Město pro lidi - alternativní řešení dopravy v Praze po povodních
17.10.2002
PRAHA [SOS Praha]
Autor: Marie Petrová
Povodně především upozornily na slabiny výstavby chystané v zátopových oblastech. Např. v zátopové oblasti Trojské kotliny se nachází ústí tunelu městského okruhu přivádějícího dopravu z Letné pod Stromovkou a Vltavou na Pelc Tyrolku. Přitom projektová dokumentace předložená k územnímu řízení se daným aspektem v podstatě nezabývá.
Na druhé straně dopravní opatření operativně použitá v městské hromadné dopravě ukázala na nevyužívané možnosti zvýšení kvality a atraktivnosti veřejné dopravy.
Třetím důležitým novým aspektem je financování dopravních staveb, jeho zdroje a termíny, kdy jsou jednotlivá opatření uskutečnitelná. Reálné výdaje na dopravní stavby výrazně převyšují původní rozpočty a to nejen u staveb hrazených z městského rozpočtu, ale i u staveb vnějšího okruhu financovaných státem. Stavby se zpožďují a prodražují a investor pak jako výmluvu často používá zákonné možnosti odvolání účastníků řízení, s jejichž lhůtami musí v řádném řízení počítat.
Poznatky o dopravní indukci ukazují, že výstavba dalších komunikací dopravní problémy zhoršuje. Město s regulací individuální automobilové dopravy počítá, ale v rozporu s poznatky o dopravní indukci odkazuje omezování individuální automobilové dopravy až na dobu po dokončení dopravních staveb ve městě, tedy nejdříve za 10 – 20 let. Plánované projekty podle Územního plánu jsou navíc limitovány únosným dopravním zatížením městského prostředí – kolik automobilů může oblast snést, aniž by se překročily hygienické limity hluku a znečištění ovzduší.
Zodpovědné vedení města musí vzít vážně situaci po záplavách, ohlasy veřejnosti včetně výsledků petice „Město pro lidi“ i změněnou finanční situaci, což znamená respektovat opakovaně deklarované priority veřejné dopravy a podle reálných možností přehodnotit chystaný dopravní program.
Koalice 56 občanských sdružení SOS Praha předkládá veřejnosti k diskusi alternativní návrh řešení dopravy. Silniční okruh (SO) nabízí objezdové trasy pro transit. Podle vyhodnocení vlivů na životní prostředí vychází v severozápadním segmentu SO nejpříznivěji varianta Ss. Za prostředky, které má reálně město k dispozici, je možné doplnit a zkvalitnit stávající dopravní síť. Pečlivý výběr lokálních opatření a staveb místního významu umožní zlepšit situaci i pro individuální automobilovou dopravu. SOS Praha zároveň navrhuje městu, aby ušetřené finanční prostředky použilo k doplnění tramvajové sítě, rozvoji příměstských vlakových spojení a pro další zlepšení městské hromadné dopravy.
Kontakt:
Ing. arch. Marie Petrová, koordinátorka SOS Praha
e-mail: sospraha@ecn.cz