|
Silnice R43 a R55 budou ekologicky posouzeny ve variantách
12. 1. 2006 Miroslav Patrik [Děti Země] -
Považujeme to za velký úspěch, prohlašují Děti Země
Ministerstvo životního prostředí v rámci plánovaného vyhodnocení vlivu dopravních sítí v ČR na životní prostředí požaduje posoudit řadu silnic dálničního typu ve variantách. Na jižní Moravě se to týká rychlostní silnice R43 v úseku D1 – Kuřim v koridorech přes Bystrc a přes Boskovickou brázdu a R55 v úseku Rohatec – Staré Město v koridorech přes evropskou ptačí oblast na Bzenecku a mimo ni. Ministerstvo tak akceptovalo jeden z řady požadavků ekologického sdružení Děti Země.
„Bohužel se nám ale nepodařilo prosadit posouzení silničního spojeni mezi Brnem a Vídní ve variantě přes Mikulov po silnici I/52 a ve variantě přes Břeclav po dálnici D2,“ doplňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Proti výstavbě R43 přes Bystrc z hlediska negativního vlivu na zdraví protestují již několik let místní občanská sdružení a rovněž více než dvacet osm tisíc občanů pod peticí.
Silnice R55 má zase procházet přes ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví, kde je naše největší hnízdiště ptáka lelka lesního, takže by ho tato varianta zcela zlikvidovala. Děti Země proto doporučují území ptačí oblasti obejít.
K oznámení koncepce Generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury České republiky (GEPARDI) se vyjádřilo celkem čtyřicet tři státních a nestátních organizací a osob, včetně čtyř občanských sdružení. Všichni pocházejí z jižní Moravy a kromě Dětí Země jde o Občany Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim – Troubsko, Občany za správné řešení komunikace R43 a Občany za ochranu kvality bydlení v Brně – Bosonohách.
Jedinou obcí, která na MŽP poslala své vyjádření, bylo jihomoravské Troubsko, které se obává negativních vlivů rozšíření dálnice D1 na šest pruhů, výstavby velké křižovatky s R43 přes Bystrc i její samotné stavby.
„Je tedy zřejmé, že odpor proti umístění silnice R43 přes Bystrc stále trvá,“ připomíná dále Patrik.
Ministerstvo také zvlášť požaduje posoudit ve dvou variantách silnici R35 na Liberecku a další všechny velké dopravní stavby, jejichž koridor není dosud schválen územním plánem kraje, což se týká i R35 na Pardubicku.
Děti Země také vítají, že MŽP přijalo jejich požadavky na zjištění, zda dopravní sítě nebudou mít negativní vliv i na sousední státy a také na všechna území evropské soustavy NATURA 2000.
Odkazy na důležité internetové stránky:
Koncepce dopravních sítí GEPARDI = http://www.gepardi.cz
Vyjádření MŽP k oznámení GEPARDI = http://www.ceu.cz/eia/sea/Koncepce/Detail.aspx?key=MZP019K
Silnice R43 na Brněnsku = http://www.r43.cz
Silnice R35 na Pardubicku = http://www.ctrebova.cz/doprava
Miroslav Patrik
|
|
|
|
|
|
|
Tisková zpráva k bodu 39 "Návrh Zadání Územního plánu města Brna" projednávaném na zastupitelstvu Z4/033 konaném od 11. 4. 2006 |
Vážené zastupitelky, vážení zastupitelé! Dovolujeme si Vás upozornit, že je Vám předkládán ke schválení materiál, který trpí zásadními právními vadami. Domníváme se, že odbor vedený paní ing. Wendscheovou zásadním způsobem uvádí zastupitelstvo města Brna v omyl. Přes mnohá písemná upozornění nedošlo na Magistrátu města Brna k nápravě. Věříme, že zastupitelstvo města Brna chce dospět k kvalitnímu a právoplatnému územního plánu. Má-li se tak stát bez nenapravitelných zpoždění, tak není jiné cesty než předložený dokument na tomto jednání odmítnout a nechat si udělat kvalitní právní analýzu celé situace.
