Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

V Plzni přibývá obytných zón

11.8.2003
PLZEŇ [Doprava pro 21. století]
Autor: Petr Šmíd

Po úspěchu v loňském ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR [1], kdy za realizaci projektu „Obytná zóna Plzeň – Nová Hospoda“ získal třetí plzeňský obvod ocenění spojené s prémií 50.000,-Kč, se i letos mezi přihláškami do soutěže objevil podobný projekt z Plzně.

Tentokrát jde o obytnou zónu Bručná I. Obytnou zónu Bručná I tvoří zástavba rodinných domků. Rozvoj infrastruktury zde byl v minulých desetiletích mizivý, chyběla kanalizace a povrch většiny vozovek byl hlinitý, částečně zpevněný drobným kamenivem. Rekonstrukce komunikací proběhla podle zásad zklidňování dopravy [2]. Bylo zvoleno řešení, které respektuje styl okolní zástavby – uliční prostor je přizpůsoben individuálně každé přiléhající nemovitosti. Výrazně byly rozšířeny plochy zeleně. Výsledkem je kromě celkového zkvalitnění prostoru i podstatný pokles počtu projíždějících vozidel. V současné době probíhá podobným způsobem rekonstrukce komunikací v sousedící zóně Bručná II.

„Již při přípravě projektu jsme s ohledem na neobvyklé řešení podrobně seznámili občany se zásadami fungování obytných zón a přes počáteční nedůvěru obyvatelé výsledek vesměs hodnotí kladně,“ uvádí Vladimír Černý z Úřadu městského obvodu Plzeň 2. Přesto však úřad musel řešit jeden problém, a to časté stížnosti obyvatel na hluk v okolí nově vybudovaného hřiště s košem na streetball a betonovým stolem na stolní tenis. „Zpočátku obyvatelé existenci hřiště uvítali, to se ale postupně změnilo se stále častějším využíváním hřiště do pozdních večerních hodin. Jeho pozdějšímu odstranění nezabránil ani argument, že s postupem výstavby obytné zóny takových hřišť přibude a zájem o ně se rozmělní do většího prostoru. Později již žádné další hřiště v obytné zóně vybudováno nebylo, neboť místní obyvatelé se obávali opakování předchozí situace a s výstavbou nesouhlasili. Poučeni tímto nezdarem jsme vytipovali lokalitu, která je vhodná pro umístění sportoviště a především je dostatečně vzdálená od obytné zástavby“, dodává Vladimír Černý.

Kontakty: Vladimír Černý, investiční oddělení majetkového a bytového odboru Úřadu městské části Plzeň 2 (tel. 378 036 355, e-mail cerny@umo2.plzen-city.cz; administrátoři soutěže: Petr Šmíd (tel. 274 816 727, 732 930 646, e-mail petr.smid@ecn.cz) a Aleš Kuták (tel. 274 822 150)

[1] Do soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR, kterou společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, přihlásila města a obce z České republiky celkem 15 projektů, mezi nimiž převažují obytné zóny a průtahy obcemi. Cílem soutěže je prostřednictvím ocenění uvést v širší známost kvalitní projekty realizované v České republice a inspirovat tak k jejich následování. O oceněných projektech rozhodne v září odborná komise, která může mezi vítěze rozdělit celkem 300.000,-Kč. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 22.9.2003.

[2] Pod pojmem zklidňování dopravy se rozumí soubor opatření, sloužících ke zvýšení bezpečnosti zejména chodců a cyklistů na úkor rychlosti automobilové dopravy, především v obcích. Tato opatření zahrnují rovněž spravedlivější přerozdělení veřejného prostoru a zlepšení celkové estetiky veřejných prostranství. Projekty zklidnění dopravy pomáhají předcházet zejména nejtěžším dopravním nehodám, jejichž počet je u nás alarmující. Podle údajů Policie ČR – viz http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/2003/6_2003.html – bylo jen v prvních šesti měsících letošního roku na našich silnicích usmrceno 602 lidí, což oproti stejnému období loňského roku znamená nárůst o 37 mrtvých. Z tohoto počtu bylo 118 chodců a 53 cyklistů. Většinu nehod zavinili řidiči motorových vozidel, přičemž nepřiměřená rychlost jejich jízdy byla příčinou 234 smrtelných zranění.

Program Doprava pro 21. století je společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA, který chce přispět k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu veřejné osobní dopravy, chodců a cyklistů za současného omezování růstu dopravy automobilové. Hlavním prostředkem, který Doprava 21 využívá k naplnění svých cílů, jsou granty udělované na podporu inovativních dopravních projektů – viz http://doprava21.ecn.cz/granty.html.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz