Pedagogové a psychologové vyzývají rodiče k bojkotu plošného testování
25. 11. 2011 -, Econnect
Sedmnáct psychologů, pedagogů a speciálních pedagogů se podepsalo pod výzvu rodičům, která jim nabízí zákonnou možnost bránit se proti nepřehledným a nejasným záměrům ministra školství Josefa Dobeše. Výzva poukazuje na rizika zavedení plošného testování na základních školách, a především varuje před způsoby, jakým chce ministr toto testování využít. Dosud výzvu podepsalo více než 1500 signatářů.Podle autorů výzvy za zhruba rok, kdy Josef Dobeš o plošných testech mluví, mnohokrát změnil jejich deklarovaný smysl. Od nástroje, podle něhož budou školy odměňovány, přes sankční nástroj poukazující na nesplnění státní vzdělávací zakázky, po zpětnou vazbu pro školy a rodiče.
„Nejnověji by to měl být způsob, jak části žákovské populace zamezit v přístupu ke vzdělání s maturitou. I tento záměr ale ministr po pouhém týdnu popřel.“
„Takto chaotický způsob rozhodování o tak závažném kroku si zasluhuje ráznou odpověď a tou může být i občanský odpor – rodičovský bojkot plošného testování v souladu s platnými zákony,“ uvádí organizátoři bojkotu ze společnosti Eduin.
Organizátoři apelují na veřejnost, aby rodiče zaslali na vedení škol, které navštěvují jejich děti, krátký dopis, v němž vysloví jednoznačný nesouhlas s účastí svých dětí na jakémkoli plošném testování organizovaném MŠMT.
„Podaří-li se celý nesmyslný projekt zarazit už v samém počátku, mohou být ušetřené peníze použity na to, co opravdu pomůže rozvoji vzdělávání: ke kvalitní přípravě učitelů, na lepší učebnice, na modernější vybavení škol, na chybějící školní psychology, prostě na spousty dalších věcí pro školství neskonale potřebnějších, než je tato drahá mocenská hračka ministra Dobeše,“ prohlašují organizátoři protestu.
Obecně prospěšná společnost Eduin se věnuje se otázce vzdělávání a její snahou je informovat veřejnost o všem, co se ve vzdělávání děje a je důležité. Dále nabízí široké veřejnosti informace o změnách ve školství a vzdělávacím systému. Eduin propojuje odborníky z různých oborů, kteří se tématu vzdělávání a rozvoji lidských zdrojů věnují a propaguje výsledky výzkumů a studií.