyřešení konkrétní zakázky, se kterou se nás klienti obracejí, ale i to, že za podpory terénního sociálního pracovníka dokáží získat náhled na vlastní situaci,“ dodává Eva Hilčerová.
Pracovní poradenství: jak najít práci i jak vyjednávat
Šance získat v Praze zaměstnání je velká. Pracovní poradci se ale věnují lidem, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní a mají nízké vzdělání. Velkou část klientů pracovních poradců tvoří Romové, kteří se při hledání práce setkávají s předsudky. „Lidé mají často i zdravotní omezení a narážejí na skutečnost, že firmy požadují flexibilitu,“ vysvětluje pracovní poradkyně Lucie Jindráková. „Někdy zase žijí natolik uzavřeni ve svých lokalitách, že je pro ně problematické dojíždět do jiných částí Prahy,“ upřesňuje.
Někteří lidé se v dnešní společnosti těžko orientují, což je dáno i tím, že mají problém přečíst delší text nebo něco napsat. „Hledáme pro ně zaměstnání, kde jejich handicap nebude tak výrazný. Oni sami mají největší zájem o úklidové práce,“ říká Lucie Jindráková.
Pracovní poradkyně vyhledávají volná místa. Klienty učí jak vyjednávat a vyřídit si potřebné dokumenty „Pomáháme jim prosadit jejich práva vyplývající ze zákoníku práce. Setkáváme se totiž i s tím, že naši klienti jsou pro zaměstnavatele snadným objektem práce na černo,“ dodává.
Dětem pomáhají s doučováním dobrovolníci
Součástí služeb nabízených pražskou pobočkou je také projekt věnovaný podpoře doučování a vzdělávání v rodinách. Je zaměřen na to, aby ve škole mohly uspět děti z rodin, kde jim rodiče s přípravou do školy nedokáží pomoci. „Primární zájem o doučování musí projevit rodina," říká koordinátorka doučování a vzdělávání Adéla Reitermanová, která zaškoluje dobrovolníky, studenty středních a vysokých škol. Dobrovolníci potom minimálně jednou týdně do rodiny docházejí.
„Úspěchem je nejen zlepšení prospěchu ve škole, ale i zvýšení zájmu rodičů o prospěch dětí. Dětem pomůže, když na ně dohlédnou, aby psaly úkoly a nosily všechny pomůcky," vysvětluje koordinátorka. Malé děti se s dobrovolníky učí zejména číst a psát. Dalšími předměty, kterým se společně věnují, je český jazyk, matematika a angličtina. V minulém školním roce docházelo 14 dobrovolníků do 17 rodin.