Tisíce Čechů se chystají společně posnídat na fairtradovém pikniku
9. 5. 2014 - PRAHA [Econnect/NaZemi]
Příjemný neformální piknik si již získal své jméno a i letos bude opět propojovat fair trade s lokálními produkty. Účastníci si sami přinesou fairtradové potraviny jako jsou kakao, káva, čaj, ale například i bábovka upečená z domácích vajec a fairtradového kakaa. Společně pak posnídají na veřejném místě.
„Hlavním tématem letošní snídaně je fair trade jako volba, kterou spotřebitelé při svých nákupech činí. Zatím máme přihlášených 111 měst či obcí. V Praze se snídá hned na pěti místech,“ uvedl k letošnímu ročníku Tomáš Bílý z neziskové organizace NaZemi, která akci koordinuje. „Zájem o akci roste, za dva roky se počet míst, kde se snídá, zvedl na dvojnásobek,“ doplnil Bílý.
Ve městech a obcích snídani organizují aktivní lidé jako například studenti, vedoucí mateřského či ekologického centra, učitelé či ředitelé knihoven. „Férovou snídani pořádáme v Lounech již podruhé, je to možnost propagace férových pěstitelů, a také příjemné zpestření komunitního života ve městě. Těšíme se na to, co letos kamarádky upečou, zkusíme, jak se jim povedly marmelády, vyměníme si recepty a hlavně se sejdeme a úplně jednoduše vrátíme k obyčejnému způsobu života,“ řekla organizátorka pikniku v Lounech Dagmar Kučerová, ředitelka místní městské knihovny.
Letos se snídaně pořádá ve všech šesti českých Fairtradových městech (Mladá Boleslav, Český Krumlov, Hodonín, Litoměřice, Volyně, Vsetín) a rovněž ve všech městech, která o tento status žádají (Brno, Chrudim, Kroměžíž, Tišnov, Třebíč). „Zájem o fair trade v Kroměříži roste, loni přišlo na Férovou snídani 110 lidí, což představuje oproti předloňskému roku obrovský nárůst,“ zmínila organizátorka snídaně v Kroměříži studentka Eva Smělíková. Snídani organizuje ve spolupráci s Arcibiskupským gymnáziem Kroměříž a Střední školou hotelovou a služeb. Ty usilují o status Fairtradová škola.
Při porovnání výsledků průzkumu spotřebitelského chování, který NaZemi opakovaně provedla v letech 2010 a 2013, vyplývá, že znalost loga Fairtrade mezi českou populací vzrostla za toto období o 45 %. Zatímco v roce 2010 toto logo znalo 15,9 % dotázaných, v roce 2013 to již bylo 23 %.
Čeští spotřebitelé nakoupili vloni výrobky s certifikací Fairtrade v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých 80 % (z 97 milionů na 174 milionů). „Výrobky se známkou Fairtrade jsou pro spotřebitele stále dostupnější. To je rozhodující faktor, který vloni ovlivnil rekordní nárůst spotřeby. Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců,“ uvedla Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zvěřejňuje. Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva.
Další podrobnosti k pikniku, včetně mapy míst kde se koná, naleznete na www.ferovasnidane.cz. Koordinátory Férové snídaně je NaZemi společně s Ekumenickou akademií.