Festival Divadlo zavede diváky na demonstrace v Rusku, do válečného Japonska i za Ingmarem Bergmanem
31. 8. 2012 - PRAHA [Econnect]
Představení absolventů akademického studia MCHT získalo letos nejvyšší ruské divadelní ocenění, Zlatou masku. K dalším zahraničním lákadlům patří nejslavnější inscenace budapešťského Divadla Józsefa Katony posledního desetiletí, Čechovův Ivanov, která hostovala na špičkových festivalech několika kontinentů. Dále nejlepší rumunská inscenace roku Šepoty a výkřiky podle filmu Ingmara Bergmana Maďarského divadla v Kluži, monodrama Sunken Red v koprodukci divadel Toneelhuis z Belgie a RO Theater z Holandska, kombinující několik druhů speciálních projekcí, a inscenace Kukura bratislavského Divadla Aréna v režii Rastislava Balleka, kde titulní roli nehraje Juraj Kukura, ale čtyři jiní herci. Z domácího programu diváci uvidí výběr toho nejzajímavějšího, co vzniklo za poslední sezónu – Pražské komorní divadlo, Slovácké divadlo, Divadlo v Dlouhé, Dejvické divadlo, Divadlo Husa na provázku, Národní divadlo moravskoslezské, Divadlo Reduta - Národní divadlo Brno, Naivní divadlo a inscenace hostitelských plzeňských divadel. S divadlem se obyvatelé Plzně setkají i na ulici – s invazí mimozemšťanů slovinského souboru Ljud - i v kavárně v rámci představení Etiquette britského souboru Rotozaza.
Program tradičně doplní alternativní off program – soubory VOSTO5, Handa Gote, Boca Loca Lab, Buranteatr, DAMU – Divadlo DISK a Športniki, taneční, pohybová a multižánrová představení připravená občanským sdružením Johan (například Lenka Bartůňková, Lachende Bestien, VerteDance, Divadlo Archa) a dále workshopy, výstavy, projekce filmů i křest knihy Václava Havla O divadle. Vstupenky na celý festival jsou v prodeji od 20. srpna. Více informací o celém programu na: www.festivaldivadlo.cz.
„Otmorozki se říká mladým lidem, kteří se narodili v době kolapsu Sovětského svazu, vyrostli v bezzákonných, kriminálních devadesátých letech a dnes vyšli do ulic bojovat za spravedlnost. Poprvé se setkávají s láskou, zradou, smrtí,“ říká k názvu ruské inscenace moskevského Sedmého studia vedoucí dramaturgické rady festivalu Kamila Černá. „Jde o skutečné současné divadlo – aktuální téma, skvěle a s velkým nasazením zahrané, o čemž svědčí i nejprestižnější ruské ocenění.“ Inscenace bude uvedena nejen 13. září v Plzni, ale i mimo festival o den dříve v pražském divadle Hybernia.
Ivanov je nejslavnější inscenace budapešťského Divadla J. Katony posledního desetiletí. Špičkový evropský režisér Tamás Ascher využívá hereckého mistrovství, senzibility a energie souboru a inscenuje Ivanova jako precizně vedenou choreografii silných citů a vášní. „Tato inscenace objela celý svět, je hvězdným příkladem moderního činoherního herectví,“ dodává Kamila Černá. Zároveň jde o první politické divadlo v postsovětské době.
S inscenací Šepoty a výkřiky se do Plzně vrátí skvělé Maďarské divadlo z rumunské Kluže. Andrei Serban, proslulý rumunský režisér, se inspiroval scénářem Bergmanova filmu a nastudoval inscenaci, v níž se snaží postihnout vztah divadla, filmu a reality i mystérium vzniku stěžejního díla filmové historie dvacátého století. Neporušil tím však subtilnost a dramatickou sílu příběhu čtyř žen – umírající Agnes, jejích sester Karin a Marie a služebné Anny. Zajímavostí je, že v Serbanově pojetí v představení vystupuje postava samotného Bergmana, režírujícího svůj film. „Šepoty a výkřiky se staly rumunskou inscenací roku,“ vyzvedává Černá.
Po dlouhé době uvidí plzeňští diváci soubor z Belgie – přijede antverpský Toneelhuis. Režisér Guy Cassiers, mezinárodní hvězda, držitel evropské divadelní ceny Nové reality a uznávaný tvůrce především hudebního divadla, v monodramatu Sunken Red objevuje nové divadelní cesty v kombinaci několika druhů speciálních projekcí, které tvoří pozadí vynikajícímu hereckému výkonu Dirka Roofthoofta. „Scénář vznikl podle slavného holandského románu Jeroena Brouwerse, v němž hlavní hrdina vzpomíná, jak ho v dětství za války s matkou internovali v japonském zajateckém táboře,“ říká členka dramaturgické rady Dora Viceníková. „Název Sunken Red neodkazuje jen k zasunutým vzpomínkám, které není možné zapomenout, ale také k červené na vlajce Japonska, k lásce a ke krvi,“ vysvětluje Roofthooft. „Způsob, jakým Cassiers tuto hru nastudoval, je opravdu mimořádný. V představení mě sleduje pět kamer ze všech možných úhlů, výsledný obraz jako by zachycoval rozložené spektrum osobnosti,“ doplňuje představitel hlavní role.
Zajímavé srovnání s domácí tvorbou nabídne Divadlo Aréna Bratislava s inscenací hry Martina Čičváka Kukura v režii Rastislava Balleka. Oproti inscenaci uváděné v pražském Činoherním klubu zde nehraje titulní roli sám Juraj Kukura, ale hned čtyři jiní herci. „Skandální výpověď o stavu, v němž se nachází (nejen) slovenská kultura. Hra, přímo inspirovaná působením, postojem a osobností Juraje Kukury, pojednává výsostně divadelním způsobem o tom, co dnes divadlo ohrožuje a ničí,“ líčí členka dramaturgické rady Jitka Sloupová. „Je to príbeh čarodejníka a jeho učňa podaný ako pocta učňa čarodějníkovi,“ uvádí Rastislav Ballek.
Pouliční představení Invaze slovinského souboru Ljud chce nastolit „meziplanetární" dialog. Konfrontovat publikum i kolemjdoucí s překvapivými bytostmi z vesmíru, nechat je reagovat a jejich reakcí využít při vytváření příběhu. Každá z postav mimozemšťanů má vlastní příběh a oslovuje diváky svým vlastním způsobem. Na všední jednoduché věci, které bereme už dávno jako samozřejmost, reagují odlišně. „Využitím improvizace a dalších divadelních metod otevírají účinkující skutečný a nepředvídatelný dialog s diváky. Hranice mezi herci a diváky se dočasně stírá,“ říká Dora Viceníková.
Jako vůbec první z domácích souborů se v programu letošního DIVADLA představí Slovácké divadlo z Uherského Hradiště s inscenací Kalibův zločin režiséra J. A. Pitínského. „Pitínský ze silného příběhu muže, jehož nerovný sňatek a následné intriky tchýně dovedou až k tragickému konci, vytvořil dynamické drama s folklorizujícími prvky a překvapivě i s odkazy na postupy tradičního asijského divadla,“ uvádí dramaturg Jan Kerbr.
Vůbec poslední šanci vidět u nás inscenaci Odpad, město, smrt režiséra Dušana Pařízka Pražského komorního divadla budou mít právě diváci v Plzni. Múzická, lehce aktualizovaná inscenace skandální a politicky nekorektní hry německého bouřliváka R. W. Fassbindera zavede diváky do dekadentního prostředí kavárny, kde se představí plejáda chorobných a společensky nebezpečných typů.
Divadlo v Dlouhé přiveze do Plzně hru Láska a peníze v režii jednoho z nejlepších mladých českých režisérů Jana Mikuláška. Tato krutá komedie současného britského autora je o lásce v mnoha jejích podobách. „Inscenace efektně využívá mikrofonů, kamer a projekcí k vytvoření pocitu světa jako jakési reality show, z níž není úniku,“ doplňuje Jan Kerbr.
Neodolatelný černý cynický humor ovládne jeviště při hostování Dejvického divadla v inscenaci Ucpanej systém ve skvělé režii Michala Vajdičky. Jde o hospodský příběh plný vulgarismů, siláckých výroků, slangových obratů, zkomolenin a patvarů, který vysvětlí i to, proč Bůh sedí na střídačce.
Příběhem fotografa Miroslava Tichého, považovaného často svým okolím za blázna, šmíráka a alkoholika, je inspirována inscenace Tichý Tarzan režisérky Anny Petrželkové v brněnském Divadle Husa na Provázku. Mimořádně působivá scénická koláž vnáší na jeviště něco z Tichého poetiky podsvětlených, obskurních snímků.
V ruské „bibli alkoholiků“, hře Moskva – Petušky, v režii Tomáše Jirmana přední herci ostravského Národního divadla Moravskoslezského s maximální uvolněností evokují delirantní smršť.
Druhým režisérským počinem se v Plzni ukáže Jan Mikulášek – v dramatizaci knihy Europeana Patrika Ouředníka Divadla Reduta, Národní divadlo Brno. „Jde o strhující scénický komentář k uplynulému století, ve kterém sehrála důležitou roli válka, vynález podprsenky i perforovaného toaletního papíru. Originální kombinací humoru, mystifikace i historických skutečností vyvstává bizarní svědectví o světě dvacátého století,“ uvádí dramaturgyně Dora Viceníková.
Známou českou „výchovnou“ pohádku Budulínek v poněkud ironické verzi přiveze do Plzně Naivní divadlo z Liberce. V pojetí režisérky Michaely Homolové jsou dědeček s babičkou, nabádající vnoučka k poslušnosti a opatrnosti, staří, nahluchlí rockeři a naléhavé poučení se ve finále obrátí proti nim. „Dřevění lidé i zvířátka jsou ztvárněni s výtvarnou elegancí, manželský pár loutkářů suverénně zvládá loutky i muzicírování,“ popisuje Jan Kerbr.
Domácí Divadlo J. K. Tyla v rámci festivalu uvede dvě inscenace – v klubovém prostředí Enigmatické variace v režii Jana Buriana a operu Philipa Glasse V kárném táboře v režii Viktorie Čermákové a pod dirigentskou taktovkou Petra Kofroně. Divadlo Alfa se na festivalu ukáže inscenací Hamleteen v režii Jakuba Vašíčka, klasikou přepsanou pro teenagery.