Protiprávnost postupu MMB – Kategorické odkazy na údajně PROJEDNANOU Územní prognózu JMK.
Územní plán obce (tedy i města Brna) je ve smyslu stavebního zákona PODŘAZENOU územně-plánovací dokumentací a musí být v souladu s NADŘAZENOU územně-plánovací dokumentací, tzv. územním plánem velkého územního celku (ÚP VÚC), v daném případě ÚP VÚC Brněnské regionální sídelní aglomerace (ÚP VÚC BSRA). Tento ÚP VÚC byl sice původně připravován s výhledem do roku 2000, ale z právního hlediska byl schválen vládou bez časového omezení (neboť stavební zákon nic jiného neumožňuje), a to včetně vymezení závazných částí v tzv. Směrnicích pro uspořádání území. Navíc poslední změny k ÚP VÚC BSRA byly schváleny vládou v roce 2000 (Pozn.: tyto změny se týkaly pouze oblasti Vyškovska).
Návrh Zadání ÚPmB předložené do veřejného projednávání obsahoval na str. 10 zásadní právní pochybení.
Argumentace o PROJEDNANÉ ÚZEMNÍ PROGNÓZE JMK a POŽADAVCÍCH z ní vyplývajících je protiprávní, neboť
• územní prognóza JMK není dokumentem, který jakkoliv může nahrazovat nadřazený a platný ÚP VÚC
• územní prognóza JMK není projednaným dokumentem. Její projednávání bylo z úrovně ministra MMR ing. Paroubka shledáno v rozporu se zákonem a pokyn MMR zaslaný na KrÚ JMK byl: „Uvést do souladu se zákonem“.
Nesprávné formulace použité v Zadání ÚPmB v kap. 4.2. připomínkoval i nadřízený orgán územního plánování, Krajský úřad JMK. MMB nyní tvrdí, že požadavek KrÚ JMK zapracoval. Jistá úprava byla provedena, což potvrzuje, že MMB pochybil, ale je nedostatečná. MMB se zde zapletl do své původní chybné argumentace a chybu důsledně nenapravil.
MMB na mnoha místech ve vypořádání připomínek stále argumentuje PROJEDNANOU územní prognózou JMK a na základě tohoto argumentu odmítá mnoho námitek. Toto je tedy základní právní pochybení, které činí předložený dokument protiprávním.
R43 NENÍ V ZÁVAZNÉ ČÁSTI NADŘAZENÉ ÚP DOKUMENTACE
Protiprávnost postupu MMB - Nesprávné informování Zastupitelstva ve věci R43
Na mnoha místech předloženého dokumentu OÚPR MMB odmítá námitky k R43 s nejrůznějšími ekvilibristickými konstrukcemi, které nemají oporu v zákoně. Ukazuje tak, že nemá v ruce závazný materiál o schválení R43 přes město Brno a uvádí zjevně Zastupitele v omyl. Formulace o „zakotvení“ nebo „o zařazení do etapy po roce 2000“ toto jasně odhalují.
Ptejte se proč OÚPR MMB nenapíše jasně, že R43 je schválena v ZÁVAZNÉ části nadřazené územně plánovací dokumentace a je to vyhlášeno jako veřejně prospěšná stavba!
Odpověď je snadná: OÚPR MMB to nemůže napsat, neboť R43 v závazné části nadřazené územně plánovací dokumentace ÚP VÚC BSRA prostě není a nikdy tam nebyla.
Pravděpodobně to mnoho z Vás překvapí, ale je vidět, že jsme se všichni stali obětí dlouhodobé dezinformační kampaně a následné mediální masáže.
Co je tedy o R43 ve schváleném ÚP VÚC?
ZÁVAZNÁ část ÚP VÚC BSRA z roku 1985 byla vládou schválena a je vymezena v tzv. Směrnicích pro uspořádání území. V této závazné časti je vymezena závazná část dopravní infrastruktury, ale R43 tu uvedena není.
