Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - regionální rozvoj
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Schvalování územního plánu Pardubického kraje finišuje

28.12.2005
[Děti Země]
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289

Krajský úřad před pěti dny zveřejnil návrh plánu kraje

Téměř čtyřletý proces diskusí nad novým územním plánem Pardubického kraje se chýlí ke konci. V roce 2002 bylo schváleno zadání, letos koncept a nyní začíná poslední fáze, tj. schvalování návrhu. Jeho podoba je od 23. prosince do 23. ledna zveřejněna na krajském úřadě, na Městském úřadě v České Třebové a na internetových stránkách www.pardubickykraj.cz.

Během února mohou pak obce, města, vlastníci nemovitostí a občané poslat své námitky, nesouhlasy či připomínky. Děti Země očekávají nejvíce nesouhlasů proti severní variantě rychlostní silnice R35.

„Doufáme, že Ministerstvo dopravy zašle stanovisko, v němž bude nadále podporovat jižní variantu R35, stejně jako my a další místní sdružení a obce v trase její severní varianty,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.

Pokud by dotčené orgány státní správy prosazovaly ve svých stanoviscích různé varianty R35, pak by o ní podle § 136 stavebního zákona nakonec rozhodovalo Ministerstvo pro místní rozvoj. Přitom ministr Radko Martínek se již veřejně přiklonil k jižní variantě R35.

Česká vláda dokonce 14. prosince 2005 schválila se vznikem „Řídícího a koordinačního výboru pro výstavbu rychlostní silnice R35“, který bude řešit její trasování v Pardubickém kraji.

Severní varianta R35 od Zámrsku přes Českou Třebovou až do Mohelnice je nevhodná z ekologických důvodů (vliv na krajinný ráz, vyšší emise a hluk v obcích, negativní dopady inverzní v České Třebové atd.), z finančního hlediska (vysoká členitost terénu zvýší cenu stavby), urbanistického i dopravního.

Podstatným rizikem je také její doba přípravy, neboť lze očekávat značný odpor více než desítky obcí v její severní trase a mnoha místních sdružení. Navíc postavené úseky nelze jako u jižní varianty průběžně využívat, muselo by se čekat až na její úplnou dostavbu.

---
Přehled hlavních termínů k návrhu územního plánu VÚC Pardubického kraje:
- 23. 12. 2005 až 23. 1. 2006 = zveřejnění návrhu
- 7. 2. 2006 = termín pro podání připomínek k návrhu pro veřejnost
- 7. 2. 2006 = termín pro podání námitek k návrhu či nesouhlasu s vyřízením námitek vůči konceptu plánu pro vlastníky nemovitostí, jejichž práva jsou dotčena výstavbou veřejně prospěšných staveb (např. R35)
- 22. 2. 2006 = termín pro podání námitek k návrhu či nesouhlasu s vyřízením námitek vůči konceptu plánu pro obce a města, jejichž práva jsou dotčena výstavbou veřejně prospěšných staveb (např. R35)


*****
Příloha k tiskové zprávě ze dne 21. prosince 2005:

Porovnání severní a jižní varianty R35 v úseku Zámrsk u Vysokého Mýta - východní hranice Pardubického kraje

R35 - SEVERNÍ VARIANTA

Slabé stránky:
- Varianta není v souladu s hodnocením dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a se souhlasným stanoviskem MŽP (6. 8. 2003).
- Převládají negativa pro navazující povolení stavby: a) projednání budoucí EIA, když není v souladu se SEA, b) výrazný odpor trasou dotčených obcí, ekologických iniciativ a místních občanských sdružení, c) nepříznivé podmínky pro výstavbu - dlouhé úseky v dopravně nepřístupné krajině.
- Členitý terén - na trase je cca o 50 mostních konstrukcí více než na jižní (DHV Praha, listopad 2003).
- Téměř neexistující možnost etapizace výstavby.
- Výrazně vzdálenější horizont dokončení stavby a její plné využitelnost – variantu kritizuje MD a MMR.
- Je plně smysluplná pouze v kompletní dokončené trase.
- Má náročnější klimatické a terénní podmínky.

Silné stránky:
- Lepší dopravní napojení severovýchodní části Pardubického kraje.
- Posílení rozvojového potenciálu v území bývalého okresu Ústí nad Orlicí.
- Varianta byla Zastupitelstvem Pk schválena v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Není vedena geologicky složitým územím Mladějovského vrchu.

R35 - JIŽNÍ VARIANTA

Slabé stránky:
- Varianta nebyla schválena Zastupitelstvem Pk v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Obsahuje dlouhý a investičně nákladný tunel pod Mladějovským vrchem (řešení je ale šetrné ke krajině).

Silné stránky:
- Je vyhodnocena jako nejlepší dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a dle souhlasného stanovisko MŽP (6. 8. 2003).
- Je vyhodnocena jako nejlepší v odborném posudku ČVUT Fakulta dopravní (duben 2004) a ČVUT Fakulta architektury (červen 2003).
- Je podporována a požadována z MŽP ČR.
- Od konce roku 2004 je podporována a požadována MD ČR, od podzimu 2005 i MMR.
- Předpokládají se příznivé podmínky pro budoucí povolování stavby: a) budoucí EIA naváže na souhlasné stanovisko SEA, b) části trasy již procesem EIA prošly - obchvat Vysokého Mýta pro nižší kategorii, c) dosud velmi malý odpor trasou dotčených obcí, d) zatím žádný deklarovaný odpor občanských sdružení a ekologických iniciativ.
- Velmi příznivé podmínky pro výstavbu - etapizace trasy (i velmi krátké úseky lze dopravně využít).
- Lze „ihned“ stavět dílčí úseky, obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle.
- Lze plně využít i v roce 2004 nově provedené úpravy na silnici č. I/35 v úseku Janov - Gaier.
- S ohledem na rovinatý a méně zalesněný terén bude snadnější dostavba navazujících objektů.
- Má výhodnější klimatické a terénní podmínky.
- Existují písemné garance nadstandardního přístupu státu při realizaci opatření na související silniční síti.
- Je odborně důvodný předpoklad výrazně dřívějšího (reálného) dokončení celé trasy.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz