Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Role rovných příležitostí v prosperitě podniku: Ženy v řídících pozicích

15.11.2005
Gender Studies, o.p.s. [Gender Studies, o.p.s.]
Autor: Linda Sokačová

Konference Role rovných příležitostí v prosperitě podniku: Ženy v řídících pozicích
Místo konání: Praha
Datum konání: 14. listopadu 2005

V rámci konference došlo k vyhlášení výsledků Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR pro rok 2005 s podtitulem Ženy v řídících pozicích.

Organizátor konference:
Gender Studies, o.p.s.:
www.rovneprilezitosti.ecn.cz
www.genderstudies.cz
http://zpravodaj.feminismus.cz

Spoluorganizátoři konference:
Zentiva, a. s. – www.zentiva.cz
Ministerstvo průmyslu a obchodu – www.mpo.cz

Partneři Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR:
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR – www.mpsv.cz
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR – www.mpo.cz
HR Fórum – www.csrlz.cz

=================================
Informace o konferenci Ženy v řídících pozicích

Konference je organizována obecně prospěšnou společností Gender Studies ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a akciovou společností Zentiva (datum konání: 14. listopadu 2005 v Praze v Národním domě na Smíchově). Hlavním tématem konference je problematika uplatňování žen v řídících pozicích. Na konferenci budou vyhlášeni vítězové prvního ročníku Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR. Cenu předají ředitelka Gender Studies, o.p.s., Alena Králíková a místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn.

Konference zpracovává detailně tyto obsahové okruhy v jednotlivých přednáškách či diskusních panelech:

Panel A: Vyplatí se ženy v řídících pozicích?

Ženy v řídících pozicích jsou v české společnosti stále vzácným úkazem a to i v povoláních, která jsou považována za vysloveně ženská. Jako příklad slouží školství, kde jsou vedoucí či ředitelské pozice stále tradičně obsazovány muži. Je tento stav způsobem tím, že ženy mají nižší řídící schopnosti a dovednosti? Nebo je to dáno spíše stereotypními předsudky vůči společenské roli žen a mužů? Projevují ženy jiný přístup k „šéfování“ než muži? Nebo se jim dokonce nedostává dostatečných schopností nutných pro řídící funkci?

- Co jsou programy na podporu žen v řídících pozicích a proč existují?
- Nejsou programy na prosazování žen do řídících pozic diskriminací mužů?
- Má cenu (ekonomický či sociální efekt) takové programy realizovat?
- Liší se řídící metody žen a mužů?
- V čem mohou ženy - řídící pracovnice obohatit pracovní týmy?
- Jaká pozitiva a naopak negativa přinášejí ženy v řídících pozicích?

Účastnice panelu A: Denisa Bellinger - Hewlett-Packard, s.r.o., Alena Králíková - Gender Studies, o.p.s., Alice Zdvihalová - oddělení pro rozvoj lidských zdrojů Úřadu vlády ČR, Rostya Gordon-Smith – Český Telecom, a.s.

Panel B: Rovné příležitosti v praxi: ženy v řídících pozicích

Tohoto panelu se účastní především vítězové loňského nultého a letošního prvního ročníku Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže. Jedná se o firmy, které v praxi úspěšně realizují programy rovných příležitostí. V této panelové diskuzi se podělí o své pozitivní i negativní zkušenosti a představí konkrétní modely přispívající ke slaďování rodinného a profesního života a podpoře žen v řídících pozicích.V českém prostředí máme díky řadě informačních zdrojů možnost seznámit se s řadou podobných programů, které fungují v zahraničí. Do domácího prostředí je ovšem není možné přijmout zcela bez výhrad, nejen kvůli odlišnému kulturnímu a sociálnímu kontextu, ale také z legislativních důvodů.
- Co je možné dělat pro lepší slaďování rodinného a pracovního života?
- Proč je dobré podporovat ženy ve vedoucích pozicích?
- Na co se má firma, která se rozhodne rovné příležitosti prosazovat, připravit?
- Jakým největším překážkám musely firmy při zavádění politiky rovných příležitostí čelit?
- Jaké jsou náklady a zisky programů na podporu rovných příležitostí pro ženy a muže?