R43 dokonce není uvedena ani ve SMĚRNÉ části ve vládou schválených Směrnicích pro uspořádání území ÚP VÚC BSRA z roku 1985.
Dalším překvapením je, že R43 je uvedena až v závěrečné části vládou schválených Směrnicích pro uspořádání území a je zde uvedeno, že je teprve úkolem územního plánování studovat v BUDOUCÍCH územně plánovacích podkladech otázku R43. Tedy opět potvrzení, že R43 není schválena.
V textové části ÚP VÚC BSRA z roku 1985 je na straně 111 uvedeno:
„... v severozápadním sektoru [okolo Brna] je dopravní řešení tangenty z hlediska regionálních vztahů nevýznamné a nepřevyšuje nutnost řešení vnitroměstských vztahů v souvislosti s výstavbou sídlišť v tomto prostoru.
Její výběr se proto ponechává dlouhodobému výhledu ...“
Pokud se výběr R43 ponechává „dlouhodobému výhledu“, tak jistě každý pochopí, že to není schválená věc.
Ptejte se jak je možné, že R43 je v územním plánu města Brna z roku 1994. Odpověď je zjevně jednoduchá: Je to v rozporu s nadřazenou a platnou ÚP VÚC BSRA a tedy právně neplatné.
- Je neuvěřitelné, že Vám OÚPR MMB v Zadání také explicitně neuvedl, že směr známý jako R43 je zahrnut do transevropské dálniční a silniční sítě nejvyššího řádu, k jejímuž vybudování se ČR zavázala v Přístupové smlouvě ČR k EU a pro jejíž budování platí ZÁVAZNÉ Rozhodnutí Evropského parlamentu a rady č. 1692/96/EC.
- Je neuvěřitelné, že Vám OÚPR MMB v Zadání také zamlčel, že má v kopii platný posudek soudního znalce, který jasně dospět k závěru, že trasa R43 přes Bystrc je v rozporu s legislativou EU.
Kdo z Vás si přeje, aby transevropská dálniční komunikace vedla okolo Vašeho domu intravilánem města Brna a aby nemohl v noci pro hluk spát a otevřít okno? Asi nikdo.
V MČ Brno - Bosonohy se navrhuje výstavba celého komplexu dopravních staveb (rozšíření dálnice D1 na šestipruh, vybudování R 43, mimoúrovňová křižovatka R43 s dálnicí D1 a z ní vycházející rychlostní komunikace R 52, označovaná jako jihozápadní tangenta), a to bez ohledu na to, že v této lokalitě, jsou již nyní překračovány hlukové a imisní limity. Někdo chce zlikvidovat část této MČ ?
Není lepší ponechat emoce stranou, zamyslet se, a ve prospěch celého města Brna nechat budovat obchvat celého Brna pro tranzitní dopravu? Zejména, když už vyhledávací studie JMK za 2.3 mil Kč v květnu 2005 potvrdila, že vedení R43 Boskovickou brázdou, tj. těsně za přehradou, je možné.
Myslíte si, že EU dá peníze na trasu R43, která je v rozporu s její vlastní legislativou?
Není lepší žádat potřebné peníze z EU na realistické trasy?
Nebo raději o miliardy přijdeme a nebudeme mít ani obchvat Brna a v dalším programovém období EU za peníze občanů Brna EU postaví například obchvat Sofie v Bulharsku?
Kontakt:
Za skupinu mnoha občanských sdružení z Brna-Bystrce, Brna-Kníniček, Brna-Bosonoh, Troubska, Modřic, Jinačovic a Rozdrojovic, která se zabývají se problematikou R43:
doc. Petr Firbas, petrfirbas@yahoo.com
Jana Pálková, janapalkova@seznam.cz
Ing. Miroslav Michal, miroslav.michal@volny.cz
Marie Špačková
|
|
|
|
|
|