Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - lidská práva
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Podzimní cyklojízda: 1200 cyklistů zaplnilo ulice

25. 9. 2006 - PRAHA [Ekolist]

-foto-
-foto-
Evropský týden mobility byl v Praze zakončen velkou podzimní cyklojízdou. Z náměstí Jiřího z Poděbrad se v pátek krátce po 18 hodině vydalo na projížďku Prahou na 1200 cyklistů, kteří na chvíli ochromili automobilovou dopravu v centru Prahy. Trasa vedla Slezskou ulicí na náměstí Míru, Anglickou a Sokolskou na Nuselský most. Za mostem se jízda otočila a po druhé straně Nuselského mostu se vydala Legerovou ulicí kolem Hlavního nádraží na Pražské výstaviště.

Dan Mourek, jeden z lidí, kteří se podíleli na realizaci jízdy, nám k cyklojízdě řekl: „Jádrem byli lidé, kteří jezdí pravidelně každý třetí čtvrtek v měsíci. Ale tentokrát přijelo i hodně lidí, kteří nejsou zvyklí moc jezdit po městě na kole a kteří si to chtěli vyzkoušet. Bylo zde spousta dětí, psů, bruslařů.“ Jízda byla dopředu dohodnutá s Policií, která pro nás zajišťovala bezpečnost cyklistů a snažila se o plynulost dopravy tím, že cyklistům nastavili „zelenou vlnu“ na semaforech.

Velký počet cyklistů v řadě řidičů vyvolával nervozitu. Například v Anglické ulici se řidič pokusil cyklojízdu předjet po chodníku. To se ale cyklistům nelíbilo a na chodníku vůz zablokovali. Výsledkem byla osmička na cyklistově předním kole a odřený lak na kapotě auta. Kolona více jak tisícovky cyklistů zabrala vcelku dost prostoru a trvalo několik minut, než projel poslední cyklista. Pro ilustraci: zatímco první cyklisté sjížděli za Nuselským mostem z nájezdu mostu, na druhé straně ještě nebyl vidět konec jízdy. „Na Nuseláku byla krásně vidět agresivita některých řidičů. Túrovali motory a troubili. Jako když závislému člověku sáhnete na jeho drogu,“ popisuje chování řidičů Dan Mourek. Podle jeho slov ale bylo i dost ohleduplných řidičů, kterým cyklojízda nijak zvlášť nevadila.

Organizátoři si podle Dana Mourka vytkli za cíl účast alespoň tisícovky cyklistů. „S účastí jsme spokojeni, ale na takovou Budapešť s 32 tisíci cyklisty ještě nemáme. A je pozitivní, že z celé řady českých měst máme zprávy o velké účasti. Cyklojízdy jsou fenomén, který se šíří,“ říká Dan Mourek. „Je jen otázka, jestli se teď něco v Praze změní. My jsme ukázali, že v Praze jsou lidé, kteří chtějí jezdit na kole. Uvidíme, co bude po volbách. Každá strana má propagaci cyklistiky ve svém programu, ale už se také jasně ukazuje, které strany ji chápou jako rekreační a které jako součást dopravy,“ říká Dan Mourek.

Cyklisté svou účastí na jízdě dávají najevo, že Praze stále chybí dostatek prostoru a respektu pro chodce, cyklisty, děti, důchodce a další neautomobilové účastníky silničního provozu. Idea cyklojízd vznikla z přesvědčení, že jízdní kolo je plnohodnotný dopravní prostředek, se kterým se při rozvoji města musí počítat. Podzimní cyklojízda se konala v rámci Evropského dne bez aut, který se koná v rámci Evropského týdne mobility. Obě osvětové a propagační akce mají v evropských městech podpořit přijatelnější způsoby dopravy a napomoci při omezování individuální automobilové dopravy ve městech. Svou podporu myšlence Dne bez aut mohli lidé vyjádřit veřejně na internetu, kde se mohli připojit k výzvě "Nechte auto doma". Podpisem této výzvy se lidé zavázali, že 22. září na Evropský den bez aut nebudou používat automobil.

(Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.)


Martin Mach

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Pravidla pražských cyklojízd

Jízdy jsou nekonfliktní a nenásilné akce. Každý účastník může navrhnout trasu jízdy. Nejezdíme po tramvajových kolejích, abychom tramvaje nezdržovali. Chodci mají přednost. Nejezdíme po chodnících: nelze se prosazovat na úkor chodců. Pokud jede víc než 70 lidí, obsadíme všechny jízdní pruhy; jinak necháváme na širších ulicích jeden pruh volný. Pokud padne na semaforu červená před prvním cyklistou, zastavíme a počkáme. Jinak pokračujeme - je důležité udržet peloton pohromadě. Jízdy nespojujeme s žádnými jinými ekoaktivitami (globalizace, Temelín apod.).

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz