Plzeňská ekologická nadace
AARHUSKÁ KONVENCE:
|
Plzeňská ekologická nadace Americká 29, 301 38 Plzeň telefon/fax: 019-7455905 e-mail: pen@iol.cz http://www.ecn.cz/pen
|
(Analýza byla zpracována v rámci projektu
Regionálního environmentálního centra
a Centra pro komunitní práci)
1. Smluvní strany zajistí, aby orgány veřejné správy na žádost o environmentální informace zpřístupnily tyto informace veřejnosti podle následujících odstavců tohoto článku, v rámci vnitrostátní legislativy, včetně kopií existující dokumentace obsahující nebo zahrnující tyto informace, v případech, kdy o ně bylo požádáno a s přihlídnutím k pododstavci (b):
|
Nároky tohoto odstavce pokrývá zákon č. 123/98 Sb., zejména v rámci paragrafů 5 a 6.
2. Environmentální informace uvedené v odstavci 1 budou zpřístupněny co možná nejrychleji, nejpozději do jednoho měsíce po podání žádosti, pokud rozsah a složitost informace neodůvodňuje prodloužení této lhůty až na dva měsíce od podání žádosti. Žadatel bude o prodloužení lhůty a o jeho důvodech informován. |
Nároky tohoto odstavce pokrývá zákon č. 123/98 Sb., zejména v rámci paragrafů 7.
3. Žádost o environmentální informace může být zamítnuta, pokud
|
4. Žádost o environmentální informace lze zamítnout, jestliže by poskytnutí těchto informací nepříznivě ovlivnilo:
|
Nároky tohoto odstavce pokrývá zákon č. 123/98 Sb., zejména v rámci paragrafu 8. Naopak odstavce 4 a 5 paragrafu 8 zákona lépe chrání právo veřejnosti než formulace v konvenci.
5. Nemá-li orgán veřejné správy požadovanou informaci k dispozici, uvědomí žadatele se nejdříve o orgánu veřejné správy, jemuž lze podle jeho názoru podat žádost o požadovanou informaci, anebo tomuto orgánu žádost o informaci postoupí a uvědomí o tom žadatele. |
Nároky tohoto odstavce pokrývá zákon č. 123/98 Sb. v rámci paragrafu 4.
6. Pokud je možné vyčlenit informace, jejichž poskytování lze podle odstavců 3 (c) a 4 tohoto článku zamítnout, aby nedošlo k porušení důvěrného rázu těchto vyjmutých informací, smluvní strany zajistí, aby orgány veřejné správy zpřístupnily zbývající část požadovaných informací. o životním prostředí. |
Nároky tohoto odstavce pokrývá zákon č. 123/98 Sb., v rámci paragrafu 8, odstavci 6.
7. Žádost bude zamítnuta písemnou formou, byla-li podána písemně anebo jestliže to žadatel požaduje. V zamítnutí budou uvedeny důvody zamítnutí a bude poskytnuta informace o opravných prostředcích, které jsou k dispozici podle článku 9. Zamítnutí musí být učiněno co nejdříve, nejpozději do jednoho měsíce, pokud složitost požadované informace nezdůvodňuje prodloužení této lhůty až na dva měsíce od podání žádosti. Žadatel bude informován o prodloužení této lhůty a o jeho důvodech. |
Nároky tohoto odstavce pokrývá částečně zákon č. 123/98 Sb., zejména v rámci paragrafu 9. Česká právní úprava však bohužel v odstavci 3 paragrafu 9 umožňuje orgánu informaci neposkytnout a nevydat rozhodnutí, což se po uplynutí stanovené lhůty považuje za odepření informace.
8. Smluvní strany mohou povolit svým orgánům veřejné správy účtovat za poskytování informací úhradu, která však nesmí překročit přiměřenou výši. Orgány veřejné správy, které se takovouto úhradu za poskytování informací chystají zavést, zpřístupní žadatelům přehled úhrad, jež mohou být účtovány, s uvedením okolností, za nichž mohou být účtovány nebo promíjeny a za nichž je poskytnutí informace vázáno na zaplacení takového úhrady předem. |
Nároky tohoto odstavce pokrývá zákon č. 123/98 Sb., zejména v rámci paragrafu 10. Za pozitivní lze považovat, že česká právní úprava specifikuje o proti konvenci, že úhrady nesmí převýšit náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů a s odesláním informací žadateli.
