|
Rychlostní silnice R35 patří mezi prioritní volební téma
31. 10. 2004 Miroslav Patrik [Děti Země / Zelený kohout / Ochránci přírody údolí Husího krku Řetová] -
Ekologové předpokládají, že složení nového krajského zastupitelstva bude mít vliv na konečnou volbu trasy R35.
Občanská sdružení zabývající se problematikou rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji s napětím očekávají výsledek voleb do krajského zastupitelstva.
To by mělo na jaře v novém složení schválit definitivní trasu této dopravní tepny. V prosinci loňského roku současní zastupitelé doporučili k výstavbě severní variantu přes Ústeckoorlicko, nové zastupitelstvo by mělo tuto volbu potvrdit či změnit na variantu jižní.
Podle sdružení Zelený Kohout většina kandidátů ale přímo neříká, pro jakou variantu by v případě svého zvolení hlasovali.
„Všichni hodlají podporovat rychlou výstavbu dálnice D11 a rychlostní silnice R35, ke konkrétní variantě se však příliš nehlásí,“ říká Radim Lána ze Zeleného Kohouta. Podle něj je ovšem pravděpodobné, že i po volbách bude mít severní varianta více příznivců než jižní.
„Pokud se potvrdí předvolební průzkumy a volby vyhraje ODS a KSČM na třetím místě, vyhraje i severní varianta,“ říká Lána.
Z politických stran, které se otevřeně hlásí naopak k jižní variantě, patří Zelení a ČSSD a její lídr Ladislav Effenberk. Jižní trasu podporuje i část kandidátů za Koalici pro Pardubický kraj. Velmi bude proto záležet na výsledné poměru stran v zastupitelstvu.
„Ne každý zastupitel hlasuje pouze za sebe. Při pohledu na výsledky hlasování o R35 z loňského prosince je stranická disciplína velmi zřetelná. A to, že bude volba trasy R35 politická záležitost, mnozí ani neskrývají,“ tvrdí Lána.
Spolu s ostatními sdruženími hodlají pokračovat v boji za jižní variantu, i pokud se zastupitelé rozhodnou na jaře jinak.
„Není možné, aby politici neustále přehlíželi výsledky draze zaplacených odborných studií a sílící protesty občanů,“ dodal závěrem Lána.
Podle seznamu posudků a stanovisek k R35 od různých zpracovatelů, institucí a obcí by zvítězila jižní alternativní trasa. Proti severní trase R35 protestuje osm obcí v její trase (České Heřmanice, Přívrat, Rybník, Řetová, Sloupnice, Tisová, Vračovice-Orlov a Zálší) a následně i občané Sloupnice, Řetové a městské části Lhotka v České Třebové ve svých peticích.
Severní varianta se naopak těší podpoře deseti měst na severu, které si od její výstavby slibují zlepšení dostupnosti regionu a oživení ekonomiky v podobě příchodu investorů.
Další informace poskytnou:
1) RNDr. Miroslav Patrik, Děti Země Brno, tel./fax 545 210 393, mobil 603 574 289, dz.brno@ecn.cz,
2) Božena Štaudová, Ochránci přírody údolí Husího krku Řetová – telefon 465 585 345
ZELENÝ KOHOUT
Farská 453, 560 02 Česká Třebová
zeleny.kohout@ctrebova.cz, www.ctrebova.cz/kohout
Radim Lána, mobil 776 110 119
Miroslav Patrik
|
|
|
|
|
|
|
Stavební povolení pro R35 u Sedlice se zpozdí |
Krajský úřad v Hradci Králové musí řešit odvolání Dětí Země
Ekologické sdružení Děti Země z Brna podalo proti stavebnímu povolení na dvě polní cesty v rámci výstavby velké křižovatky na rychlostní silnici R35 v úseku Sedlice – Opatovice, které vydal Magistrát města Hradec Králové, odvolání ke krajskému úřadu.
Magistrát podle nich porušil zákon o ochraně přírody a krajiny, neboť je neinformoval o zahájení tohoto stavebního řízení, takže se ho nemohly zúčastnit. Zahájení výstavby se tak pravděpodobně oddálí o několik měsíců.
„S oznamováním o zahájení stavebních řízení ze strany stavebních orgánů máme potíže jen občas, vždy to pak řešíme odvoláním k nadřízenému orgánu, který nám dá samozřejmě za pravdu,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země, které výstavbu R35 od Sedlic přes Zámrsk až po Mohelnici monitorují od konce roku 2002.
Další stavební řízení již přímo na stavbu obří křižovatky u Sedlic probíhá na Ministerstvu dopravy. Pokud opět dojde k porušení zákonů, jsou Děti Země odhodlány podat odvolání. Územní rozhodnutí pro křižovatku u Sedlic bylo vydáno v říjnu 2004, přičemž řízení trvalo šest měsíců.
Děti Země na území Pardubického kraje podporují výstavbu silnice R35 v jižní variantě, jak doporučily odborné posudky a preferují obce a místní sdružení v trase severní varianty. Zastupitelé kraje se však v konceptu územního plánu kraje přiklonili k variantě severní. Pokud svůj názor nezmění, lze očekávat, že výstavba R35 na Pardubicku se odsune na vedlejší kolej a dojde spíše k rozšíření dálnice D1 o dva pruhy.
Další informace o stavebních řízeních na R35:
Magistrát města Hradce Králové, odbor dopravy:
M. Mládková, tel. 495 707 801
Ministerstvo dopravy, odbor pozemních komunikací:
Petr Vůjtěch, tel. 972 231 126
|
|
|
|
|
|