Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - kultura
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Společnost pro Fair Trade: Za módním bělením džínsů stojí smrt desítek dělníků

6. 12. 2010 - PRAHA [Econnect]

Vyšoupané džínsy jsou již několik let žádaným módním artiklem. Pískování – metoda používaná k tomuto bělení – je však extrémně nebezpečná pro zdraví dělníků. Společnost pro Fair Trade, která v ČR realizuje kampaň za zlepšení pracovních podmínek při výrobě oděvů Ušili to na nás! se připojila ke společnému listopadovému manifestu, který požaduje zákaz pískování oděvů. Společně se dvěma dalšími mezinárodními nevládními organizacemi vyzývá oděvní firmy, aby zastavily prodej takto upravovaných džínsů. Apeluje také na vlády, aby zvážily zákaz dovozu těchto produktů.

K dosažení ležérního vzhledu džín se používá různých technik. Jednou z nich je ruční pískování křemenným pískem. Často je vykonáváno v nehygienických prostorách bez ventilace a patřičných bezpečnostních pomůcek. „Vzduch je plný jemného pískového prachu, který se usazuje v dýchacích cestách a především v plicích. Když se objeví typické příznaky plicní nemoci tzv. silikózy, nelze ji často již vyléčit, pouze brzdit její průběh,“ popisuje Gabriela Štěpánková ze Společnosti pro Fair Trade.

V Turecku, kde se ještě před nedávnem vyrábělo nejvíce džínsů na světě, stojí pískování za smrtí přibližně 50 lidí a onemocněním dalších 5 000 (dle odhadů turecké neziskové organizace Turkish Solidarity Committee of Sandblasting Laborers). Počet nemocných může být ještě vyšší, protože v mnoha případech bývá nemoc nesprávně diagnostikována jako tuberkulóza. Pískování často vykonávali přistěhovalci jako ilegální práci v dlouhých směnách, a to bez patřičných dýchacích masek. V některých případech dělníci v těchto drobným pískem zamořených dílnách i spávali. V roce 2009 Turecko pískování sice zakázalo, avšak tento průmysl se přemístil do zemí s volnější legislativou, jako jsou Čína, Bangladéš, Indie, Pákistán a země severní Afriky. A podmínky výroby jsou tam podobné.

Ročně je na světě vyprodukováno přibližně 5 miliard džínsů. Trend „obnošených“ džínsů se objevuje zhruba od osmdesátých let 20. století, popularita tohoto trendu stoupla zejména v posledním desetiletí. Pískování není nijak novým fenoménem – v minulosti se široce využívalo v důlním a stavebním průmyslu. Manuální pískování křemenným pískem bylo zakázáno v Evropském hospodářském prostoru již v roce 1966 právě v důsledku závažných zdravotních rizik.

Nevládní organizace Turkish Solidarity Committee of Sandblasting Laborers a mezinárodní Clean Clothes Campaign 27. listopadu zveřejnily manifest požadující zákaz této nebezpečné techniky. K tomuto manifestu se připojila rovněž Společnost pro Fair Trade, která v České republice realizuje kampaň za zlepšení pracovních podmínek při výrobě oděvů Ušili to na nás! „Manifest vyzývá oděvní firmy aby zastavily prodej takto upravovaných džínsů. Apeluje také na vlády, aby zvážily zákaz dovozu těchto produktů,“ uvedla spolukoordinátorka kampaně Ušili to na nás! Anna Cisariková ze Společnosti pro Fair Trade.

V září 2010 výrobci džínsů Levi-Strauss a Hennes & Mauritz (H&M) oznámili, že po této sezóně přestanou prodávat džínsy upravované pískováním. Nicméně mnoho firem před tímto problémem stále zavírá oči.

Kampaň Ušili to na nás! si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, ze kterých pochází většina našeho oblečení. Dbá proto na to, aby veřejnost dostávala dostatek informací o podmínkách, jež při výrobě tohoto spotřebního zboží panují. Snaží se docílit, aby se spotřebitelé zajímali o původ svého oblečení a svou nákupní sílu používali cíleně a pozitivně. Se zázemím zájmu spotřebitelů pak míří na změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Snaží se rovněž přispět k takovým legislativním změnám, které by na tyto firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží.

V neposlední řadě se kampaň rovněž snaží o rozšíření nabídky alternativ k běžnému zboží, aby zákazníci, kteří nechtějí kupovat eticky diskutabilní zboží, měli na výběr a mohli nakupovat i výrobky s nezávisle ověřovanou certifikací (Fairwear, Fairtrade či jinou, kterou garantuje nezávislá autorita). Více o kampani Ušili to na nás! se dočtete na www.usilitonanas.cz.

Česká nevládní organizace Společnost pro Fair Trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí a vede kampaně za zlepšení pracovních podmínek v rozvojových zemích.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související články

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost v EU - návod k použití

http://obcan.ecn.cz/eu
Občanská společnost
Praktické informace jak využít občanská práva v Evropské unii Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz