Eco-fashion: Móda, která je ohleduplná k životnímu prostředí
19. 8. 2005 Joel Gershon (pro Econnect přeložil Tomáš Tetiva) [Econnect/E-magazine] -
V rámci slavné newyorské módní přehlídky Fashion Week se letos v únoru uskutečnila akce, která přilákala environmentalisty stejně jako pravidelné návštěvníky trendy akcí a celebrity. Vyhlášení módní návrháři jako Diane von Furstenberg, Halston a Oscar de la Renta se podíleli na přehlídce Futurefashion, která propagovala oblečení a módní doplňky vyrobené z materiálů a látek šetrných k životnímu prostředí. Špičková elegance se tak setkala s udržitelným rozvojem.
Módní butik Barneys se velmi aktivně účastnil FutureFashion a pomáhal přesvědčovat špičkové módní návrháře, aby se akce zúčastnili. Obchod vystavoval ekologické módní doplňky ve svých výkladních skříních několik týdnů po skončení přehlídky. Jak dalece chce Barneys ekomódu propagovat není jasné, avšak viceprezidentka a módní ředitelka butiku Julia Gilhartová dává najevo otevřený postoj. „Jsme špičkový módní obchod, ale tohle je něco nového. V každém případě FutureFashion prokázala, že móda šetrná k životnímu prostředí má určitě budoucnost,“ říká.
Ritchie Rich, spolutvůrce modelů pro Heatherette, což je jedna z nejznámějších značek v módním světě, navrhl oblečení ze stříbrného recyklovaného polyesteru a kukuřičných vláken. O své zkušenosti s ekologickými materiály mluvil s nadšením.
„Je to určitě něco, s čím budeme dále pracovat,“ řekl Rich. „Lidé často vnímají módní svět jako něco nadřazeného, takže je skvělé, že můžeme pracovat s materiály, které nezatěžují životní prostředí. Z počátku jsem pochyboval, ale když jsme poprvé uviděli vzorníky látek, naprosto nás to dostalo. Byly nádherné a nebylo vůbec těžké s nimi pracovat.“
„Zelená móda“ v popředí zájmu
Nové hnutí je odpovědí na vážné ekologické obavy týkající se např. konvenčně vyráběné vlny a bavlny. Podle organizace Sustainable Cotton Project se na výrobu obyčejného bavlněného trička spotřebuje zhruba 150 gramů pesticidů, které obsahují životu nebezpečné karcinogeny. Kromě toho nejméně 25% všech pesticidů a dalších hnojiv se používá při pěstování bavlny. Běžná vlna se zase získává z ovcí, které jsou ošetřovány pesticidy, často obsahující organofosfáty, kvůli zabíjení vší a parazitů. Poté, co se vlna zpracuje, zbytky pesticidů v odpadu dále znečišťují vodní toky v blízkosti farem a továren.
Byznys s ekologickým textilem vznikl jako alternativa k chemicky ošetřované oděvní výrobě, avšak příliš se dosud nerozvíjel a většinou se týkal pouze pytlů na brambory a undergroundové módy. V současnosti se používají příjemné přírodní látky, které jsou vyrobené z organicky pěstované bavlny, vlny, lnu, konopí, bambusu, kukuřice a hedvábí. V uplynulých 15 letech se hodně experimentovalo s těmito materiály a dokonce velké značky jako Patagonia, Nike a Timberland je nyní začaly využívat.
Lynda Grose, dřívější módní návrhářka u průkopníků ekologické módy Esprit, nyní pracuje s neziskovou organizací Sustainable Cotton Project a vyučuje „green fashion“ na California College of the Arts. Připouští, že používání organické bavlny, která je nejrozšířenějším ekologickým materiálem, nebylo dosud příliš časté.
„Začíná to být perspektivní byznys,“ vysvětluje Grose. „Je silnější a stabilnější a podílí se na něm mnohem více zpracovatelů. Příze je nyní jemnější, takže oděvy jsou kvalitnější. V současnosti se začíná používat také tkaná látka, což otvírá nové možnosti pro módní návrháře. Není to jenom o tričkách a o pletení.“
Klíčem k úspěch je ekologické móda, která je také atraktivní. Návrhářka Linda Loudermilková posouvá eco-fashion na novou úroveň a už čtvrtým rokem vytváří to, čemu říká „luxusní ekologie“. Ceny jsou v rozmezí od 350 USD do 1 700 USD za oděvy, které podle jejích slov „jsou kontaktem se životním prostředím“.
Loudermilková neměla příliš mnoho ekologického povědomí, když začala se svojí prací návrhářky. To jí zasáhlo v nepravděpodobný moment – krátce poté, kdy byla poctěna, že jako jediná Američanka byla pozvána se svojí kolekcí na pařížskou módní přehlídku v roce 2002. „Zničehonic jsem si uvědomila, že to moji duši nenaplňuje,“ říká.
Nyní používá takové materiály jako je organická bavlna, vrací do světa módy starodávné krajky, pracuje se sójou, bambusem, recyklovanými lahvemi a jejím nejoblíbenějším materiálem je sasawashi – látka podobná plátnu, která je vyrobena z listů japonských rostlin a obsahuje anti-alergeny a anti-bakteriální látky. Loudermilková také včlenila přírodní témata do svých kolekcí – poslední je s motivy oceánu.
Of The Earth a Edun
Je obtížné být úspěšný ve světě módy, dokonce i když nebudete akceptovat pevné enviromentální standardy, avšak společnost Of The Earth Hélène Bisnaireové a Richarda Ziffa je výjimka. Svoje výrobky prodávali nejdříve na hudebních a uměleckých festivalech. Nyní lze kolekce Of The Earth najít v obchodních domech jako jsou třeba City Sports a Whole Foods. Podle Ziffa má Of The Earth každoroční obrat v milionech dolarů a meziroční nárůst o 40%.
„Přestože ekologickou módu děláme už roky, zdá se, že šaty z organických látek se během posledních 18 měsíců staly velmi populární,“ říká Ziff. „Je to opravdu vzrušující, když víte, že to je konečně tady a že už to tu zůstane. Všechny aspekty výroby se teď rychle zlepšují a organické věci jsou nyní v módě. Avšak je to více než trend. Je to rozhodnutí, které se týká vašeho životního stylu. Lidé, kteří jedí organické potraviny, cítí rozdíl a stejně tak mají rádi podobné oblečení. Stává se z toho závazek na celý život.“
Ekologická móda získala nedávno velkou podporu, když zpěvák U2 Bono, jeho manželka Ali Hewson a módní návrhář Rogan Gregory se spojili, aby propagovali značku Edun (Edun je „nude“ - nahý – pozpátku a stejně tak je to odkaz na Bibli). Organická bavlněná trička z Edunu (od 55 USD do 58 USD) a svetry (163 USD) vyrobené v Tunisu a Peru představují 20% kolekce a prodávají je špičkové obchodní domy jako je Barneys New York a Saks Fifth Avenue. Není také překvapivé, že vzhledem k Bonově aktivitě týkajíce se kampaně za ekonomickou spravedlnost ve vztahu k rozvojovým zemím, přijal Edun pevný závazek ohledně lidských pracovních podmínek.
Přestože někteří zákazníci mohou být šokováni vysokými cenami Loudermilkové a Edunu, modelka, koordinátorka projektu Organic Portraits a návrhářka Summer Rayne Oakesová tvrdí: „Začlenění ekologického aspektu do tvorby mainstreamových špičkových módních firem je nezbytným krokem pro inspiraci celebrit, zákazníků a designových obchodních řetězců.“
„Nižší třída firem a lifestylové značkové kolekce budou rychle napodobovat svoje módní předchůdce se svými levnějšími oděvy,“ poukazuje Oakesová na ekologicky šetrné (a pro běžného zákazníka finančně dostupné) kolekce značek American Apparel, Timberland, Whole Foods, Nike a Eddie Bauer.
„Je třeba ujít ještě dlouhou cestu, než velké firmy začnou akceptovat textilní výrobky s environmentálním a sociálním aspektem,“ domnívá se Oakesová. Podle ní je nutné ještě udělat hodně důležité práce ohledně výroby organických vláken a také je třeba více investovat do partnerství, na jehož základě by mohlo vzniknout hnutí za trvale udržitelný rozvoj v módním průmyslu.
Bono skromně připouští, že jeho role má více do činění s jeho statutem celebrity než s jeho životním stylem. „Hele, my chápeme, že svět nepotřebuje další módní značku. Ale my si nemyslíme, že to je jenom další značka,“ vysvětloval Bono na začátku kampaně Edunu. „Je to jinak. Podstatou je respekt ke čtyřem věcem: respekt vůči tomu, z čeho jsou vaše šaty zhotoveny, respekt vůči těm, kdo je vyrobili, respekt vůči místu, kdy byly udělány a respekt vůči lidem, kteří je nosí.“
To není špatné prohlášení o ekologické módě od jedné z největších světových hvězd, která inspirovala zástupy fanoušků, aby nosili stejné sluneční brýle a která je také nominovaná na letošní Nobelovu cenu míru. Kromě toho Edun bude také dělat koncertní trička pro další turné U2, což by mohlo znamenat, že oblečení z organické a fairtradeové bavlny bude nosit mnoho a mnoho lidí.
Joel Gershon (pro Econnect přeložil Tomáš Tetiva)
|