Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Centrum Opavy: místo silnic obytné ulice

1.9.2003
Praha [Doprava pro 21.století]
Autor: Petr Šmíd

Během posledního desetiletí vzrostla intenzita automobilové dopravy v centru Opavy zhruba o 70%. Dopravní kostra města, tvořená radiálním systémem hlavních komunikací procházejících centrem, způsobuje přetížení centra města a jeho historického jádra. Tento problém není schopen vyřešit ani projektovaný Severní obchvat. Vedení města proto přijalo rozsáhlý program postupného zklidňování dopravy [2] v městské památkové zóně. V první -experimentální - etapě byla část Ostrožné ulice přeměněna na pěší zónu.

„Vyloučení dopravy z jedné z nejživějších opavských ulic, to byla obrovská změna: jak pro ty, kteří zde žijí a podnikají, tak i pro zástupce veřejné správy. Bylo třeba prostudovat zkušenosti odjinud, seznámit se záměrem veřejnost a se značnou dávkou diplomacie projednat obslužnost jednotlivých objektů s jejich majiteli“, vzpomíná paní Dagmar Kůrečková, vedoucí oddělení ekonomického rozvoje na opavském magistrátu. „Přeměna nevlídné šedivé komunikace s propadlou a záplatovanou vozovkou v příjemnou obytnou ulici, kde samotná chůze přináší estetické zážitky, přesvědčila i největší skeptiky a proto vedení města definitivně rozhodlo: program zklidnění centra [3] bude pokračovat“, dodává paní Kůrečková.

Zatímco Opava může být příkladem řešení dopravy v centru města, v Havířově se zaměřili na zkvalitnění veřejných prostor na panelových sídlištích. V rámci regenerace sídliště Šumbark byl původní povrch komunikací kompletně vybourán a nahrazen kvalitní betonovou zámkovou dlažbou; plochy určené pro automobilový provoz, plochy pro chodce a parkovací místa jsou navzájem barevně odlišeny. Většina parkovacích stání byla vymístěna na parkoviště podél Moravské ulice, přičemž bylo v maximální míře znemožněno parkování vozidel na místech k tomu neurčených. Byla doplněna nová zeleň a smíšený motorový, pěší a cyklistický provoz je zde veden v jedné výškové úrovni, s omezením rychlosti na 20 km/h.

Kontakty:
Dagmar Kůrečková, Magistrát statutárního města Opavy, tel. 553 756 203, e-mail: dagmar.kureckova@opava-city.cz
Eduard Heczko, Magistrát statutárního města Havířova, tel. 596 813 479, e-mail: hospnam@umha.cz
Administrátor soutěže: Petr Šmíd, tel. 274 816 727, 732 930 646, e-mail petr.smid@ecn.cz

[1] Do druhého ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR, který společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, přihlásila města a obce z České republiky celkem 15 projektů (viz příloha níže), mezi nimiž převažují obytné zóny a průtahy obcemi. Cílem soutěže je prostřednictvím ocenění uvést v širší známost kvalitní projekty realizované v České republice a inspirovat tak k jejich následování. O oceněných projektech rozhodne v září odborná komise, která může mezi vítěze rozdělit celkem 300.000,-Kč. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 22.9.2003.

[2] Pod pojmem zklidňování dopravy se rozumí soubor opatření, sloužících ke zvýšení bezpečnosti zejména chodců a cyklistů na úkor rychlosti automobilové dopravy, především v obcích. Tato opatření zahrnují rovněž spravedlivější přerozdělení veřejného prostoru a zlepšení celkové estetiky veřejných prostranství. Projekty zklidnění dopravy pomáhají předcházet zejména nejtěžším dopravním nehodám, jejichž počet je u nás alarmující. Podle údajů Policie ČR – viz http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/2003/7_2003.html – bylo v prvních sedmi měsících letošního roku na našich silnicích usmrceno 762 lidí, což oproti stejnému období loňského roku znamená nárůst o 80 mrtvých. Z tohoto počtu bylo 134 chodců a 73 cyklistů. Většinu nehod zavinili řidiči motorových vozidel, přičemž nepřiměřená rychlost jejich jízdy byla příčinou 287 smrtelných zranění.

[3] Realizace programu zklidnění dopravy v městské památkové zóně se řídí několika zásadami:
§ individuální automobilová doprava bude postupně z centra vyloučena nebo výrazně omezena ve prospěch hromadné dopravy, chodců a cyklistů,
§ centrální náměstí a přilehlé komunikace budou přeměněny v pěší zónu sloužící k odpočinku a setkávání občanů,
§ parkování v centru bude možné pouze na vyhrazených parkovištích, která budou řešena jako podzemní, patrová nebo situovaná mimo městskou památkovou zónu (v nejhorším případě na jejím okraji),
§ komunikace pro pěší budou zásadně řešeny s ohledem na osoby se sníženou schopností pohybu,
§ v maximální možné míře budou rozšířeny plochy zeleně,
§ zásobování v centru bude časově omezeno mimo frekventovanou denní dobu,
§ bude respektována oprávněná potřeba parkování obyvatel městské památkové zóny.


Program Doprava pro 21. století je společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA, který chce přispět k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu veřejné osobní dopravy, chodců a cyklistů za současného omezování růstu dopravy automobilové. Hlavním prostředkem, který Doprava 21 využívá k naplnění svých cílů, jsou granty udělované na podporu inovativních dopravních projektů – viz http://doprava21.ecn.cz/granty.html.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz