Petice Město pro lidi za uzavření centra autům byla zaslána starostům všech pražských městských částí
22.7.2003
PRAHA [Oživení]
Autor: Petr Štěpánek, tel: 608 702 154
Lidé v petici požadují zřízení Metropolitních linek Českých drah - obdoby německého S-bahnu, zachování pruhů pro autobusy na magistrále a jejich zřízení na všech víceproudých komunikacích vedoucích do města, uzavření Pražské památkové rezervace pro automobily s výjimkou parkování pro rezidenty a vjezdu pro zásobování přes noc, rozsáhlou výstavbu cyklostezek s rozpočtem ve výši alespoň jednoho procenta rozpočtu na dopravu, přeměnu magistrály na městský bulvár a instalaci zpomalovacích prahů a dalších bezpečnostních prvků u škol.
Po ničivých záplavách v srpnu 2002 byla po dobu přibližně jednoho měsíce z širšího centra zcela vyloučena individuální automobilová doprava (IAD). Další měsíc byla IAD silně omezena. Přes veškeré obavy z kolapsu dopravy ve městě nic takového nenastalo. Tramvaje, přestože přepravovaly cestující z metra, jezdily přesněji a rychleji než kdy předtím. Lidé ze Severního města se díky pruhu pro autobusy dostávali do práce až o 15 minut dříve než za normálního stavu. Kolo bylo využíváno jako prostředek pro dojíždění do práce. Doprava po železnici dostala lidi z okrajů Prahy do centra za cca 15 minut v porovnání s téměř hodinovým popojížděním autem.
Radní Šteiner ve své odpovědi na petici bohužel klade rozvoj automobilismu před nároky chodců a cyklistů. Odbor dopravy Magistrátu přitom jde ve svých krocích nejen proti duchu petice, ale i proti dopravní politice města přijaté v roce 1996. Šteiner se hlásí k humanizaci SJ magistrály, přitom jenom mezi odeslání jeho odpovědi a projednáním v zastupitelstvu, povolil odbor dopravy umístění betonových bloků mezi Nuselským mostem a I.P.Pavlova, čímž stvrdil dálniční charakter magistrály. Přechody umístěné po sametové revoluci byli vymazány a mezi I.P. Pavlova a Nuselským mostem zůstal jediný. Začala i likvidace paralelních přechodů a dnes se při přechodu Rumunské musí až do sousední Lublaňské ulice. Magistrálu téměř v celé délce provází sedmdesátka, ač zákon ukládá padesátku. Prakticky u všech zastávek tramvají byly zrušeny zdvojené přechody. Vzniká tak paradox, kdy z přístřešku pro cestující k 5 metrů vzdálené tramvaji existuje pouze jedna legální cesta: oklikou přes přechod na konci ostrůvku měřící skoro 200 m (např. Podolí - Dvorce).
Dopravní opatření s výraznou preferencí MHD na úkor IAD se jednoznačně osvědčila. Pražané je chtějí, tato petice je toho důkazem. Vyzýváme zastupitele města, aby přestali přešlapovat na místě a pustili se do realizace zmíněných opatření.