Účastníci a účastnice panelu: Vladimíra Králíková - IBM ČR, Jitka Moravcová - HR ředitelka, Air Products, Dagmar Glückaufová - viceprezidentka CMC - Graduate School of Business, vítězové Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže 2005

=========================================================================
Rovné příležitosti 2005: Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR pro rok 2005

V červenci 2005 vyhlásila obecně prospěšná společnost Gender Studies ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a za finanční podpory Ministerstva práce a sociálních věcí ČR nový - první - ročník Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR.

Soutěž je (podobně jako jiných zemích) nástrojem propagace rovných příležitostí v ČR a zároveň nástrojem ocenění firem, pro které není pojem sociální odpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility – dále jen CSR) prázdnou nálepkou. Pojmy jako CSR či rovné příležitosti pro ženy a muže nejsou v českém prostředí zatím příliš známé a české firmy či zastoupení zahraničních korporací v ČR s podobně zaměřenými etickými kodexy většinou nepracují. Jedním z důvodů, proč tomu tak není, je jistě fakt, že podobné principy nejsou příliš vyžadovány ze strany české veřejnosti. Zkušenosti amerického časopisu Working Mother, který vyhlašuje soutěž 100 Best Companies for Working Mothers (100 nejlepších společností pro pracující matky) ukazují, že od prvního vyhlášení této soutěže se podmínky pro pracující matky poměrně významně rozvinuly. A to právě i díky uvedené soutěži. Firmy se jejím prostřednictvím s některými pojmy týkajícími se flexibilní pracovní doby či kariérního postupu žen setkaly vůbec poprvé.

„Cílem letošního ročníku soutěže je povzbudit firmy, aby se více soustředily na rozvoj kariérního růstu žen. Řada zahraničních studií totiž ukazuje, že nejvýkonnější pracovní týmy jsou založeny na diverzitě; různorodosti pracovního týmu,“ říká Linda Sokačová z Gender Studies, o.p.s., hlavního organizátora soutěže.

Sledovanými soutěžními oblastmi letošního ročníku byly:
- firemní prostředí: možnosti flexibilní pracovní doby a role rovných příležitostí pro ženy a muže v rámci firemní kultury
- postavení žen ve firmě: podíl žen ve firmě a struktura pracovních pozic žen a mužů
- postavení žen v řídících pozicích: speciální programy zaměřené na profesionální rozvoj žen

Přihlášená firma musela vyplnit dotazník a souhlasit s případným poskytnutím doplňkových rozhovorů. Vítěze soutěže z celkového počtu 19 přihlášených firem vybrala odborná porota složená z odborníků a odbornic v oblasti rozvoje lidských zdrojů, rovných příležitostí a manažerů/manažerek se zkušenostmi z řídících pozic.

Složení odborné poroty:
Martin Jahn - místopředseda vlády pro ekonomiku
Dagmar Glückaufová - viceprezidentka CMC - Graduate School of Business
Alena Králíková - ředitelka Gender Studies, o.p.s.
Marcela Linková - koordinátorka Národního kontaktního centra - Ženy a věda
Lucie Machálková - členka revizní komise ČSRLZ
Tomáš Nejedlo - výkonný ředitel Business Leaders Forum
Václav Polák - ředitel odboru podpory malého a středního podnikání, MPO ČR
Dagmar Zelenková - vedoucí oddělení rovnosti žen a mužů, Úsek pro Evropskou unii a mezinárodní vztahy, MPSV ČR

Odborná porota vybrala a na konferenci Ženy v řídících pozicích slavnostně vyhlásila tyto vítězné firmy s rovnými příležitostmi pro rok 2005:

Hewlett-Packard, s.r.o.: vítěz hlavní kategorie Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR – Ženy v řídících pozicích

Channel Crossings: speciální cena Gender Studies, o.p.s., v kategorii malé firmy

Top 4 Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR pro rok 2005:
1. Hewlett-Packard, s.r.o.
2. IBM, s.r.o.
3.-4. Oskar Mobil, a.s., PriceWaterhouseCoopers

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Jak fungují principy rovných příležitostí pro ženy a muže ve firmě Hewlett-Packard, s.r.o. – nejlepší firmě s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR pro rok 2005?

Hlavním programem zaměřeným na vyhledávání potencionálních manažerek a jejich vzdělávání je TOP TALENT LIST. Jeho záměrem je vytipovat z řad zaměstnanců ty, kteří stojí na začátku své kariéry a napomoci jim ve zdokonalování profesních dovedností. Cílem tohoto programu je, aby zastoupení žen na vedoucích pozicích bylo 30%, což odpovídá procentuálnímu zastoupení žen ve firmě. Celý program probíhá pod mezinárodním vedením na nadnárodní bázi.

