Trojitá hvězda Cannes Sergej Loznitsa září poprvé ve světové online retrospektivě
2. 12. 2014 - PRAHA [Econnect/Doc Alliance Films]
Původem ukrajinský režisér Sergej Loznitsa představuje na filmovém poli výjimečnou a originální osobnost. S kladným přijetím se u kritiků i diváků setkávají jeho dokumentární i hrané snímky, za které si odnesl celou řadu ocenění z předních světových festivalů v Cannes, Torontu, Paříži či v Karlových Varech. Studium technické univerzity a zkušenost z práce v oblasti vývoje umělé inteligence se v Loznitsových filmech dostávají do kontrastu s poetickým jazykem, jímž režisér trpělivě a ve vizuálně působivých detailech sleduje filmová vyprávění často zasazená do prostředí východní Evropy a tradičního Ruska.
“Když začnete pracovat na novém filmu, je to jako když vyvíjíte úplně novou vědeckou teorii. Je jen na vás, jak daleko v tvůrčím procesu zajdete. (...) Ale všechno vždycky začíná znova od začátku. Máte-li uspět, nemůžete skončit ve slepé uličce. Film je teorém, který musí dospět ke konečnému závěru,” popisuje sám režisér vlastní tvůrčí proces.
První online filmová přehlídka Loznitsovy tvorby nabízí divákům z celého světa celkem devět dokumentárních snímků představujících autorovu práci od roku 2000 až po současnost. Navíc uvádí ve světové premiéře dosud nezveřejněnou Loznitsovu masterclass, kterou režisér pronesl k divákům polského festivalu Doc Planete Warsaw na jaře letošního roku. Pod názvem "Authenticity and the Phenomenon of Cinema" ukrývá jedinečnou možnost proniknout do autorova originálního uvažování o filmovém médiu.
Z online přehlídky by divákům rozhodně neměly uniknout snímky, za které si režisér odnesl hned několik prestižních filmových cen. Černobílý film ARTĚL (2006), který v roce 2007 získal ocenění na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, zachycuje prostřednictvím hypnotizující estetiky dlouhých filmových záběrů na první pohled banální každodenní život ruské vesnice, díky níž se nenápadná činnost, jakou je rybolov, stává překvapivým a niterným zápasem.
Netradiční vhled do starobylých tradic udržovaných i v moderní společnosti přináší populární snímek THE MIRACLE OF SAINT ANTHONY (2012), pozorující rituál svěcení zvířat na severu Portugalska. Naopak humor a ironii, s níž Loznitsa glosuje sovětskou politickou propagandu, do filmové přehlídky vnáší filmová koláž REVUE (2008), v níž režisér odlehčeným tónem na základě práce s vizuálními materiály sovětské propagandy 50. a 60. let odhaluje mytologii komunistické minulosti.
Filmová online retrospektiva Sergeje Loznitsy obsahuje následující snímky:
The Train Stop (2000, 25´)
Settlement (2001, 80´)
Portrait (2002, 28´)
Landscape (2003, 60´)
The Factory (2004, 30´)
Artel (2006, 30´)
Revue (2008, 83´)
The Miracle of Saint Anthony (2012, 40´)
Letter (2013, 20´)
speciální uvedení masterclass S. Loznitsy: "Authenticity and the Phenomenon of Cinema" (2014, 90´)