Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

29. září – Mezinárodní den osvěty o potravinových ztrátách a snižování plýtvání

27.9.2023
Brno [Ukliďme Česko z.s.]
Autor: Radek Janoušek, tel: 777 176 675

Mezinárodní den informovanosti o potravinových ztrátách a plýtvání (vyhlášený OSN v roce 2019) je příležitostí vyzvat k akci jak veřejný sektor (národní nebo místní orgány), tak soukromý sektor (podniky a jednotlivce) a také stanovit priority těchto akcí. Pokročit s inovacemi s cílem snížit ztráty a plýtvání potravinami a budovat lepší a odolnější potravinové systémy.

Patronem letošního Mezinárodního dne osvěty o potravinových ztrátách a snižování plýtvání projektu www.EKOkalendar.cz je společnost Unilever, jeden z největších světových výrobců potravin a výrobků pro péči o tělo a domácnost. Hlavní hodnotou je udržitelné a zodpovědné podnikání – od pěstování a nákupu surovin, přes výrobu po dodání zboží do prodejen až po samotné nakládání s obaly. Zásadní je podpora inovací a výzkumu jako hlavního motoru udržitelnosti.

Až třetina světové produkce potravin končí každoročně nevyužita na skládkách. Ukládání odpadů na nich je podstatným přispěvatelem skleníkových plynů, a to nejen oxidu uhličitého, ale i metanu. Ekologie, stejně jako samotné plýtvání potravinami při několika set milionech hladovějících obyvatel planety nutí společnosti k zavádění preventivních kroků proti bezúčelnému plýtvání.

Společnost Unilever dlouhodobě pracuje na omezení plýtvání potravinami a edukaci o tomto tématu, přičemž uvědoměle cílí na snížení produkce odpadu ve všech stupních výroby zboží svých značek. Zavázali jsme se, že do roku 2025 (oproti 2020) snížíme plýtvání potravinami na polovinu v našich globálních provozech od výroby až po prodejny. Každoročně o našem pokroku transparentně informujeme (od 2020 každoročně zveřejňujeme množství našeho potravinového odpadu v rámci operativy – továrny, logistická a distribuční centra až po dodání k našim obchodním partnerům, tedy o pokroku k našemu závazku snížit náš potravinový odpad o polovinu do 2025). Odpad z výroby především zahrnuje nevyužité suroviny vznikající při zpracování a také přebytky před expirací, které už nelze prodat. Pokročilá práce s daty a jejich analýza sofistikovanými programy, aplikace pro gastronomické podniky k výpočtu potřebných surovin i samotné šíření osvěty o plýtvání potravinami pomáhá jako aktivní prevence vzniku odpadů ve výrobních a zpracovatelských závodech. Například prostřednictvím značky Hellmann´s upozorňuje společnost Unilever již pátým rokem na fenomén lednicové slepoty a buduje povědomí o plýtvání potravinami v České republice.

Nejlepší odpad je ale vždy ten, který nevznikne. Proto Unilever zavedl strategii pro nakládání s odpadem a předcházení tvorby potravinového odpadu ve výrobě. Moderní procesy výroby jsou nastaveny tak, aby využívaly suroviny efektivněji a případné odpady se stále zpracovávaly jiným způsobem napříč závodem. U potravin se přímo nabízí například použití zbytků jako krmiva pro zvířata, kompostování či produkce bioplynu pro energetickou soběstačnost závodů udržitelnou cestou. Nevyužité potravinové suroviny tedy končí na skládkách jen v minimu případů se snahou darování na dobročinné účely. Těmito kroky se snaží inspirovat i konečné spotřebitele k zamezení plýtvání u sebe doma.

Veškeré zboží, u kterého je garantována zdravotní bezpečnost i po lhůtě spotřeby společnost daruje na lokální potravinové banky a charity. Nejen potraviny, ale i čistící a kosmetické zboží. Dlouhodobě tak Unilever spolupracuje například s Federací potravinových bank, které v minulém roce věnoval 103,6 tun potravin a dalšími charitami, jako např. Fond Veroniky Kašákové, organizací Klokánek nebo Zachraň jídlo apod. Právě možnosti darování potravin a drogistického zboží mohou být cestou jak zamezit plýtvání a zároveň podpořit potřebné.

Už nyní se Unileveru díky správně nastaveným zodpovědným strategiím podařilo snížit počet neprodejných potravin meziročně o 33 %.

Nejen Den proti plýtvání…

Dalších více než 240 dnů a svátků týkajících-se životního prostředí, včetně podrobnějších informací o nich, najdete v EKOkalendáři spolku Ukliďme Česko. A jako bonus i 365 EKOtipů na každý den... Tištěný EKOkalendár pro rok 2024 pak lze zakoupit na Fan-Shopu spolku Ukliďme Česko.


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz