Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - lidská práva
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Češi dávají peníze na dobročinné účely

12. 8. 2005 - PRAHA [BBC]

Češi dávají na dobročinné účely stále více peněz. Zástupci Fóra dárců odhadují, že na dobročinné účely přispívá zhruba 80 procent Čechů. Jen pětina lidí peníze nedává. Fórum dárců na základě výsledků výzkumu veřejného mínění uvádí, že česká veřejnost vnímá činnost nadací kladně. Na druhou stranu ale mnohým lidem příliš nesedí vybírání příspěvků na ulicích.

Čtyři pětiny Čechů jsou přesvědčeny, že nadace jsou důležité, a dělají to, co nedělá stát. Nicméně někteří lidé si nadace, které pouze shromažďují a rozdělují peníze a netvoří tedy přímo dobročinné programy, pletou s neziskovými organizacemi.

Na koho nedáváme?

Těch je přitom 30 tisíc, zatímco nadací jsou necelé čtyři stovky. Ředitelka Fóra darců, které sdružuje 32 nadací, Pavlína Kalousová říká, že image nadací na veřejnosti je dobrá.

"My jsme si dělali průzkum zejména postojů české veřejnosti vůči nadacím, zdali těmto organizacím vůbec důvěřují a zdali by jim svěřili své prostředky. Musím říct, že skeptické a negativní postoje vůči nadacím byly ve velké menšině."

Lidé si vybírají, na co své peníze dají. Nejvíce jsou ochotni poskytnout na projekty zaměřené na postižené děti. "Na samém konci jsou dvě skupiny, na které se velmi těžce dělají sbírky. Jednou jsou drogově závislí, protože obecné přesvědčení lidí je, že si to zavinili sami."

"Druhá skupina jsou staří lidé, protože je zase takový mýtus, že se o ně postará stát - dá jim penzi a dá je do domova důchodců," říká Milena Černá, ředitelka Výboru dobré vůle, nadace Olgy Havlové.

Vybírání na ulici

Fórum dárců se poněkud zdrženlivě dívá na iniciativy, kdy nadace vybírají peníze na ulici od kolemjdoucích. Stává se někdy totiž, že peníze vybrané pod záminkou dobročinnosti mohou být zneužity.

"Jakmile se objeví jakákoli negativní zpráva, že někdo zneužil peníze, které byly darované, tak to okamžitě poškozuje celý sektor a dělá to opravdu velikou škodu," přiznává Simona Pohlová z Fóra Dárců. Lidé by si podle ní tedy měli dát velký pozor, komu peníze dávají.

"Ten, kdo na ulici vybírá peníze, tak by měl mít u sebe jednak úřední povolení od krajského úřadu nebo magistrátu, měl by mít registrační kartičku, že ta organizace ho vysílá jako někoho, kdo bude vybírat peníze na ulicích a měl by mít zapečetěnou kasičku," upřesňuje Pohlová.

A co na většinou mladé brigádníky, kteří vybírají pro neziskovky peníze na ulicích, říkají Pražané? "Skoro mě štve, že ve Františkánské zahradě, kudy procházím dvakrát denně, dvakrát denně se cítím špatně, protože prostě nemůžu dvakrát denně přispět." uvádí jedna žena.

"Přispívám každý rok na SOS dětské vesničky. Drobné ne, ale dávám pravidelně větší částku," přiznává muž. "Záleží na to, kdo a s jakou nabídkou mě osloví. Jsem ochotna přispět od 50 do 100 korun," říká mladá žena.

"Abych řekla pravdu, já těm mladým nejsem schopna uvěřit, že si peníze nedají někam bokem. Já bych radši, kdyby byla instituce a tam jsme dávali, ale na ulici, to ne," soudí starší žena.

Firemní peníze

V poslední době se zvyšuje chuť rozdávat peníze i mezi tuzemskými firmami. Nejvíce peněz loni rozdala energetická firma ČEZ, přes 30 milionů korun. Na druhém místě byla Česká spořitelna.

Ta je ovšem jedinou českou bankou, která se do žebříčku 10 firemních dárců vůbec dostala. Tuzemské nadace spravují celkem 3 miliardy korun.

"Tohle je téma k nám přišlo ze zahraničí. Bylo až nápadné, jak na začátku velké firmy, které přišly ze zahraničí, se s naprostou samozřejmostí začaly pídit po humanitárních, sociálních či zdravotních projektech, aby mohly nějak přispět."

"Některé zahraniční firmy to mají ve svém krédu, je to součástí obrazu, který vytvářejí," pokračuje Milena Černá z Výboru dobré vůle.

Problém DMS

Zástupci nadací jsou ovšem trochu nespokojeni s přístupem ministerstva financí. Vláda totiž slíbila, že nadacím vrátí daň z přidané hodnoty z takzvaných DMS, dárcovských esemesek. Zatím prý nadace dostaly zpět jen DPH ze zpráv poslaných na pomoc Tatrám.

Proces toho, aby byly dárcovské SMS úplně osvobozeny od DPH, podle mluvčího ministerstva financí Marka Zemana, už ve vládě běží. "Od počátku byl problém v tom, že operátoři nebyli schopni stoprocentně rozlišit poplatek za sms a samotnou darovanou částku."

Podle Zemana nyní pracuje skupina složená ze zástupců ministerstva a zástupců operátorů. Mají za úkol do konce září připravit obecný model, který by bylo možné uplatnit na všechny typy dárcovských sms. K 1. lednu 2006 by měly v platnost vstoupit změny v zákoně o DPH. Jde například o ponechání ubytovacích slueb ve snížené, pětiprocentní sazbě.

"Nemohu odhadnout, jestli osvobození dárcovských sms bude součástí návrhu o změnách DPH, který vstoupí v platnost 1. ledna," uvedl mluvčí.

Podle něj není v současné chvíli součástí tohoto problému ani tzv. asignace, kdy by lidé sami mohli rozhodnout, kam poplyne jedno procento z jejich daní. "Nyní se spíš hledá způsob, jak osvobodit dárcovské sms od DPH," upřesnil Zeman.


Tereza Zavadilová

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

KORMIDLO - katalog odkazů občanské společnosti

www.kormidlo.cz * Lidská práva * Sociální rozvoj a pomoc * Životní prostředí * Globalizace a udržitelný rozvoj * Kultura * Lidé a společnost * Neziskový sektor
www.kormidlo.cz

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz