|
|
Názory, komentáře, publicistika26. 3. 2002 - Výchova k násiliu, Mgr. Monika Zábavníková , Feminet.sk
Ako je možné, že na Slovensku je každá piata žena týraná?
Slovensko deklaruje princíp dodržiavania ľudských práv, ktorého súčasťou a nevyhnutným predpokladom je rovnosť všetkých ľudí. Rozdiel medzi deklarovanou a skutočnou rovnosťou je však často zásadný. Nie je len otázkou času, kedy sa z deklarovaných pravidiel stanú „žité“ pravidlá. Bez našej snahy a úsilia sa to nemusí stať nikdy.
14. 3. 2002 - Ukrajinci: Nádeníci & Násilníci?, Milan Daniel, Most pro lidská práva
Ukrajinci: Nádeníci & Násilníci? Tak je bohužel vnímá velká část naší veřejnosti. Ukrajinci jsou však národem s bohatou historií a kulturou. Silná ukrajinská komunita byla v Československu přítomná zejména po 1. světové válce. Ukrajinci zde měli krajanské spolky a kulturní soubory.Dosavadní snahy o dnešní národnostní život desítek tisíc Ukrajinců žijících v České republice příliš úspěšné nebyly. Existuje zde Ukrajinská iniciativa, která se však věnuje spíše dlouhodobě usazeným krajanům a vychází jediný čtvrtletník Porogi, který plní roli kulturně historické revue.
21. 2. 2001 - Už zase ti Kurdové ?!, HENEKA
Vypluli na moře jen s omezenými zásobami vody a jídla. Dali jim místo v podpalubí. 908 mužů, žen a dětí. Plavili se celý týden a prý v tom přelidněném podpalubí několik žen porodilo. Když se pak k ránu probudili, byla posádka s kapitánem pryč a loď nebezpečně "kotvila" nedaleko pobřeží. Stovka mužů doplavala na souš. Podle očitých svědků to byli dezorientovaní a vyčerpaní trosečníci.
1. 9. 2000 - COLIN HINES: Lokalizace čili nástin alternativy ke globalizaci, Jakub Patočka, LtN
"Globalizace je fakt, nikoli otázka politické volby", řekl Bill Clinton. „Globalizace je nezvratná a nepřemožitelná,“ řekl Tony Blair. Oba výroky si britský ekologický ekonom Colin Hines vytkl jako motto k úvodu své knihy Localization (A Global Manifesto). S oporou řady konkrétních příkladů se v ní pokouší nastínit alternativní politický koncept a prokázat tím, že obdobný religiózní fatalismus vůči globaliazci není na místě.
31. 5. 2000 - Demokracie a islám: Jak se to rýmuje ?, Petr Kubálek, Econnect
Islámský svět bývá na Západě obvykle chápán jako synonymum autokratických až diktátorských režimů. Někteří politologové, jako např. v tomto směru nejproslulejší Američan Samuel P. Huntington, to berou jako vnitřní determinaci tohoto nábožensko-civilizačního okruhu, která v součinnosti s dalšími antagonismy má podle nich v budoucnu vést k nevyhnutelnému "střetu civilizací". Pak jsou zde postmoderní sociálně-kulturní relativisté, kteří se zhruba ztotožňují s deterministickým názorem prvního tábora, avšak nezajímá je přitom ani tak vize budoucího globálního konfliktu jako spíše snaha zdůraznit vlastní koncepci, totiž že současná politická realita muslimských zemí je plně v souladu s jejich historicky zakódovaným hodnotovým systémem, a tak nikdo zvenčí není oprávněn do tohoto stavu jakkoli zasahovat či k němu vznášet připomínky.
|