Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - lidská práva
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

PlanetArk: V bohatých zemích klesá prodej balené vody

4. 11. 2008 - PRAHA [EcoMonitor]

Jedničky na světovém trhu s balenými nápoji se pokoušejí odradit spotřebitele v bohatých zemích od pití vody z plastových lahví a vrátit je k pitné vodě z vodovodu. Důvodem jejich snahy jsou prý ohledy na životní prostředí a zdravotní důvody. Mezitím ale firmy expandují na trhy v rozvíjejících se zemích, píše agentura Reuters.

Firma Nestle, největší prodejce balené pitné vody na světě pod značkami Perrier nebo Poland Spring, minulý týden prohlásila, že světová finanční krize a ohledy na životní prostředí snižují její prodeje v západní Evropě a USA. Společnost Pepsi ve třetím čtvrtletí ohlásila dvouciferné snížení prodeje svých balených vod, například Propel a Aquafina, zatímco firmě Danone (Evian, Volvic) se snížila poptávka ve Francii, Španělsku a Británii, píše agentura Reuters.

Řada kritiků, jako je například Světový fond ochrany přírody WWF, proti balené vodě brojí s tím, že kvůli balení a dopravě se plýtvá s přírodními zdroji. A to kvůli nápoji, který nemusí být zdravější ani bezpečnější než voda z kohoutku. "To je problematická část pro celé odvětví," říká analytik investiční společnosti Sarasin Patrick Hasenboehler. "Když máte doma čistou pitnou vodu, je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak ušetřit peníze. Navíc pro některé lidi je pití vody z vodovodu místo z plastových lahví tak trochu módní záležitostí," řekl Hasenboehler agentuře Reuters. Podle konzultační firmy Zenith International kontroluje Nestle 19,2 % trhu s balenou vodou, druhá je Coca-Cola s podílem 9,4 %, následuje Danone s 8 % a Pepsi s 4,8 %.

John Harris, výkonný viceprezident Nestle Waters, minulý týden prohlásil, že jeho firma vyslyšela potřebu větší ohleduplnosti k životnímu prostředí a snižuje spotřebu energie při výrobě plastových lahví a lobbuje za větší objem recyklace. "Věříme, že dokážeme využít možnosti trvale udržitelné ekonomiky v našem odvětví a naše prodeje opět porostou," uvedl Waters. Dodal také, že objem používaných plastů k balení pitné vody poklesl od roku 2002 o 22 %. Společnost také propaguje pitnou vodu jako vhodnou náhradu limonád a kalorických nápojů, které podle Harrise tvoří až 21 % energetického příjmu Američanů. Firma Coca-Cola oznámila, že pracuje na snížení váhy obalů na nápoje a že investovala více než 80 milionů dolarů do výstavby šesti recyklačních zařízení na plastové lahve. Podle zprávy o udržitelném rozvoji firmy, chce nápojový gigant snižovat ekologickou stopu výroby a ochránit přírodní zdroje.

Podle analytika Hasenboehlera však bude mít prodej kvalitní minerální a pramenité vody i nadále své místo na světovém trhu, a to zejména v bohatých zemích. Ale značky nižší kvality to budou mít těžké v časech, kdy si budou muset západní spotřebitelé utáhnout opasky. "Bude těžké takovou vodu prodat, zejména v Evropě a USA," dodal Hasenboehler. Podle Zenithu vzrostla celosvětová spotřeba v roce 2007 o šest procent na 206 miliard litrů, což představuje 30,8 litru na osobu. Největší trh je v USA, další v pořadí je Čína a Mexiko. Podle Garyho Roethenbaugha ze Zenithu však spotřeba i nadále poroste, podle něj se v roce 2012 prodá o 32 % více vody, tedy asi 272 bilionů litrů, napsala agentura Reuters. Prodejci ale budou zřejmě cílit na zákazníky v chudších zemích, již dnes jsou prodeje výborné v Indonésii, Mexiku a Argentině.

Podle článku Emmy Thomassonové z agentury Reuters zveřejněném na serveru PlanetArk dne 30. října 2008.


Hugo Charvát

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

KORMIDLO - katalog odkazů občanské společnosti

www.kormidlo.cz * Lidská práva * Sociální rozvoj a pomoc * Životní prostředí * Globalizace a udržitelný rozvoj * Kultura * Lidé a společnost * Neziskový sektor
www.kormidlo.cz

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz