Už máte svůj kulturní internetový pelíšek?
6. 9. 2002 Hana Šmýdová [Econnect] -
Kde si ukrýváte místo pro svůj oblíbený umělecký artefakt? Uzavíráte ho snad v době multimedíální komunikace doma v pokoji? Před rokem a půl se z vln internetu vynořil diskusní portál Ideon.cz. Ten sdružuje hned čtyři kulturní obory a netradičně vybízí k diskusi a sdílení prožitků – neváhejte a vytvořte si svoji kulturní diskusi na internetu! Zakladatel Ideonu, student architektury Martin Sviták, nám v rozhovoru objasnil, jak vznikala idea otevřeného diskusního portálu a jak se k ní přidružily další kulturně-internetové aktivity: projekt Kurz problémového vidění a vznikající mediabanka.
1) Kde se vzala potřeba založit studentské webové stránky o architektuře?
Diskusní prostory v našem internetu dosud nescházeli pouze architektům, ale pokud vím, neměla je žádná komunita umělců. Umění, prestože je tak strhující oblastí, bývá, bohužel, na internetu často opomíjeno - možná proto, že založení sochařů, malířů, tanečníků - může být v jakémsi rozporu s technickým naladěním, které tvorba internetových stránek vyžaduje. A tak se servery o umění objevují až v podobách aukcí uměleckých děl, ale pídění se po smyslu umění, za tajemstvím architektury, pocity z tance jakoby internet nezajímaly. Zároveň to umí - v předchozích projektech redakce (Veg.cz a Nekurak.cz) jsme se přesvědčili, že na stránkách mohou čtenáři podávat své výpovědi, poznatky, korigovat se, poznat se, rozevírat témata. Zatím nevím o jiném způsobu jak podobně bohatou sérii vyvolat.
Odtud byl jen krůček k myšlence založení diskusního portálu o umění. Připravit místo, které by se snažilo vystihnout všechny potřeby dané komunity. Protože sám studuji architekturu, přišlo mi napínavé technicky připravit prostor pro neomezenou diskusi na toto téma a to i ve směru profesionál - laik. Vedle této diskusní roviny, která je na redakci zcela nezávislá by Ideon byl rád i jakýmsi vzdělávacím (jak to jinak napsat?) portálem - buduje fotobanku a panobanku české a světové architektury, encyklopedii architektů atd., a za jeho třetí smysl považuji jeho zaměření se na praktický život architektů - tady Ideon nabízí možnost inzerce a burzu práce.
2) Jak se k nim staví vaše škola? Podporuje vás?
Liberecká fakulta projekt skvěle podporuje. Nabídla pomoc při žádosti o grant, který by mohl financovat Kurs kritického myšlení Bohuslava Blažka. Projekt žije zároveň na fakultě zcela nezávisle už i proto, že by chtěl být diskusním portálem nejen o architektuře, ale i o dalších oborech umění.
3) Byly nějaké problémy se vznikem?
Se vznikem nebyly žádné problémy, redakční systém, který Ideon používá je zdarma šiřitelný systém, nemuseli jsme jej tedy programovat. Zlepšit bychom chtěli povědomí o projektu, což je u diskusního portálu vůbec předpoklad jeho života, zároveň je to úkol dlouhodobý. Ze zkušenosti se ukazuje, že diskuse častěji než samovolně vzniká tam, kde ji iniciována silnými osobnostmi, provokativními náměty. Proto si moc cením účasti sociálního ekologa pana Bohuslava Blažka, kolem kterého na Ideonu diskuse skvěle víří. Pracuji na tom, aby podobných zajímavých lidí bylo na Ideonu více a jestli se vše podaří, počátkem září bychom mohli přivítat zbožňovaného pedagoga filosofie pražské FA ČVUT.
4) Mají vaše stránky ohlas u studentů, případně u studentů jiných škol?
Na pozadí Ideon zaujal Spolek posluchačů, absolventů a přátel DAMU Richelieu, ukazuje se, že je mu Ideon šitý přímo na míru a vymýšlíme způsob provozování oblasti Ideon|divadlo. Jinak ohlas stránek lze měřit přímo podobou Ideonu. Myslím si, že o projektu ví stále poměrně málo lidí a tak si myslím, že výkon Ideonu představuje v současnosti jen zlomek jeho možností. Zatímco architektura již nabírá své tempo, další obory by potřebovaly své "animátory", své aktivní čtenáře, zatím jich většina přichází z internetových vyhledávačů.
5) Myslíte, že by vás spolupráce (alespoň formou komunikace) se studenty škol jiného zaměření mohla obohatit?
Jistě, Ideon je na myšlence pozitivní hodnoty ovlivňování kýmkoli vlastně založen.
6) Proč jste se zapojili do projektu Kurs problémového vidění?
Opakem by byl Kurs spokojeného poslouchání / nevidění? :) nebo šedého přikyvování? Kurs kritického vnímání, který moderuje pan Blažek, se do současných školních osnov stále nějak nemůže vejít, přesto učit se vidět za "všech" okolností pozorně a kriticky považuji za klíčové i z hlediska mimoprofesního.
Hana Šmýdová
|