Bezpečnější cesta do školy a méně aut, čtyři školy čekají pilotní změny
24.3.2025
HRADEC KRÁLOVÉ [Město Hradec Králové]
„Dlouhodobě jsme nejen s pedagogy, ale i s rodiči, řešili situaci u škol, především v ranních a odpoledních hodinách. Bohužel v této době dochází k řadě nepříjemných situací, ať už se jedná o přetlak vozidel v bezprostřední blízkosti školy, blokování provozu nebo vjíždění na chodník, na travnaté plochy a podobně. Chceme do budoucna okolí našich škol uzpůsobit tak, aby byla cesta dětí bezpečnější a provoz v okolí přívětivější,“ popisuje primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová. S řešením situace měly pomoci právě školní plány mobility, jejichž tvorba probíhala několik měsíců v průběhu loňského roku.
Školní plány mobility vznikaly ve spojení se čtyřmi hradeckými základními školami, jednalo se o ZŠ Habrmanova, ZŠ Milady Horákové, ZŠ Úprkova a ZŠ Josefa Gočára. „U každé z těchto škol budou provedeny nové úpravy, které nejen že pomohou zvýšit bezpečnost v okolí, ale mají i větší přesah. Tyto změny mohu v důsledku vést i k motivaci dětí a rodičů, aby vyměnili auto za jiný, aktivnější a šetrnější, způsob dopravy,“ říká náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek.
U základní školy Habrmanova je do budoucna navržen zvýšený přechod pro chodce před školou a zvýšená plocha křižovatky Habrmanova – Nerudova. Před školou je také doporučeno vyznačit na vozovce ochranný pruh pro cyklisty, který naváže na cyklostezky v křižovatce Koruna. Místo by zároveň mělo být doplněno o nové dopravní značení.
Opatření u základní školy Milady Horákové navrhují doplnění svislého dopravního značení a zvýšení přechodu pro chodce před školou u prodejny Albert. Dojít by mělo také na výstavbu dělicího ostrůvku na přechodu pro chodce u autobusové zastávky.
Některé změny již město ale zvládlo uskutečnit v loňském roce. Jednalo se například o základní školu Úprkova, kde došlo k úpravě místa pro přecházení, vznikl zde přechod pro chodce a doplněno bylo i příslušné dopravní značení. V dohledné době by mohlo dojít ke zpomalení vpravo odbočujících vozidel z Úprkovy ulice do ulice Na Drahách. V plánu je zároveň rozšířit stávající přechod pro chodce. „Jednou z plánovaných změn je také vybudování přejezdového chodníku přes rameno Přímské ulice, které ale bude vyžadovat přípravu potřebné dokumentace a získání stavebního povolení,“ doplňuje náměstek Řádek.
Další provedenou změnou bylo také zavedení školní ulice u základní školy Josefa Gočára, kdy všechna motorová vozidla mají ve vymezených časech zakázán příjezd ke škole. Další úpravy, které by v budoucnu mohly změnit pohyb vozidel u školy, se budou týkat také Tylova nábřeží.
Radní města na svém březnovém zasedání schválili zadávací podmínky a výběrovou komisi pro zadávací řízení. Proces nyní přebírají Technické služby Hradec Králové, které vypíší výběrové řízení na projektanta. „Ačkoliv technické služby nebudou zakázku stavebně provádět, tak ji pro město zprostředkují. Projektanta bychom měli znát během jarních měsíců. První část projektové dokumentace by pak měla být odevzdána nejpozději do konce roku,“ dodává náměstek primátorky pro správu Technických služeb Hradec Králové Pavel Vrbický. K rozsáhlejším úpravám by tak mohlo dojít v průběhu příštího roku.
Vedle uvedených stavebních úprav je doporučeno u těchto čtyř základních škol vybudovat kolárny. Na projekt již radnice zpracovává projektovou dokumentaci. Školní plány mobility by se v budoucnu měly více rozvíjet, postupně budou řešit dopravní situaci i u dalších hradeckých základních škol.