Ústavně právní výbor doporučil Poslanecké sněmovně zamítnout vládní návrh správního řádu
25. 4. 2003 - BRNO [Ekologický právní servis]
Úsilí vlády o přijetí správního řádu má dramatickou historii. Nynější návrh správního řádu je již třetím pokusem vlády přijmout novou úpravu správního řízení (oba předchozí pokusy v minulém volebním období –sněmovní tisky 1070 a 1142 - byly neúspěšné). Nynější návrh opět čelí kritice jak ze strany řady pracovníků správních úřadů, kteří by jej měli používat “profesionálně”, tak těch, kdo by se s ním setkávali při jednáních s úřady – tedy občanů, resp. zejména občanských sdružení.
Například Miroslav Mocek z pardubického krajského úřadu poukázal na semináři, konaném 10. dubna v Senátu 2) na dopis Pardubického kraje, zaslaný ministerstvu vnitra a podepsaný hejtmanem, který vyjadřoval nesouhlas s návrhem nového správního řádu. Podle něj jde o normu komplikovanou a nejednoznačnou, která může „skokem podstatně zhoršit“ výkon veřejné správy, a to zejména v menších obcích.
Právník Pavel Černý z Ekologického právního servisu má rovněž vůči vládnímu návrhu celou řadu výhrad. Domnívá se, že přijetí novely by umožnilo relativně rychlé provedení nejpotřebnějších změn platné právní úpravy v rozsahu, který je pro nejbližší budoucnost dostatečný. „Toto řešení by mohlo přispět ke stabilizaci fungování veřejné správy v hektickém období další etapy její reformy, spojené se vstupem České republiky do EU, tvrdí Černý.
Předsedkyně odborového svazu státních orgánů a organizací Alena Vondrová rovněž nepovažuje současnou situaci, vzhledem k právě proběhlé realizaci II. fáze reformy územní veřejné správy za vhodnou chvíli pro přijímání nového a obsáhlého kodexu správního řízení. „ Zejména obce III. typu 3) a krajské úřady je třeba nejdřív obrazně řečeno nechat si sednout“, říká. Podle ní by byla velkou neznámou schopnost státu zajistit proškolení dostatečného množství úředníků v používání zcela nového kodexu. Proto odborový svaz prosazoval odklad účinnosti zákona. Jak dále A. Vondrová konstatovala je otázkou, zda je nezbytné přijímat zcela nový zákon. Osobně by z řady důvodů dala přednost novelizaci stávajícího zákona.
Skupina občanských sdružení vydala v únoru stanovisko, ve kterém jednoznačně podpořila poslaneckou novelu. Vládnímu návrhu sdružení vytýkala, že zakotvuje řadu obecně formulovaných výjimek, spojených s rozsáhlou možností správního uvážení, a množství neurčitých pojmů. To podle nich může v praxi způsobit nejen aplikační problémy a nejednotnost úředního rozhodování, ale i možnost neoprávněného zvýhodňování některých účastníků, případně naopak pro diskriminaci jiných, a tím posílení nebezpečí korupce 4).
Ve středu 30. dubna bude oba návrhy úpravy správního řízení (jak vládní, tak poslanecký) projednávat sněmovní Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Dá se očekávat, že projednávání bude komplikované a padne řada procedurálních i pozměňovacích návrhů k oběma tiskům.
Poznámky:
1) Předkladateli návrhu jsou poslanci Zuzka Rujbrová, Miloš Kužvart a Josef Mikuta.
2) Seminář pořádaly společně senátní Ústavně-právní výbor a Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí.
3) Neboli obce s rozšířenou působností, na něž přešla po zrušení okresních úřadů největší část jejich kompetencí.
4) Celý text stanoviska je možné získat na stránkách EPS
Kontakt:
Pavel Černý, EPS, Bratislavská 31, 602 00 Brno
mobil: 776 119 903; tel.: 545 575 229, fax: 545 240 012;
URL: www.i-eps.cz, e-mail: brno@eps.cz