A jak program funguje konkrétně na národní úrovni? Je vytvořeno několik skupin po cca 30 lidech a každá skupina dostane svého kouče. Členům jsou poskytnuty odkazy na samostudium a získají také přístup na e-learningovou platformu s přesně zadanými tématy a časovým harmonogramem, do kdy má být co zvládnuto. V poslední třetině stanového období probíhá sebehodnocení a celkové hodnocení projektu. Na závěr celého běhu je svoláno třídenní soustředění, kde se v realitě procvičují situace známe z virtuálního prostředí a účastnice se také dostávají do kontaktu a mohou porovnávat metody řízení a přístupu aplikované v kulturně a geograficky různých zemí.

Kromě toho nabízí Hewlett-Packard coaching. Ten je poskytován ženám pro případ zvládání nestandardní situace, např. komunikační problémy v týmu, sexuální obtěžování. Pravidelně ve čtvrtletních intervalech jsou sledovány počty nově přijatých či povýšených žen.

Proč Hewlett-Packard podporuje rovnoměrné zastoupení žen a mužů v řídících pozicích, vysvětlila prokuristka firmy Denisa Bellinger: „Dlouhodobou konkurenční výhodou úspěšné společnosti je využití silných stránek obou pohlaví a neuchylovat se k jednomu či druhému extrému.“
Firma Hewlett – Packard se stala nejžádanějším zaměstnavatelem roku 2004 a byla také oceněna Evropskou komisí v rámci The Compendium of Best Practices for Workplace Diversity, který se zaměřuje na propagaci diverzity v obchodní sféře.

Krátký rozhovor s Denisou Bellinger, prokuristkou firmy Hewlett-Packard, s.r.o.

1. Proč jste se rozhodli ve vaší firmě uplatňovat programy na podporu žen v řídících pozicích?
Obecně lze konstatovat, že management je z praktického hlediska oborem založeným na umění jednat s lidmi, na vytváření a udržování vztahů. Teorie, které preferovaly potřebu zakládat vedení a řízení na síle, racionalitě či analytických schopnostech, se staly mýtem. Úspěšná společnost, resp. společnost, která má ve své strategii dlouhodobý úspěch, musí pracovat a kontrolovat vztahy, potažmo vnitřní atmosféru. Podcenění tohoto faktu může mít pro každou společnost katastrofické následky. A právě v oblasti „vztahů“ je přínos ženy pro každý management naprosto nepřehlédnutelný. Víra v tým a spolupráci v něm jednoznačně doplňuje mužskou
víru v jedince a jeho výkon, intuice doplňuje silné racio, apod. Dlouhodobou konkurenční výhodou úspěšné společnosti je využití silných stránek obou pohlaví a neuchylování se k jednomu či druhému extrému.

2. Na co se musí firma, která se rozhodne realizovat programy na podporu
rovných příležitostí připravit? Jaké jsou náklady a jaké zisky?
Asi nejdůležitější je, aby se firma, její vedení i zaměstnanci, s tímto programem ztotožnila a v praxi jej též uplatňovala. Aplikace těchto programů dává zaměstnancům pocit jistoty a komfortu. Budou-li se zajímat o zaměstnání u firmy, pro niž jsou rovné příležitosti prioritou, mají jistotu, že v rámci své politiky tato firma upřednostňuje nediskriminační prostředí a rovné zacházení.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Rovné příležitosti v Channel Crossings - vítězce speciální ceny Gender Studies, o.p.s., v kategorii malé firmy

Programy na podporu žen v řídících pozicích jsou ve firmě Channel Crossings založeny zejména na programu osobnostního rozvoje zaměstnanců/zaměstnankyň. Program spočívá v pravidelném stanovování osobních a vzdělávacích cílů, pro které je vždy stanoven také rozpočet. Ženy jsou motivovány, aby si stanovily cíle, které jednak přispějí k jejich osobnímu rozvoji, ale také budou přínosem pro celou společnost. K jejich dosažení si zvolí vzdělávací programy zajišťované buď interně, nebo ze seznamu externích institucí. Po absolvování vzdělávacího programu proběhne hodnocení jeho přínosu jak pro danou manažerku, tak z hlediska aplikace získaných poznatků v praxi. Management i zaměstnanci/zaměstnankyně společnosti jsou také pravidelně školeni v tematice rovných příležitosti pro ženy a muže. Firma také umožňuje flexibilní pracovní uspořádání a hlídání dětí po dobu vyučování. V říjnu 2005 firma sponzorovala konferenci „Woman Leadership“ pořádanou CMC - Graduate School of Business.

Protože se jedná o vzdělávací agenturu, kde většinu zaměstnanců tvoří ženy – lektorky, usiluje firma Channel Crossings o zvýšení počtu mužů-zaměstnanců. Majitelka firmy Lenka Pavilková k tomu říká: „Rádi bychom dosáhli vyváženého poměru mužů a žen tak, aby byly zastoupeny různé názory a přístupy.“

V roce 2004 získala jazyková agentura Channel Crossings Evropskou jazykovou cenu Label pro inovativní projekty v oblasti jazykového vzdělávání za projekt jazykových kurzů pro ženy na mateřské dovolené.

Krátký rozhovor s majitelkou firmy Channel Crossings Lenkou Pavilkovou

1. Jaké jsou konkrétní výsledky programů na podporu žen v řídících pozicích ve Vaší firmě?
Všem zaměstnancům, ženám i mužům, vytváříme rovné podmínky a snažíme se jim zajišťovat dostatečnou podporu, zázemí a zároveň i dostatek příležitostí pro osobní rozvoj. Jsou samozřejmě určitá poslání, které se týkají čistě nebo převážně žen, ale tam se pak naše programy nevztahují pouze na řídící pracovnice, ale rovněž i na ostatní zaměstnankyně. Pokud ale chcete znát nějaká konkrétní čísla, máme v současné době 7 osob v top managementu, z toho jsou 4 ženy. Toto složení managementu je velmi funkční a vyrovnané.

Výsledkem programů na podporu rovných příležitostí je spokojený zaměstnanec i zaměstnavatel. S tím pak úzce souvisí odpovídající loajalita k firmě a dobré pracovní výsledky.

2. Proč jste se rozhodli podobné programy ve vaší firmě uplatňovat?
Všeobecně platí, že pokud nebudete mít spokojené zaměstnance, nebudete mít ani dobré výsledky. Samozřejmě jak firma rostla, bylo nutné měnit styl práce a zároveň učinit i různá koncepční opatření. S těmito opatřeními jsme začali v době, kdy se zde ještě nehovořilo o rovných příležitostech v takové míře jako dnes. Vzhledem k rostoucímu počtu zaměstnanců jsme v té době zřídili pozici personálního manažera. Tím vznikla i potřeba a prostor vytvořit program personální strategie firmy. Od té doby je personální politika firmy nezbytnou součástí firemní kultury a rozvoje firmy.

3. Na co se musí firma, která se rozhodne realizovat programy na podporu rovných příležitostí připravit? Jaké jsou náklady a jaké zisky?
V prvním kroku se firma musí připravit na to, že se jedná o poměrné náročnou a hlavně systémovou práci. Firma vstupuje do těchto projektů s tím, že se jedná o dlouhodobou strategii, nikoli o nějaký krátkodobý plán, který by měl přinést okamžité zisky. Tak to ani nefunguje. Tyto projekty musí být součástí určité dlouhodobé personální strategie firmy a upřímně řečeno náklady a zisky jsou velmi těžko měřitelné v konkrétních číslech, i když mají na výsledcích firmy nemalý podíl.

-------------------------------------------------------------------------------
TOP 4 Soutěže o nejlepší firmy s rovnými příležitostmi pro ženy a muže:
Informace o firmách umístěných na 2.- 4. místě soutěže

IBM ČR – 2. místo
IBM ČR, vítěz loňského ročníku Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže, uplatňuje program „Taking the stage“, který usiluje o vzdělávání žen a rozvoj jejich řídících schopností a dovedností. V rámci nadnárodního působení firmy IBM také funguje Women Leadership Council (WLC), jehož cílem je upozornit na přínos žen zaměstnaných ve firmě. Na základě činností této rady jsou předávány zkušeností s postavením žen v řídících pozicích a vznikají také konkrétní programy (např. Taking the stage), prostřednictvím kterých jsou identifikovány talentované ženy s manažerským potenciálem. Výsledkem WLC je také školící program „Inclusive Leadership“, který začleňuje problematiku diverzity do obecně prospěšného kontextu firemní kultury a celkové strategie firmy.

