Budou na trhu geneticky modifikované potraviny?
6. 5. 2004 Zbyněk Havránek [Greenpeace] -
Postoj výrobců potravin a obchodních řetězců v České republice ke geneticky modifikovaným (GM) potravinám je v naprosté většině případů zamítavý. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila organizace Greenpeace. S jeho výsledky seznámila dnes novináře Magdalena Klimovičová, koordinátor genetické kampaně Greenpeace ČR.
Organizace Greenpeace oslovila 174 českých výrobců potravin a 25 velkých obchodních řetězců. Na svůj dotazník obdržela odpovědi od 32 procent výrobců. Z oslovených obchodních řetězců odpovědělo formou dotazníku či písemného prohlášení více než 70 procent. Z těchto reakcí vyplynulo, že drtivá většina výrobců potravin odmítá používat GM suroviny, především kvůli exportním možnostem. „Zřejmým důvodem tohoto chvályhodného postoje je exportní politika. Nejdůležitějším trhem pro jejich výrobky je totiž Evropská unie, kde je veřejné mínění obráceno proti GM potravinám,“ uvedla Klimovičová. Mezi významnými potravinářskými výrobci zcela odmítajícími využití GM produktů jsou například firmy Bonduelle, Danone LU, Choceňská mlékárna Masterfoods, Michelské pekárny, Opavia či Unilever.
Průzkum mezi velkými obchodními řetězci působícími na českém trhu přinesl podobné výsledky. Většina oslovených společností jasně deklarovala odmítavý postoj k prodeji GM potravin. „Téměř všechny významné řetězce garantují, že jejich vlastní výrobky budou GM free, a také že nebudou prodávat žádné jiné GM potraviny. Některé dokonce slíbily, že pokud se v jejich regálech takové výrobky objeví, stáhnou je z prodeje,“ dodala Klimovičová. Jako příklad takového postoje jmenovala společnosti Delvita, Julius Meinl a Spar. Několikaměsíční výzkum Greenpeace byl vyhodnocen právě v době vstupu České republiky do EU, aby poskytl srovnání se situací v již stávajících členských zemích. Podle Klimovičové kopíruje Česká republika trend EU, kde jsou spotřebitelé vůči GM potravinám velice skeptičtí. „Naším cílem je dosáhnout podobného stavu, jaký je v Británii, kde veřejnost GM produkty zcela odmítla.“ Česká pobočka Greenpeace bude i nadále pokračovat ve své kampani proti uvolňování GMO do životního prostředí a s ním spojenému šíření GM produktů. Organizace například vyzvala na pět tisíc svých příznivců, aby se stali „GM detektivy“ a hledali případné výrobky nesoucí GM označení. Ty se zatím na českém trhu neobjevily, ale vzhledem ke zdokonalené české i evropské legislativě týkající se povinného značení GM potravin (1) by se tak mohlo stát. V Evropě Greenpeace zahájilo akci „Zkontroluj si nákupní košík“, při níž se miliony spotřebitelů budou snažit bránit tomu, aby GM potraviny pronikly na regály evropských obchodů (2). Již ve 20 zemích celého světa vydalo Greenpeace tzv. Průvodce spotřebitele. Ten obsahuje „červené“ seznamy produktů obsahujících geneticky modifikované organismy a seznamy „zelené“, které naopak vypočítávají výrobky zcela GM free (3). Další informace:
RNDr. Magdalena Klimovičová, koordinátor genetické kampaně Greenpeace ČR, tel.: 224 319 667, e-mail: magdalena.klimovicova@cz.greenpeace.org Zbyněk Havránek, tiskový mluvčí Greenpeace ČR, tel.: 224 319 667 e-mail: zbynek.havranek@cz.greenpeace.org Internet: http://www.greenpeace.cz Poznámky pro editora: (1) V neděli 18. dubna 2004 začala v Evropské unii platit nová, mnohem přísnější a důslednější legislativa týkající se značení potravin pocházejících z geneticky GM plodin. U nás tato nová pravidla označování vstoupila v platnost se dnem našeho vstupu do Evropské unie, tedy 1. května 2004. Viz. tisková zpráva z 16. dubna 2004: V EU platí od neděle nová pravidla pro označování GM potravin http://www.greenpeace.cz/zpravy.shtml?x=172964 (2) Spotřebitelská stránka pro evropského spotřebitele je na adrese: http://weblog.greenpeace.org/ge/action.html (3) První průvodce spotřebitele zaměřený na GM potraviny vyšel v češtině již v roce 2001 na adrese: http://gmo.greenpeace.cz/info_mat/gene.htm. Greenpeace jej hodlá v nejbližší době rozšířit a aktualizovat.
Zbyněk Havránek
|