Závěr:
Zákon č. 123/98 Sb. v zásadě naplňuje požadavky článku 4 konvence a jeví se jako moderní nástroj ekologické politiky. V některých případech jde nad rámec minimálních požadavků konvence (např. povinnost jiných osob zpřístupňovat informace) nebo specifikuje konkrétněji určité podmínky. Existují však doposud značné problémy s implementací tohoto zákona.
Komentář:
Praxe poskytování informací je nestandardní, založena na subjektivním výkladů zákona 123/98 Sb. jednotlivými úředníky. K zákonu zatím není vytvořena metodika, neustálil se výklad některých sporných ustanovení.
Návrhy řešení :
1. Smluvní strany zajistí, aby:
|
2. Smluvní strany zajistí v rámci své legislativy, aby způsob jakým orgány veřejné správy zpřístupňují environmentální informace, byl transparentní a aby environmentální informace byly skutečně dostupné, mimo jiné, prostřednictvím:
|
3. Smluvní strany zajistí, aby environmentální informace byly postupně zpřístupňovány v elektronických databázích snadno přístupných veřejnosti prostřednictvím telekomunikačních sítí. Informace v této formě by měly zahrnovat: (a) zprávy o stavu životního prostředí, uvedené v odstavci 4 níže, (b) texty legislativy o životním prostředí, nebo se k němu vztahující, (c) podle vhodnosti politiky, plány a programy týkající se životního prostředí a environmentálních dohod a (d) další informace, jejichž dostupnost v této formě by mohla usnadnit aplikaci vnitrostátní práva naplňujícího tuto úmluvu, za předpokladu, že tyto informace jsou již dostupné v elektronické formě. |
odst. 3, zejména písm. c a d - obtížné či nemožné získaní elektronických podob dokumentů
4. Smluvní strany budou zveřejňovat a rozšiřovat v pravidelných intervalech nepřesahujících tři nebo čtyři roky národní zprávy o stavu životního prostředí včetně informací o kvalitě životního prostředí a o jeho zátěžích. |
zákon 123/98 Sb. ukládá v paragrafu 12 povinnost každoročního zpracování, schválení zprávy vládou, její projednání Parlamentem a zveřejnění do 3 měsíců od schválení.
5. Smluvní strany v rámci své legislativy přijmou opatření ke zveřejňování mimo jiné:
|
6. Smluvní strany budou stimulovat provozovatele, jejichž činnosti významně ovlivňují životní prostředí, aby pravidelně informovaly veřejnost o působení své činnosti na životní prostředí, v případě, že je to vhodné v rámci dobrovolných systémů ekologicky šetrných výrobků či environmentálních auditů, nebo jiným způsoby. |
žádaná stimulace v ČR neexistuje
7. Smluvní strany budou:
|
stávající program ekologicky šetrných výrobků nelze považovat za dostatečný mechanismus poskytování dostatečných informací veřejnosti o výrobcích
8. Smluvní strany vypracují mechanismus, jak poskytovat veřejnosti dostatečné informace o výrobcích způsobem, který umožní spotřebitelům vybrat si výrobky šetrné k životnímu prostředí. |
9. Smluvní strany budou postupně zavádět, s přihlédnutím, pokud to bude vhodné, k mezinárodním postupům, koherentní systémy inventur a registrů environmentálního znečištění formou strukturovaných počítačových a veřejně přístupných databází, sestavovaných na základě standardizovaných zpráv či hlášení., přičemž v případě vhodnosti budou brát v úvahu. Tyto systémy mohou zahrnovat vstupy, úniky a přenosy specifikovaného seznamu látek a produktů, včetně vody, energie a použitých zdrojů, ze specifikovaného spektra aktivit do složek životního prostředí a mohou dále zahrnovat zpracování a zneškodňování odpadů v místě jejich vzniku i mimo tato místa. |
stávající systémy jsou nekompatibilní systémy, nepokrývají žádoucí spektrum informací, data jsou obtížně dostupná
10. Žádné ustanovení tohoto článku se nedotýká práva stran odmítnout uvolnění jistých environmentálních informací v souladu s článkem 4, odstavec 3 a 4. |
Komentáře:
Existují však doposud značné problémy s implementací tohoto zákona.
Návrhy dílčích řešení :
Adresa:
Plzeňská ekologická nadace
Americká 29, 301 38 Plzeň
Tel./Fax:++0420-19-74 55 905
e-mail: pen@iol.cz
http://www.ecn.cz/pen
Bankovní spojení: ČSOB a.s., pobočka Plzeň, č.ú.: 8010 - 0104 247 403 / 0300