|
Ministr životního prostředí dal zelenou splavnění Labe do Pardubic
2. 12. 2003 Ekologický právní servis [Ekologický právní servis] -
Ministr životního prostředí Libor Ambrozek udělil výjimku ke stavbě plavebního stupně Přelouč, který je klíčovovým bodem projektu splavnění Labe do Pardubic. Svým rozhodnutím umožnil ministr likvidaci nebo vážné ohrožení populací 26 chráněných, kriticky a silně ohrožených, druhů živočichů a rostlin. Rozhodnutí ministra je pravomocné a uzavírá řízení, které trvalo téměř dva a půl roku.
„Ministrovo rozhodnutí je v rozporu se závěry valné většiny odborných materiálů. Proti udělení výjimky se opakovaně vyjádřili i experti Agentury ochrany přírody a krajiny ČR/1. Přesto ministr Ambrozek rozhodl v odvolacím řízení zcela opačně, než jemu podřízení úředníci. Jejich zamítavé rozhodnutí změnil tak, že výjimku udělil“, komentoval výsledky rozhodnutí Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu/2 a dodal: „náhlá změna postoje k projektu splavnění Labe není odůvodněna věcně, je pravděpodobnější, že ministr podlehl politickému tlaku.“
Záměr výstavby plavebního stupně Přelouč podporuje vedení Pardubického kraje, Město Pardubice a Město Přelouč. Všechny uvedené subjekty jsou akcionáři akciové společnosti Přístav Pardubice a.s., která byla založena za účelem vybudování říčního přístavu a překladiště zboží v Pardubicích. Bez přeloučského plavebního stupně není přístav v Pardubicích myslitelný. Všechny uvedené subjekty jsou tedy přímo hmotně zainteresovány/3 na udělení výjimky ministerstvem životního prostředí. Není pak žádným překvapením, že jejich představitelé se snažili ministra přesvědčit, aby se stavbou souhlasil. Obdobnému tlaku musí ministr Ambrozek čelit ze strany ministerstva dopravy/4. Tento případ je tedy učebnicovým příkladem propojování státní správy se soukromými zájmy politické reprezentace obcí a kraje.
Celý případ má širší souvislosti. Tím, že ministr dal zelenou splavnění Labe do Pardubic, vzdal se možnosti efektivně zabránit megalomanskému a environmentálně devastačnímu záměru na vybudování labské větvě plavebního kanálu Dunaj – Odra – Labe. V tomto případě nelze argumentovat tím, že vodní doprava je nejekologičtějším způsobem přepravy zboží. Tato premisa platí pouze tam, kde ke splavnění vodních toků není nutné budovat náročné stavby, které zcela mění charakter vodních toků a způsobují značné ekologické škody.
Kontakt:
Mgr. Pavel Doucha
Ekologický právní servis Tábor
Kostnická 1324
390 01 Tábor
tel: 381 256 662
email: tabor@eps.cz
1/ Agentura ochrany přírody a krajiny ČR je příspěvkovou organizací, zřízenou ministerstvem životního prostředí, která je odborným orgánem státní ochrany přírody. www.aopk.cz
2/ Ekologický právní servis je občanské sdružení právníků a studentů práv, které právně zastupuje v případu výstavby plavebního stupně Přelouč ekologickou organizaci Svoboda zvířat.
3/ Starostka Města Přelouč, paní Burešová, je členkou dozorčí rady této obchodní společnosti.
4/Další členkou dozorčí rady je paní Magdalena Konvičková, vysoká úřednice Ministerstva dopravy, vedoucí odboru vodních cest
Ekologický právní servis
|
|
|
|
|
|
|
Ekologové připravují žalobu proti kanálu u Přelouče |
Pardubický krajský úřad potvrdil územní rozhodnutí
Ani ne týden stačil krajskému úřadu v Pardubicích na to, aby zamítnul všechna tři odvolání občanských sdružení Děti Země, Ekologický právní servis a Svoboda zvířat Hradec Králové proti územnímu rozhodnutí na výstavbu plavebního stupně u Přelouče. Ekologové především kritizovali nesplnění několika podmínek předchozích rozhodnutí státních orgánů a také zásah do biotopů řady chráněných druhů živočichů bez povolené výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Nyní proti zamítavému rozhodnutí krajského úřadu chystají podat soudní žalobu.
„Vidím to jaké závod s časem, neboť než soud o naší žalobě proti územnímu rozhodnutí rozhodne, může být salámovou metodou rozestavěna aspoň část kanálu,“ obává se Miroslav Patrik z Dětí Země.
Návrh stavby kanálu je pro ekology nepřijatelný, neboť má procházet přes cenné biocentrum Slavíkovy ostrovy s více než padesáti chráněnými druhy rostlin a živočichů. Toto území dokonce kandidovalo do evropské soustavy NATURA 2000, ale nakonec do ní nebylo zařazeno. Proto byla loni proti tomuto postupu české vlády podána Evropské komisi stížnost.
Krajský úřad ve svém zamítavém rozhodnutí uvedl, že buď byly námitky neopodstatněné nebo se budou řešit až v rámci stavebního řízení jako je výstavba deseti nových tůní pro obojživelníky.
„Máme také velkou obavu z toho, že zbytečně dojde k likvidaci evropsky cenné obrovské populace motýla modráska očkovaného,“ uvedl dále Michael Kousal ze Svobody zvířat Hradec Králové.
Potvrzením územního rozhodnutí skončily více než pětileté pokusy Ředitelství vodních cest ČR ho získat. Stavební náklady na výstavbu plavebního kanálu do Přelouče délky tří kilometrů jsou odhadnuty na1,5 miliardy korun, jeho dostavba se očekává do konce roku 2007.
Přehled územních řízení na stavbu „Nový plavební stupeň Přelouč“ u MěÚ v Přelouči:
září 2000 1. žádost o vydání územního rozhodnuti od ŘVC ČR
listopad 2000 1. územní rozhodnuti stavebního úřadu v Přelouči
květen 2001 1. zrušení územního rozhodnuti krajským úřadem v Pardubicích
únor 2002 1. zastavení územního řízení
prosinec 2002 2. žádost o vydání územního rozhodnuti od ŘVC ČR
leden 2004 2. zastavení územního řízení
- - - - -
25. 08. 2004 3. žádost o vydání územního rozhodnuti od ŘVC ČR
27. 12. 2004 2. územní rozhodnuti stavebního úřadu v Přelouči
06. 05. 2005 2. zrušení územního rozhodnuti krajským úřadem v Pardubicích
11. 10. 2005 3. územní rozhodnutí stavebního úřadu v Přelouči
14. 12. 2005 potvrzení územního rozhodnutí krajským úřadem a zamítnutí všech odvolání
|
|
|
|
|
|