Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a Evropská unie

12.6.2003
PRAHA [Pražské matky]
Autor: Jarmila Johnová, tel: 723 913 129

9. dubna 2003 schválil Evropský parlament vstup České republiky a ostatních kandidátských států do Evropské unie. Po podepsání přístupové smlouvy a úspěšném národním referendu již nic nebrání vstupu České republiky mezi vyspělé evropské státy.

I přes to, že v rámci asociačního procesu bylo podniknuto mnoho významných kroků v oblasti sjednocení práva České republiky s právem Evropských společenství, a to i v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, existuje stále mnoho oblastí, ve kterých máme Evropskou unii co dohánět.
Jedná se o to, že v porovnání se státy EU má Česká republika stále velmi vysokou úmrtnost v důsledku dopravních nehod a jen těžko bude schopna v současných podmínkách svým podílem naplnit cíl bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích Evropské unie, tj. snížit počet usmrcených do roku 2010 o 50%. Z tohoto důvodu bude nutné přijmout další, ve státech Evropské unie již osvědčená opatření.

Vstup do Evropské unie je pro Českou republiku nejenom otázkou změny legislativy, která již ve valné většině proběhla v rámci asociačního procesu, ale s ohledem na důraz, který je kladen na význam nevládních organizací a sdružení je pravděpodobné, že změna k lepšímu nastane v České republice i v této oblasti. Ve vyspělých státech jsou v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nevládní sdružení a občanské iniciativy jedním z významných prvků, který prosazuje účinná opatření, a to zejména na místní a regionální úrovni. Ochrana zranitelných účastníků provozu na pozemních komunikacích, a to jak formou návrhů změn legislativy, tak i konkrétních projektů jakými jsou například bezpečné cesty do školy, projekt Bezpečná komunita a Zdravá města – to vše jsou aktivity nevládního sektoru, podporované ze strany státní správy ve vyspělých státech.

Pro Pražské matky zpracoval ing. Jaroslav Hořín,
tel: 724161245
e-mail: horin@cdv.cz

Příloha

Co můžeme očekávat v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v Evropské unii v nejbližší době.

V rámci nového přístupu v oblasti dopravy přijala Evropská komise v září roku 2001 Bílou knihu s podtitulem „Evropská dopravní politika do roku 2010: čas pro rozhodnutí“.

Tento politický dokument navrhuje nové cíle pro evropskou politiku ve sféře dopravy. Hlavními tématy jsou:

Dokončení výstavby vnitřního trhu v dopravě.
Zajištění udržitelného rozvoje dopravy
Ovlivňování a řízení hlavních evropských sítí
Zlepšení bezpečnosti
Dokončit proces rozšíření
Rozvoj praktické mezinárodní spolupráce a posílení hlasu Evropské unie v mezinárodní oblasti

V oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích Bílá kniha zejména navrhuje připravit opatření potřebná pro snížení počtu obětí dopravních nehod do roku 2010 o 50%. Evropská komise vydala 18. června 2001 materiál nazvaný Průvodce Bílou knihou o společné dopravní politice (White Paper on Common Policy Guidelines) ve kterém je mimo jiné stanoveno v kapitole „Zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích“ soustředit se na problematiku transevropských dopravních sítí s prioritou harmonizovat kontroly a postih řidičů profesionálů v mezinárodní silniční dopravě. Komise v tomto materiálu konstatuje, že nutným krokem v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích je výměna osvědčených postupů v oblasti opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. I když tento materiál nepředpokládá zásadní opatření v oblasti komunitárního práva, Komise si vyhrazuje možnost tak učinit, a to s ohledem na stále vysoký počet dopravních nehod v kandidátských státech.

V oblasti legislativní jsou připravována následující opatření

zlepšení výcviku řidičů profesionálů, a to formou povinného dalšího výcviku těchto řidičů,

vyšší důraz na kontrolu technického stavu vozidel formou zavedení namátkových kontrol těchto vozidel

v provozu podle jednotného metodického pokynu,

harmonizace pravidel vedoucí k vyšší bezpečnosti v silničních tunelech (nová směrnice),

Sjednocení formy a periodicity lékařských prohlídek u řidičů nákladních automobilů a autobusů,

zavedení omezovačů rychlosti u více kategorií vozidel (diskutováno je rozpětí nad 3,5 nebo 7,5t u lehkých nákladních vozidel – návrh novelizace směrnice Rady č.92/6/EEC ve znění materiálu COM(2001) 318 FINAL),

vyšší nároky na vybavení nákladních vozidel a autobusů bezpečnostními pásy,

dovybavení nákladních vozidel a autobusů zpětnými zrcátky pokrývajícími „mrtvý úhel“ ve výhledu řidiče

vyšší rozšíření dopravně bezpečnostního auditu na pozemních komunikacích (v současné době je vyžadován u nových projektů financovaných ze zdrojů Evropské komise),

je diskutováno vypracování tzv. III. Směrnice o řidičských průkazech; její obsah je doposud nejasný a je ve stádiu prvotního projednávání.

V oblasti strategických a politických dokumentů je před přijetím Akční program Evropské komise na léta 2004 – 2010 (III. Akční program Evropské unie). Ten by měl být zaměřen zejména na:

přijetí opatření proti nepřiměřené rychlosti (automatické kamery),
přijetí opatření ke zvýšení bezpečnosti v silničních tunelech,
přijetí opatření pro snížení nehod mladých řidičů,
zvýšení četnosti používání bezpečnostních pásů,
opatření ke snížení povolené hranice alkoholu u řidičů, a to podle doporučení Komise z ledna 2001 k veřejnému zdraví „Alkohol a řízení – nejvyšší povolená hladina alkoholu v krvi“ následovně: 0,5 mg/ml jako nejvyšší dovolená hladina alkoholu v krvi řidiče obecně, 0.2 mg/ml u nových řidičů, motocyklistů, řidičů velkých vozidel a řidičů řídících vozidel převážející nebezpečné zboží,
možné zavedení jednotného evropského bodového systému hodnocení řidičů.

Důraz je kladen na vyšší využití telematiky (využití projektu satelitní navigace GALILEO), a např. v konstrukci vozidel, na zavádění „vulnerable users friendly vehicles“, tj. vozidel, u kterých při střetu se zranitelným účastníkem provozu na pozemních komunikacích dojde k co nejmenší újmě na zdraví tohoto účastníka, je projednávána možnost povinné montáže „černé skříňky“ u některých kategorií vozidel.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz