Nevládní hnutí varují před úskalím biopaliv
20. 6. 2006 - PRAHA/BRUSEL [Ekolist]
Podle studie financované EU by splnění cíle nahradit 5,75 % benzínu a nafty biopalivy do roku 2010 mohlo zabrat 14-27 % zemědělské půdy v Unii. A produkce by musela stoupnout na 192 % úrovně roku 2005. Podle zelených nevládních organizací je jasné, že by tento cíl nemohl být splněn pouze z domácích produktů, ale zřejmě by se zvýšila závislost na dovozech cizích biopaliv jako je palmový olej a cukrová třtina.
„Musíme naléhavě snížit emise skleníkových plynů, které způsobují klimatickou změnu. Ale vypořádání se se změnami klimatu a ztrátou biodiverzity se musí řešit ruku v ruce," řekl John Hontelez, generální sekretář EEB.
Zintenzivnění produkce energetických plodin, včetně nových typů jako ozdobnice čínská (Miscantus sinensis) také zvyšuje množství užitých hnojiv, energie a pesticidů, které dále poškozují životní prostředí. Proto je nelze označovat jako neutrální z hlediska emisí oxidu uhličitého.
A obdělávání mimoevropských palmových, sojových nebo třtinových plantáží pro potřeby EU může způsobovat půdní erozi, zhoršovat kvalitu vody a přinášet sociální problémy (krach malých rolníků). Navíc z hlediska biologické rozmanitosti jsou ohrožené zejména pralesy v Indonésii (palmové plantáže) a brazilská oblast Cerrado (soja).
Ariel Brunner z organizace BirdLife International je přesvědčen, že „Evropa musí jednat, jinak biopaliva budou znamenat katastrofu. Už teď vidíme, jak je příroda dotčena produkcí biopaliv. Drop malý ve Francii a luňák červený v Německu jsou příklady druhů, ohrožených neřízenou přeměnou půdy na produkci biopaliv. Problémy jsou vážnější, když vezmeme v úvahu dovozy, které jsou produkovány na úkor deštných pralesů.“
Aat Peterse z hnutí T&E si myslí, že pro dopravu by mělo být prioritou hlavně zvýšení efektivnosti. „Pokud mají být biopaliva součástí energetického řešení, Unie musí zajistit, aby na jejím území nikdy nebyla prodávána paliva, kvůli kterým byly vyklučeny pralesy a chráněná stanoviště,“ řekl Peterse.
EEB, BirdLife International a Transport & Environment proto usilují, aby Rada ministrů členských zemí přihlédla k těmto aspektům při projednávání revize směrnice i biopalivech. Požadují bezpečnostní záruky, které by znemožnily další poškozování životního prostředí ve jménu reforem pro omezení skleníkových plynů.
(Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.)
Iva Nachtmannová