Oskar Mobil, s.r.o. – 3.-4. místo:
Společnost Oskar Mobil, s.r.o. byla odbornou porotou oceněna především pro nadstandardní zastoupení žen v řídících pozicích – 36%. Ve středním managementu je zastoupeno 27% žen a v topmanagementu firmy 50% žen.

PriceWaterhouseCoopers – 3.- 4. místo:
PriceWaterhouseCoopers podporuje rovné příležitosti pro ženy a muže v těchto oblastech: nábor nových zaměstnanců/zaměstnankyň, kariérním růstu, vzdělávání a osobnostním rozvoji a finančním ohodnocení. Kariérní růst žen je podporován prostřednictvím mentoringu a koučingu. Tyto programy jsou individuálně připravovány pro danou zaměstnankyně s ohledem na potřeby firmy. PWC rovněž sleduje složení jednotlivých oddělení a pozic na základě pohlaví.

=======================================================
Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR pro rok 2004

Nultý ročník (ročník 2004) Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR se zaměřoval na obecné charakteristiky politiky rovných příležitostí pro ženy a muže. Výběr proběhl dvoukolovým systémem. Každá firma, která projevila zájem vstoupit do soutěže, musela vyplnit dotazník, který zkoumal celkové firemní prostředí, zabýval se odpovědným chováním společnosti vůči svým zaměstnancům, ale i vůči prostředí, ve kterém působí. Dalšími oblastmi, které zjišťoval, je podoba sociálního dialogu, programy pro slaďování soukromého a pracovního života (např. flexibilní pracovní uspořádání, programy a zařízení pro rodiče), programy pro kariérní uplatnění ženy. V zorném úhlu byly také programy na podporu rodinného života otců.

Oceněné firmy pro rok 2004

V kategorii velké firmy získala nejvyšší ocenění firma IBM ČR
V kategorii malé a střední firmy získala nejvyšší ocenění firma R-presse, s.r.o. – týdeník Respekt
Speciální cenu udělenou Gender Studies, o.p.s., pro dobrý start v oblasti rovných příležitostí získala firma Air Products, s.r.o.
V kategorii velké firmy se na druhém místě umístila firma Hewlett Packard ČR a na třetím Procter and Gamble ČR

=================
Gender Studies, o.p.s.
Gender Studies, o.p.s. je nevládní neziskovou organizací, která slouží především jako informační, konzultační a vzdělávací centrum v otázkách vztahů mužů a žen a jejich postavení ve společnosti. Cílem organizace je shromažďovat a dále zpracovávat a rozšiřovat informace související s genderovou tématikou. Prostřednictvím specifických projektů GS aktivně ovlivňuje změny týkající se rovných příležitostí v různých oblastech, jako jsou například institucionální mechanismy, trh práce, politická participace žen, informační technologie apod. GS také provozuje knihovnu obsahující množství publikací a materiálů k feminismu, gender studies, právům žen a mužů atp.

Poskytujeme:
* konzultace v oblasti slaďování rodinného a pracovního života (work/life balance), postavení žen a mužů na trhu práce a oblasti rovných příležitostí pro ženy a muže
* informační servis pro genderovou problematiku: slaďování rodinného a pracovního života, postavení žen v řídících pozicích, vzdělávání v oblasti rovných příležitostí pro ženy a muže, účast žen v rozhodovacích procesech a politice
* vydávání a distribuce zpravodaje Rovné příležitosti do firem
* knihovnické a informační služby v oblasti genderové tématiky: největší knihovna zaměřená na téma gender a rovných příležitostí pro ženy a muže ve střední Evropě (6 tis. titulů)
* přednášky, školení a semináře na téma rovné příležitosti pro ženy a muže (trh práce, politika, ICT apod.)

Více informací:
Gender Studies, o.p.s.: http://www.genderstudies.cz
Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR: http://www.rovneprilezitosti.ecn.cz
Zpravodaj Rovné příležitosti do firem: http://zpravodaj.feminismus.cz
Nezávislý internetový zpravodaj o postavení žen a mužů ve společnosti: http://www.feminismus.cz

Kontakt:
Gender Studies,o.p.s.
Gorazdova 20
120 00 Praha 2
Tel./Fax: 224 91 56 66
Kontaktní osoby: Linda Sokačová, Alexandra Jachanová-Doleželová
E-mail: gender.pr@ecn.cz
Mobil: + 420 777 615 889

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz