BBC: Na ekologická auta stále čekáme, výrobci nic nedělají
6. 2. 2006 - LONDÝN [EkoList]
Na tvrzení vládního poradce reaguje mluvčí britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) tím, že sama vláda nedělá příliš proto, aby povzbudila soukromé společnosti k vývoji ekologických paliv, například vodíku. "Není to jen otázka výrobců a vývoje nových technologií. Všechny části společnosti, které mají zájem na moderních palivech a motorech, musí dobře hrát svou roli," řekl BBC Nigel Wannacott.
Podle britských výrobců automobilů jsou japonští inženýři napřed, protože se zaměřili na výrobu hybridních motorů, které kombinují spalování ropných pohonných látek a elektrického motoru, zatímco většina velkých firem se soustředila na vývoj vodíkového pohonu a motorů na biopaliva. Podle Wannacota by se vláda měla zaměřit na budování infrastruktury potřebné pro využití vodíku jako paliva, které podle něj bude možné používat během 15 až 20 let.
Jenže klíčový poradce pro vládní dopravní politiku ve Velké Británii Stephen Blythe naopak tvrdí, že jsou to právě automobilky, kdo stojí na brzdě. "Proběhla celá řada setkání se zástupci automobilových firem, které sice propagují své ekologické postoje, ale také tvrdí, že následujících dvacet až třicet let toho mnoho udělat nemohou, protože jejich zákazníci nechtějí platit vyšší cenu za vozy šetrné k životnímu prostředí," říká Blythe.
Blythe před nedávnem představil dlouhodobou strategii britské dopravní politiky. V této zprávě také načrtl čtyři různé scénáře popisující možný stav za padesát let. Vykreslená budoucnost by mohla pohnout výrobci, aby se zaměřili na dopravu, která nebude natolik škodlivá jako ta dnešní. Vládní scénář obsahuje tyto možnosti:
Věčný pohyb - kvůli pokračující globalizaci a ekonomickému růstu zůstávají požadavky na cestování nadále velmi vysoké. Automobily zůstanou rychlým dopravním prostředkem, ale budou muset být výrazně ekologičtější, letecká doprava bude i nadále populární, ale dražší.
Městské komunity - hlavním zájmem dopravní politiky Británie je výrazně omezit používání automobilů ve městech. To by mělo být částečně zakázané a částečně regulované nejrůznějšími ekonomickými nástroji. Naopak široce používaná by ve městech měla být veřejná doprava, venkovské oblasti budou vylidněné.
Kmenový obchod - energetická krize připraví obrovské masy lidí o práci. Cestování na velké vzdálenosti bude luxusem pro nemnoho lidí, pro většinu populace se svět smrskne na nejbližší okolí jejich bydliště.
Dobré úmysly - vládě se podaří prosadit přísné snížení emisí skleníkových plynů, doprava se kvůli tomu významně omezí, ale trh nezvládne nabídnout nové, alternativní zdroje energie.
Stephen Blythe tvrdí, že lidé mohou přistupovat k dopravě rozumněji již dnes. A to díky zpoplatnění silnic, lepšímu plánování cest pomocí naváděcích systémů, případně přistoupením na princip společného využívání automobilů. Koneckonců i výrobci automobilů podporují chytřejší provoz, který by odstranil dopravní zácpy. Nicméně dodnes je automobil vnímám jako symbol osobní svobody a vlastního rozhodování a to je podle vládního poradce postoj, který se bude jen velmi těžko měnit.
Podle textu BBC Online News 27. 01. 2006.
Hugo Charvát