Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Projekt Minimalizace šikany usiluje o snížení šikany na základních školách

30.8.2005
[Nadace Eurotel]
Autor: Ivana Šatrová

Nadace Eurotel a občanské sdružení AISIS dnes představily projekt Minimalizace šikany (MIŠ), který usiluje o snížení šikany na základních školách. MIŠ spočívá v předávání zkušeností a speciální metodiky pro řešení šikany pedagogům. Metodiku MIŠ připravil realizační tým společně s odbornými garanty Michalem Kolářem a Věrou Kramerovou.

Do tříletého projektu se nejdříve zapojí pedagogické týmy 9 základních škol. Šestnáctičlenný tým lektorů jim během víkendových seminářů předává zkušenosti a znalosti z oblasti bezpečného klimatu na školách a první pomoci proti šikaně. Po vyhodnocení výsledků prvního roku počítá projekt s rozšířením i dalším školám, které budou mít zájem o vzdělávání v oblasti práce se šikanou. Kromě vzdělávání nabídne MIŠ i pomoc se zaváděním speciálního programu proti šikanování a vzájemnou výměnu zkušeností z této oblasti.

„Šikana na školách představuje velké celospolečenské téma. Její přítomnost na základních školách je alarmující, protože následky si děti s sebou často nesou po celý život,“ vysvětluje Jitka Volková, manažerka Nadace Eurotel, která projekt MIŠ iniciovala a financuje, důvody, které vedly ke vzniku projektu. „Lákalo nás pustit se do systematického boje s touto na první pohled neovlivnitelnou situací a pokusit se nalézt účinné prostředky, které povedou ke snížení školní šikany. Iniciativu přivítali odborníci i ředitelé škol. Věříme, že projekt přinese výsledky,“ doplňuje Volková.

Výskyt šikany na českých školách v překvapivě vysoké míře okolo 40 % potvrdily výzkumy, které proběhly v roce 1999 a 2001, provedené různými týmy a dle odlišných metodik.

„Šikana je ve svých počátečních stádiích přítomna na všech školách. Její včasné usměrnění závisí především na vhodných reakcích pedagogů a celkové atmosféře ve škole. Věříme proto, že práce s pedagogickými týmy na školách je pro řešení šikany klíčová,“ vysvětluje Peter Sokol, hlavní koordinátor projektu MIS z občanského sdružení Aisis, které stálo u zrodu projektu a zajišťuje jeho realizaci. „Škola, která se šikanu snaží řešit a preventivně jí předcházet, tak vysílá pozitivní signál rodičům a žákům. Šikanu nelze podceňovat a je nutné o ní mluvit,“ dodává Sokol.

Z dotazníkového šetření, které provedlo sdružení Aisis v roce 2005 vyplývá, že nejčastější formou šikany, kterou ve třídě zažívají více než dvě třetiny šikanovaných dětí je posmívání, pomluvy a nadávky. Fyzickou šikanou (fackování, kopání či rány pěstí), trpí nejméně každý desátý šikanovaný. 21 % dětí je šikanováno každý den, 25 % každý týden, 22 % zhruba jednou měsíčně a 31 % nejméně jednou za rok. Nejčastěji je agresor jeden (34 %) či dva (24 %). Častěji šikanují chlapci (68 %) než dívky (20 %). Šikana se vyskytuje ve třídě i ve škole v zásadě v obdobné míře. Ve čtvrtině případů šikanovanému pomohla třídní učitelka či kamarádi (shodně 25 %), pomoc rodičů přišla v 12 %.

Bohužel v 21 % nepomohl nikdo. Šikanovaní žáci se nejčastěji svěřují kamarádům (45 %) a rodičům (39 %).


Nadace Eurotel se od roku 2002 zaměřuje na podporu projektů, které přispívají ke zdravému vývoji dětí a mládeže a k jejich lepšímu duševnímu i tělesnému rozvoji. Jedná se například o organizování aktivit zaměřených na využití volného času či programů pro sociálně a zdravotně znevýhodněné děti a mládež, které napomáhají jejich snadnějšímu začlenění do společnosti. Od svého vzniku rozdělila Nadace více než 40 milionů korun.

Posláním občanského sdružení AISIS je podpora změn vztahů a atmosféry ve školách, při výchově dětí a mládeže a rozvoj moderních evropských trendů ve výchově a vzdělávání. Aisis organizuje a koordinuje pedagogické projekty a vzdělávací akce ve školském, neziskovém i komerčním sektoru, organizuje volnočasové aktivity dětí a mládeže a realizuje rekvalifikační a sociální programy, které koncepčně řeší pomoc menšinám.

Michal Kolář je etoped a psychoterapeut. Řešením šikanování se zabývá pětadvacet let. Vytvořil původní speciální teorii a metodiku diagnostiky a léčby školního šikanování. Je autorem knih Skrytý svět šikanování ve školách a Bolest šikanování. Problematiku školního násilí šikanování přednáší na vysokých školách. Spolupracuje s Mezinárodní a Evropskou observatoří školního násilí, MŠMT ČR a mnoha dalšími organizacemi. V posledních osmi letech se snaží v rámci možností uspokojovat zájem pedagogů a dalších odborníků z celé republiky o modulové výcvikové kurzy zaměřené na prevenci šikanování. Kromě toho poskytuje konzultace, supervize a poradenskou službu.

Věra Kramerová pracuje více než deset let jako školní psycholožka na střední škole. Problematikou dětí a mládeže s poruchami chování se zabývala již při svém působení v Diagnostickém ústavu mládeže. Přednáší psychologii na vyšší odborné škole a v současné době působí též jako lektorka vzdělávání učitelů v osobnostní a sociální výchově v projektech "Dokážu to?", "Škola pro všechny" "Interkulturální adaptabilita pracovníků pomáhajících profesí" a dalších.



DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz