Ekologové mají výhrady k vybrané trase R35 u Komárova
14. 10. 2004 - BRNO [Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu]
„Nelíbí se nám poněkud povrchní přístup zpracovatele dokumentace, který v rozporu s evropskými směrnicemi klidně doporučí postavit R35 přes ptačí oblast Komárov,“ říká Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ty proto ve svém vyjádření doporučily vyhodnotit jejich námět trasy R35, která vede jihozápadně od Dašic, namísto severovýchodně jako všechny čtyři posuzované trasy napříč ptačí oblastí. Občanské sdružení Za Dašice zdravější zase upozornilo na nutnost posoudit variantu umístěnou blíže k Holicím.
Česká společnost ornitologická hlavně kritizuje absenci systematických ornitologických průzkumů a nevyužívání zahraničních studií, které zjistily, že umisťování velkokapacitních komunikací v blízkosti biotopů obou dotčených ptáků jsou pro ně likvidační.
Další postup nyní závisí na MŽP, které může nechat dokumentaci buď přepracovat a znovu předložit veřejnosti k vyjádření anebo vypracovat na ni posudek, který se pak bude projednávat na veřejném jednání. Výsledkem celého procesu bude odborné stanovisko jako důležitý podklad pro zahájení územního řízení.
Na předchozí úsek silnice R35 Sedlice – Opatovice nad Labem bylo územní rozhodnutí vydáno 11. října 2004, zatím ale nenabylo právní moci.
Další informace:
David Lacina, Česká společnost ornitologická – mobil 608 731 426
========================================
Popis varianty rychlostní silnice R35 u Ptačí oblasti Komárov
dle návrhu Dětí Země (říjen 2003 a červen 2004)
1. Úvod
Ministerstvo životního prostředí připravuje z důvodu vstupu ČR do Evropské unie ve smyslu vytvoření soustavy NATURA 2000 vyhlásit Ptačí oblast Komárov. Oblast se nachází v Pardubickém kraji v blízkosti plánované rychlostní silnice R35. Předmětem ochrany je biotop a populace dvou zvláště chráněných druhů ptáků - motáka pilicha (Circus cyaneus) a kalouse pustovky (Asio flammeus). Cílem ochrany je pak zachování a obnova jejich ekosystémů a současně i zajištění podmínek pro zachování jejich populací.
Přestože se tato ptačí oblast nachází v zemědělské krajině, představuje významné zimoviště a hromadné nocoviště obou ptáků - motáka pilicha a kalouse pustovky. K nocování jsou užívány podmáčené plochy s ostřicovými enklávami, se starými neposečenými travními porosty a s nesklizeným obilím a vojtěškou. K lovu kořisti jsou pak přednostně využívány nízké travní porosty, podmáčené neobdělávané plochy a sklizená obilná a vojtěšková pole. Pustovky v území rovněž nepravidelně hnízdí v počtu až 3-5 párů. Území je zároveň významnou tahovou lokalitou pro dravce, bahňáky a jeřába popelavého (Grus grus), v zimě se tu pravidelně vyskytuje káně rousné (Buteo lagopus) a dřemlík tundrový (Falco columbarius) a na pastvu zalétávají severské druhy hus.
2. Popis navržené varianty Dětí Země
Varianta Dětí Země (DZ) je stejně jako varianta Ministerstva životního prostředí (M) vedena v novém dopravním koridoru vůči původní variantě, která je schválena v ÚP VÚC Hradecko-pardubické sídelní aglomerace. Je však vedena ještě západněji než var. M. Aby nedošlo v oddělení katastru obcí Choteč a Časy, jako u var. M, je varianta DZ vedena západně od obce Choteč, a to v zářezu. Křižující silnice III. třídy prochází na mostech v mírném násypu, přičemž přes Kabátecký les prochází v překrytém zářezu, který bude mít funkci ekoduktu (migrační trasa pro malou i vysokou zvěř). V křížení přes silnici Sezemice – Časy je naplánována velká mimoúrovňová křižovatka (MÚK), která zajistí dobrou dopravní obslužnost v okolí.
Západně od obce Lány je pak var. DZ na terénu, silnice III. třídy na Velké Koloděje a Zminný pak přechází opět na mostech. Jihozápadně od obce Dašice by byla vybudována druhá MÚK (je asi 5,8 km od předchozí MÚK), takže trasa by zde procházela na násypu, což je výhodné i pro křížení na mostech nad železniční vlečkou Kostěnice – Dašice a také nad železniční tratí severně od obce Platěnice.
3. Výhody a nevýhody navržené varianty Dětí Země
Varianta DZ je sice delší asi o 1,2 km než var. M, na druhou stranu je ale plynulejší s plochými oblouky o velkém poloměru (pro řidiče bezpečnými a pohodlnými), které nevyžadují dostředivý příčný sklon a tedy jeho nebezpečné překlápění v oblasti malých podélných sklonů (především úsek var. M od obce Újezd u Pardubic až po Velké Koloděje).
Varianta DZ se vůči území Ptačí oblasti Komárov nachází buď mimo něho (v malé variantě dle MŽP a ve střední dle Dětí Země) nebo uvnitř něho v délce 1,6 km podél západní hranice (ve velké dle České společnosti ornitologické). Větší vzdálenost trasy od hranice území je důležité a výhodně především z hlediska ochrany ptáků před hlukem.
Z výzkumu 43 druhů ptáků v blízkosti dálnic, které provedla britská Královská společnost pro ochranu ptáků totiž mj. vyplývá, že při intenzitě 60.000 aut za den dochází k negativnímu ovlivnění ptáků až do vzdálenosti tří kilometrů od dálnice, při intenzitách provozu 10.000 aut za den pak do vzdálenosti 1,5 km. Ptáci v této „postižené“ oblasti mají pak drsnější zpěv, ztrácejí sluch, těžko si hledají partnera a dochází ke snižování jejich počtu druhů.
V případě Ptačí oblasti Komárov je ale nejdůležitější zajistit ochranu pustovek před osvětlováním automobily za soumraku a v noci, neboť v zemědělské krajině umírá srážkou s automobily až čtvrtina sov. Proto čím by byla trasa R35 dále od jejich výskytu, tím lépe. Tuto podmínku varianta DZ splňuje pro malou a střední variantu území, neboť je od jejich západní hranice vzdálena 1,2 km. V případě velké varianty je nutné zvážit, zda „zisky“ z větší plochy jsou vyšší než možné střety s ptáky. V každém případě se jako optimální velikost území jeví střední varianta.
Pro vyhodnocení v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v říjnu 2003 (s úpravou v červnu 2004) vypracovaly Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu, Cejl 48/50, 602 00 Brno, tel./fax 545210393, dz.brno@ecn.cz.
David Lacina