Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Nádraží v centru: Petice za referendum o odsunu nádraží v Brně zahájena

5. 4. 2004
-red- [Econnect / Koalice Nádraží v centru] -


Koalice 15 občanských organizací z celého Brna s názvem "Nádraží v centru" zahájila v polovině března kampaň za vyhlášení místního referenda o budoucí poloze hlavního vlakového nádraží. O tom, zda je správné a nutné řešit modernizaci nádraží jeho odsunutím z centra města existují vážné pochybnosti. Podle koalice je budoucí poloha hlavního nádraží zásadní záležitostí dotýkající se všech občanů města. Občané jsou ti, z jejichž peněz se přestavba bude platit a kteří budou nádraží využívat. Základní informace o plánovaném odsunu nádraží a o možnostech, jak se připojit k petici za referendum, jsou zveřejněny na nové internetové stránce www.nadrazivcentru.cz.

Argumentů proti odsunu nádraží o necelý kilometr dál z centra je celá řada. Mezi hlavními je zbytečnost celého projektu a jeho nesmírná nákladnost, možnost modernizovat nádraží na stávajícím místě, nutnost v případě realizace přeložit i všechny uzly městské hromadné dopravy, které jsou před stávajícím železničním nádražím. Odsunem se pro občany ztíží a zkomplikuje dostupnost železnice i MHD a tedy i atraktivita každodenního cestování vlakem.
Zastánci projektu tvrdí, že odsun umožní rozvoj jižního centra města. I na tento argument odpůrci odpovídají, že rozvoj je možný i bez nákladného odsunu.

Jde o největší investici v novodobé historii Brna. Náklady na projekt se odhadují mezi 18,5 až 29 miliardami korun. Podle plánu by mělo nové nádraží fungovat nejdříve v roce 2015, což je ale podle mnohých nereálné. Na investici se vedle Brna podílí i Jihomoravský kraj a České dráhy. Velkým problémem je nedostatek financí. V případě neúspěchu projektu se město může dostat do vážných finančních potíží.

Referendum

Pokud se podaří sesbírat podpisy 6% občanů města, tj. zhruba 20 000 podpisů, budou podle zákona muset zastupitelé vyhlásit místní referendum. V něm občané rozhodnou, zda má město Brno modernizovat hlavní nádraží ve stávající poloze, nebo jej odsunout pryč z centra až za Zvonařku.

Český demokratický právní systém stanoví, že závažná strategická rozhodnutí, jejichž dopady přesahují funkční období volených politiků, by měli učinit sami občané v referendu. Místní referendum ale není pouze prostředkem k rozetnutí sporu. Informační kampaň, která mu nyní předchází je příležitostí k diskusi s občany. Domnívají-li se radní, že plán na odsun nádraží je správný, mají nyní jedinečnou příležitost předložit občanům všechny podklady a argumenty (technické i finanční), kterými svůj postoj mohou obhájit.

Občané města Brna se mohou k petici požadující vypsání referenda připojit na několika sběrných místech v celém Brně. V průběhu jara budou v ulicích města též dobrovolníci členských organizací koalice Nádraží v centru s podpisovými archy. Kompletní seznam sběrných míst, elektronická verze petičních archů a základní informace o kampani se občané mohou dozvědět na nově zprovozněných internetových stránkách www.nadrazivcentru.cz.

Argumenty na stůl!

Hnutí Duha, člen koalice občanských organizací, již také oficiálně požádalo brněnský magistrát o zpřístupnění informací, na jejichž základě někteří politici a magistrátní úředníci tvrdí, že modernizace vlakového nádraží v centru bude stát město stejně jako jeho odsunutí až za Zvonařku. V reakci na oznámení koalice o zahájení petiční akce za vyhlášení referenda, se tak veřejně vyjádřil například magistrátní Odbor územního plánování a rozvoje. Dosud však nebyly zveřejněny podrobné soupisy nákladů pro obě varianty projektu, na jejichž základě by bylo možno toto tvrzení ověřit.

Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA k tomu řekl: "Občané mají právo znát, co je obsahem studií placených z jejich peněz. Zveřejnění utajovaných podkladů o nákladech na modernizaci nádraží je nezbytným předpokladem k zahájení poctivé veřejné diskuse o odsunu nádraží, po které koalice Nádraží v centru volá."

Jana Drápalová, zastupitelka za Stranu zelených, starostka Nového Lískovce doplňuje: "Mají-li být politici důvěryhodní, musí svá tvrzení mít dobře podložená. Otevřenost vůči občanům je předpokladem dobré veřejné správy. A to v případě projektů s tak závažnými celospolečenskými dopady, jako je odsun vlakového nádraží z centra, platí dvojnásob."

Členové koalice Nádraží v centru:

Český a Slovenský dopravní klub, Děti Země Brno, Hnutí Brontosaurus, Hnutí DUHA, Institut demokracie pro všechny, Klub BICYBO, Nadační fond Verda, NESEHNUTÍ Brno, Regionální sdružení ČSOP v Brně, Sdružení pro podporu občanských aktivit, Sdružení za rozvoj Ivanovic, WISE Brno, ZO SZ Brno-Komín, ZO SZ Brno-Nový Lískovec, ZO SZ Brno-Židenice.

-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


-

Související články

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

-

Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz