Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Independent: Supermarkety mají v boji o zákazníka novou zbraň - ekologii

18. 8. 2006
Hugo Charvát [EcoMonitor] -


-Martin Mach/EkoList- Zákazníci v Cornwallu muhou teď kupovat na první pohled obyčejnou kadeřavou kapustu, ale po následující dva měsíce to bude ta nejekologičtější zelenina, která bude v Británii k dostání. Vedle hlávkového zelí, brambor, brokolice a jahod bude kapusta hlavním zbožím, které se ocitne na policích supermarketů rovnou z polí. Dříve musela zelenina absolvovat okružní jízdu dlouhou téměř 450 kilometrů do centrálního skladu v Bristolu, píše deník Independent.

Případ zeleniny v Cornwallu, který je součástí nového přístupu řetězce supermarketů vlastněných firmou Wal-mart a měl by přinést úsporu téměř deseti tisíc kilometrů jízd každý měsíc, dobře ilustruje obrovskou snahu obchodních řetězců vytvořit si image ekologicky šetrného odvětví. Od nákladních automobilů poháněných metanem ke „slunečním lampám“ (neboli osvětlení interiérů obchodu normálním slunečním světlem) je vidět urputná snaha čtyř největších firem, což je Tesco, Sainsbury's, Asda a Morrisons, získat nadvládu nad tímto obchodním odvětvím, které každý rok vydělá kolem 90 miliard liber. Podle analytiků je pro firmy klíčové přesvědčit zákazníky o ekologicky šetrném chování obchodů. K tomu je ostatně tlačí nevládní organizace ruku v ruce se státní správou.

Objem emisí oxidu uhličitého ze silniční i letecké dopravy potravin vzrostl v roce 2004 o 6 % na 18 milionů tun. Ve Velké Británii představuje doprava potravin plnou čtvrtinu všech jízd nákladních automobilů. Využívání letadel pro dopravu potravin do obchodů i do restaurací se za posledních dvanáct let ztrojnásobilo. Dokonce i ministr životního prostředí David Miliband vyzval supermarkety ke snížení jejich ekologické stopy, napsal Independent.

Richard Clarke z časopisu The Grocer říká: „Otázky ochrany životního prostředí jsou teď pro vedení supermarketů nejdůležitějším tématem. Všichni jsme už četli o tom, jak se chovají zodpovědně a jak nakládají s odpady. Oni dobře znají cesty, jak nám o tom dát vědět.“ Jenže podle Richarda Clarka není důvodem nějaká dobrá snaha, ale pouhý fakt, že se to ekonomicky vyplácí. „Když mohou snížit stále narůstající účty za spotřebu pohonných hmot a energií pomocí nějakého ekologického opatření, je to prostě dobrý byznys,“ říká Clarke. Společnosti Tesco a Asda slíbily, že v rámci zlepšení ochrany životního prostředí utratí 200 milionů liber, včetně používání energie z větrných turbín, solárních panelů a kotlů na biomasu. Asda také slíbila, že do roku 2010 nebude žádný z jejích obchodů produkovat odpad. Obchody by dále měly být zásobovány přímo z farem, jako to funguje v Cornwallu, kde se spojili tři pěstitelé a dodávají zeleninu přímo na pulty obchodů společnosti Asda. Podle řetězce by přímé dovážení zeleniny ušetřilo 21 tun oxidu uhličitého a téměř pět milionů kilometrů jízd ročně, pokud by fungovalo na celém území Británie.

Organizace ochránců životního prostředí však některé akce odmítají jako „odpustky“, které mají jen uklidnit zákazníky. Například obchody Tesco byly kritizovány za snahu, aby lidé používali jednorázové plastové tašky vícekrát. Za odměnu získají jeden bod v hodnotě jedné pence na svou věrnostní kartu. Organizace Přátelé země (FoE) ale tvrdí, že i kdyby se počet igelitek snížil o čtvrtinu, firma by měla nabízet tašky z biodegradabilního materiálu, který se na skládkách rozloží. Svým zákazníkům jich Tesco vydá každý rok 3 miliardy.

Podle článku Cahala Milma a Elisy Brayové The Independent 15. 08. 2006.
Hugo Charvát

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

30. 8. 2006

-
-

Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz