Spotřebitelé volají SOS po telefonu
7.8.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková , tel: 224 239 940
Ukazuje se, že si telefonní číslo 900 969 091 (s dotovanou cenou 6 Kč/min.) uložili spotřebitelé dobře do paměti. Byla zřízena 8. srpna 2002 jako číslo rychlé pomoci pro situace, kdy si spotřebitel neví rady a potřebuje získat informaci o svých právech či povinnostech prodávajících. Nastávají situace, kdy by v případě, že by spotřebitel nereagoval operativně, mohl být poškozen na svých právech.
Za uplynulý rok vyřídili poradci na lince „SOS po telefonu“ přes 3000 hovorů o celkové délce přes jedenáct tisíc minut. (přesná čísla vyplývají z vyúčtování telekomunikačních služeb a k dispozici jsou zatím pro období do konce června: 2792 hovorů s celkovou délkou přes 11 000 minut, ovšem vzhledem k tomu, že počet hovorů se i v létě pohybuje zhruba kolem 250 za měsíc, což je zhruba tisíc minut, můžeme zodpovědně prohlásit, že jsme za rok překročili číslo 3000).
Nejvíce dotazů se týkalo reklamací (67 %), následují obecné právní dotazy (13 %) a otázky týkající se odstoupení od smlouvy (7 %). Největší nespokojenost mezi výrobky panuje, jako i v ostatních formách spotřebitelských podání adresovaných SOS, s obuví (21 %), spotřebiči (12 %) a elektronikou (19 %) – mobilní telefony jsou ještě zvlášť (10 %). Ve službách měli spotřebitelé nejvíce otázek k opravnám (17 %), telekomunikacím (15 %), cestování a pohostinství (12 %).
Více volají ženy - spotřebitelky (54 %) než muži - spotřebitelé (37 %), ale 7 % všech podání jsme zaznamenali od prodávajících. Nejsou výjimkou situace, kdy si sluchátko předává prodávající se spotřebitelem, aby si vyjasnili svá práva.
Při hodnocení ročního provozu linky můžeme konstatovat, že se stala důležitým prostředkem pro pomoc spotřebitelům v situaci, kdy si nevědí rady a potřebují rychle reagovat. Podle zájmu spotřebitelů, který v současné době sondujeme, uvažuje Sdružení obrany spotřebitelů České republiky o rozšíření jejího provozu. Návrh spotřebitelů na úpravu provozní doby linky „SOS po telefonu“ přijímá sdružení na svých kontaktních adresách (SOS, Rytířská 10, 110 00 Praha 1; e-mail: sos@spotrebitele.info; fax: 224239941. Uživatelé internetu mohou vyjádřit svůj názor v anketě, vyhlášené na informačním serveru Svět spotřebitelů, www.spotrebitele.info.
Telefonovat na linku SOS po telefonu mohou spotřebitelé z tuzemské pevné telefonní stanice včetně veřejného automatu. Volání není možné ze zahraničí, a dosud ani z většiny mobilních sítí.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.